Târâș-grăpiș, România mai inaugurează câteva petice de autostradă. Primele sectoare vor fi gata în chiar în luna septembrie.
Lucian Bode și-a luat angajamentul că sectorul de 5,35 kilometri de la granița cu Ungaria, Biharia – Borș, respectiv lotul de 17,9 kilometri Iernut – Chețani (A3), vor fi inaugurate în septembrie. Primul, pe data de 4, al doilea pe11.
Termenul pentru Iernut – Chețani stă în picioare, informează CNAIR. În schimb, ar putea exista întârzieri la Biharia – Borș.
„Pentru Iernut-Chețani, termenul contractual este noiembrie 2020. Acolo se lucrează foarte bine și în jurul datei de 11 septembrie ar urma să fie gata. La Biharia-Borș suntem gata. S-ar putea să mai întârziem un pic, pentru că există niște neînțelegeri cu partea maghiară”, a declarat directorul de comunicare CNAIRManuela Dumitru, pentru B1.ro.
Astfel, în 2020 ar urma să fie gata doar 23,4 kilometri de autostradă, mult sub media din ultimii ani, de aproximativ 30 de kilometri.
Alin Șerbănescu, fost purtător de cuvânt la CNAIR, a explicat motivele pentru care proiectele de infrastructură se află mereu în întârziere, în România.
„Ritmul firesc de execuție pentru un șantier, al constructorilor puternici, este de până la 60% pe an. În România apar probleme birocratice – acorduri de mediu, exproprieri, relocări de utilități, care nu sunt gata la timp. Astfel, ritmul de lucru este de 15-20% pe an. Pentru un proiect care este la 50%, mai este nevoie de 2 ani, dacă se trage tare.
Cazurile acestea sunt deja tradiție, în orice proiect, pentru că nimeni nu se uită cu atenție pe caietul de sarcini. Și aici mă refer în special la directorul general (n.r. – CNAIR). Odată dat drumul la un proiect prost, constructorii vor specula orice greșeală”, a declarat Alin Șerbănescu pentru B1.ro.
Sectorul Lancram – Santimbru – 17 km (Autostrada Sebeș-Turda) are termen de finalizare noiembrie 2020. Stadiul fizic este de 90% pentru proiectul demarat în 2014.
Santimbru – Aiud – 24,2 km (Autostrada Sebeș-Turda) are termen de finalizaredecembrie 2020, însă cel mai probabil, nu va fi gata, în condițiile în care stadiul fizic este de 72,4%, pentru un proiect demarat în 2014.
Râșnov – Cristian (Autostrada București – Brașov), proiect demarat în 2018, ar urma să fie gata în 2020. Antreprenorul a estimat deschiderea tronsonului în decembrie 2020. Cel mai probabil, va fi din nou amânat. Stadiul fizic este de 50,2%.
În România, crearea unei rețele de autostrăzi care să corespundă vremurilor actuale, întârzie să se concretizeze.
Raportat la suprafață, România are mult mai puțini kilometri de autostradă decât vecinii Ungaria și Bulgaria. Maghiarii au 1.527 km, la o suprafață de 93.000 km pătrați, un stat de aproape 3 ori mai mic decât România. Țara noastră are 866 de km de autostradă, pe un teritoriu de peste 238.000 de km pătrați. Vecinii de la sud de Dunăre au aproape același număr de km de autostradă precum România, însă într-o țară de două ori mai mică.
2019: 43,28 km
2018: 58,44 km
2017: 15,08 km
2016: 22,10 km
2015: 46,51 km
2014: 28,22 km
2013: 97,2 km
Ungaria (93.030 km pătrați suprafață) – 1.527 km de autostradă
România (238.397 km pătrați suprafață) – 866 km de autostradă
Bulgaria (110.994 km pătrați suprafață) – 807 km de autostradă