Premierul Ludovic Orban și miniștrii din Guvernul pe care îl conduce s-au reunit în ședință, miercuri dimineață, la Palatul Victoria, unde au fost adoptate noi măsuri în lupta României cu criza COVID-19 și efectele sale, iar o parte dintre acestea se referă la mecanismul de șomaj tehnic. Totodată, a fost abordată și situația autostrăzilor din România, pe care ministrul Lucian Bode a prezentat-o și în direct pe B1 TV, la „Dosar de politician” cu Silviu Mănăstire.
Emisia video va porni imediat. Daca aveti un ad blocker activ va rugam dezactivati-l.
Vă spun că veți vedea un șir lung de măsuri pe care le-am luat, iar efectul acestor măsuri, pentru buget, înseamnă, în doar aceste două luni și jumătate, aproape 1,5% din PIB. Un efort enorm pe care l-am făcut în această perioadă pentru a susține mediul economic din România. Nu s-au calculat și nu s-au datorat dobânzi și penalități de întârziere conform Codului de procedură fiscală pentru obligațiile fiscale scadente, începând cu data de intrare în vigoare a OUG 29.
Una dintre măsurile de pe agenda de miercuri se referă la eliminarea unor „bariere” din programul de credite garantate de stat pentru companii. Florin Cîțu a explicat că „eraun element de ambiguitate în ceea ce privește modul de a proba dacă ai fost afectat sau nu. Atunci am eliminat această cerință de a fi probat de la caz, la caz. Este un program care susține economia, în această perioadă. Este legat de COVID-19, e adevărat, dar nu trebuia să fi fost ca în celelalte situații, unde am oferit ajutoare de stat cu certificat”.
„Să le transmiteți celor de la fond să țină o legătură permanentă cu responsabilii din cadrul băncilor de derulare a proiectelor, să aibă o comunicare permanentă, astfel încât să fluidizeze toate procedurile. Să grăbească viteza de aprobare a creditelor, că acesta este de fapt obiectivul nostru”, a fost răspunsul premierului Ludovic Orban.
În replică, Florin Cîțu a spus că observația prim-ministrului este „corectă” și a explicat că, „prin această eliminare de bariere de astăzi, facem un pas înainte. Bineînțeles că ținem legătura și cu clienții, dar și cu sistemul bancar. Dacă mai sunt măsuri pe care trebuie să le implementăm în perioada următoare, o vom face. Am notificat și comisia în legătură cu alte măsuri. Le vom prezenta săptămâna viitoare”.
Întrebat dacă a fost pregătit proiectul de ordonanță de urgență care clarifică măsurile active după data de 1 iunie, un secretar de stat din Ministerul Muncii a răspuns: „Domnule prim-ministru, avem proiectul de OUG pentru instituirea unor măsuri active în perioada de după 1 iunie. Rugămintea noastră este ca aceste proiect să intre în primă lectură, deoarece ieri am primit foarte multe propuneri de la partenerii sociali. El este în avizare”.
„Atenție, el trebuie să intre în vigoare până în data de 1 iunie, pentru că, practic, reglementează chestiunea măsurilor active menținerii șomajului tehnic, noilor măsuri active după data de 1 iunie. O introducem în primă lectură și mai facem o ședință mâine sau poimâine”, a atras atenția premierul Ludovic Orban.
Lucian Bode, ministrul Transporturilor, a afirmat că, „astăzi,situația Autostrăzii Lugoj-Deva, parte componentă a Coridorului european principal Constanța-București-Pitești-Sibiu-Nădlac, cu cei 100 de kilometri de autostradă, se prezintă în felul următor. Avem 66 de kilometri de autostradă pe care se circulă fără restricții. Avem 21 de kilometri în lotul 3, unde se circulă cu restricții de viteză și de tonaj. Avem 4 kilometri din lotul 2, muzeu în aer liber. Sunt finalizate în proporție de 75%, dar nerecepționați, și avem 9 kilometri din lotul 2, celebra secțiune a urșilor, secțiunea E, nerealizați. Obiectivul nostru este să finalizăm lucrările la această autostradă, astfel încât circulația să se desfășoare în condiții de siguranță și fără restricții. Așadar, domnule prim-ministru, vă informez că, începând de mâine, 28 mai 2020, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere va ridica temporar restricțiile de tonaj pe tronsonul 3, cei 21 de kilometri dintre Holdea și Ilia”.
„Vă reamintesc că am preluat, în noiembrie 2019, 21 de kilometri de muzeu în aer liber, iar pe 24 decembrie am decis deschiderea traficului pe acest tronson de autostradă, cu restricții de viteză și de tonaj, în baza expertizelor realizate la comanda companiei de drumuri și în urma finalizării intervențiilor la Podul peste Mureș. Între timp, domnule prim-ministru, am finalizat și expertiza pentru calea de rulare, pentru drum, am realizat măsurătorile de capacitate portantă a corpului drumului în Ilia. Ridicăm restricțiile de tonaj pe tronsonul Lugoj-Deva, lotul 3, cei 21 de kilometri, începând de mâine. În continuare realizăm expertiza pentru structură și terasamente. Contractăm toate lucrările, și pentru drum, și pentru terasamente, le executăm din garanția reținută constructorului”, a adăugat Lucian Bode.
Întrebat când vor fi reluate licitațiile la tronsonul 2, ministrul a explicat că „tronsonul 2, secțiunea E, cu cei 9 kilometri neexecutați, vă informez, domnule prim-ministru, că în acest moment noi suntem într-un calendar în care ne propunem să executăm lucrările la acest tronson de autostradă. Mai întâi am răspuns la 168 de solicitări în mai puțin de două luni de zile după reluarea procesului de achiziție din aprilie, mai anul trecut. Termenul pentru depunerea ofertelor este stabilit septembrie 2020. Până la sfârșitul anului finalizăm evaluarea ofertelor și ne propunem să semnăm contractul pentru proiectare (12 luni) și execuție (30 de luni). Sigur, în condițiile în care nu vom avea contestații pe o parte. Pe de altă parte, vă informez că noi am declanșat procedura de contestație în anulare la hotărârea Curții Internaționale de Arbitraj de la Paris, în care știți că, în urmă cu câteva săptămâni, statul român a fost obligat la plata unor despăgubiri și depunerea în contractul semnat în 2013 cu antreprenorul”.
„Pentru măgăriile pe care le-au făcut ăștia pe lotul 3, nu plătește nimeni? Sper că ați făcut sesizare”, a spus tranșant Ludovic Orban, iar Lucian Bode i-a răpuns că, „categoric,Categoric, suntem în instanță pe lotul 3, vă referiți la cei 21 de kilometri cu constructorul spaniol”.
„Acolo a fost cu siguranță un aranjament între managementul companiei și constructor, ca să rezilieze contractul fără temei legal, tocmai ca să creeze posibilitatea companiei să câștige. Acolo lucrurile sar în ochi. Lipsa de apărare, toate trebuie sancționate. Trebuie trimis către parchet”, a mai precizat Ludovic Orban.
Emisia video va porni imediat. Daca aveti un ad blocker activ va rugam dezactivati-l.