EXCLUSIV // Noul an școlar este pe cale să înceapă în condiții fără precedent, având în vedere pandemia de coronavirus. Pentru că majoritatea elevilor vor merge fizic la școală, măsurile de protecție vor reprezenta o mare provocare pentru școli, autorități și familii.
Potrivit lui Marian Staș, cunoscut expert în educație, vor fi numerose situații care nu vor intra în scenariile prevăzute, iar succesul depășirii aspectelor problematice va depinde de modul în care vor colabora toți actorii implicați:
“Teza de la care plec, deci argumentul de fond este următorul: primul este prezumția de bunăvoință a tuturor jucătorilor iar al doilea îl reprezintă situația fără precedent a învățământului public din România, aceea a descentralizării puse în fapt brutal, după 30 de ani. Asta este descentralizare autentică. Cele două fațete ale monedei arată așa: fie își vor fura căciula unii altora și vor da vina unii pe alții sau vor găsi țapi ispășitori, fie vor conlucra, dacă apar cazuri speciale, vor învăța lecția și aceasta devine un nou principiu de politici de bune practici. Vor fi foarte multe situații cu multe nuanțe care nu vor încăpea în scenarii prestabilite. De aici vor trebui extrase noile principii și noile proceduri”, a declarat Marian Staș pentru B1.RO.
Potrivit acestuia, există deja un exemplu de succes atunci când vine vorba despre funcționarea instituțiilor școlare în pandemie. Este vorba despre organizarea examenelor naționale:
“Un alt aspect esențial îl reprezintă asumarea de către părinți a trimiterii copiiilor la școală. Este un act extrem de sensibil dar și foarte important pentru că reclamă chiar la modul real integritate absolută din partea părinților. Prin urmare toți jucătorii importanți, directorii, administrații publice locale, consilii de administrație, asociații de părinți, consiliile elevilor, au a crea un joc nou, fără precedent pe care e obligatoriu să îl ducă la capăt. Cu atât mai mult cu cât au fost exemple de succes: ceea ce a însemnat organizarea examenelor de evaluare națională și de bacalaureat în care toate lucrurile s-au petrecut bine și foarte bine. La vremea respectivă vorbeam totuși de 18%-20% populație școlară. A fost un bun test care a probat că dacă vrem cu adevărat putem”, a mai precizat Marian Staș.
Acesta atrage atenția, că în paralel cu măsurile deosebit de importante pentru protecția sanitară, școala trebuie în continuare să fie reformată, subiect care nu ar trebui să cadă pe un loc secund pe agenda publică:
“Mi-aș dori foarte mult ca anul acesta școlar să nu însemne doar nasul în tablou și focalizarea exclusivă pe ce înseamnă protecția copiilor și condițiile epidemiologice. Sigur că sunt foarte importante acestea, dar mai sunt multe alte lucruri. Dacă mă comport foarte bine din punct de vedere medical în aceeași paradigmă comunistă de învățământ nu am făcut mare lucru. Un alt aspect pe care mi l-aș dori este să aducă cu sine și primele școli pilot care să pună în fapt ceea ce Hotărârea de Guvern pentru activarea articolului 26 și Metodologia cadru aprobată pe 12 august privind funcționarea școlilor pilot au prevăzut deja. Momentele acestea de cumpănă sunt de fapt clipe pentru oportunități astrale”.