Pandemia Covid-19 a dat o grea lovitură industriei aerospațiale, de obicei rezistentă în calea șocurilor economice. Traficul de pasageri aeran s-a prăbușit cu 90% în Europa și este puțin probabil să își revină la nivelul anterior crizei COVID-19.
În acest context companiile aeriene luptă pentru supraviețuire. De asemenea, producătorii avioanelor de pasageri Airbus și Boeing reduc investițiile, locurile de muncă și producția într-o economie în care nimeni nu mai dorește aeronave noi. Furnizorii lor suferă la fel de mult.
Compania franceză Airbus este unul dintre marii pierdanți ai crizei provocate de covid-19. Președintele francez, Emmanuel Macron, dorește să evite o prăbușire care să lovească Toulouse, unde își au sediul Airbus și alte firme aerospațiale, cum ar fi Latecoere SACA. În această săptămână, administrația sa a dezvăluit o serie de măsuri, în valoare totală de 15 miliarde de euro (17 miliarde de dolari), pentru a sprijini industriile aviației, inclusiv garanții de împrumut, subvenții salariale pentru muncitori și un fond de investiții pentru întreprinderile mici, scrie bloomberg.
Există 300.000 de locuri de muncă în industria aerospațială în Franța. De asemenea, acesta este un sector cheie în ceea ce privește exportul, înregistrând un excedent comercial de 31 de miliarde de euro. în 2019.
Economiștii se întreabă dacă este suficientă chiar și uriașa sumă de 17 miliarde de dolari pentru a salva industria aerospațială franceză. Aproape jumătate din ajutor va fi acordat companiei Air France-KLM, sub formă de împrumuturi și garanții, în schimbul unei reduceri a emisiilor de carbon și a serviciilor pe rutele sale interne. Deși statul a cerut transportatorului să fie un „client bun” al Airbus, nu poate forța într-adevăr o companie aeriană să continue să cumpere avioane într-o recesiune.
În ceea ce privește restul pachetului, deși oferă o formă de plasă de siguranță pentru lucrători și ingineri, este puțin probabil să compenseze nevoia. Analiștii Jefferies se așteaptă ca ordinele nete de avioane (comenzi minus anulări) la Airbus și Boeing să fie de 1 500 în acest an și zero în anul următor.
Un alt sector care a primit o lovitură puternică în contextul pandemiei de COVID-19 a fost industria auto franceză. În acest context, producătorul francez de automobile Renault a anunțat că 15.000 de locuri de muncă ar urma să dispară la nivelel mondial, în cadrul unui plan general de restructurare.
Aproximativ 4.500 de locuri de muncă ar urma să fie tăiate în Franța, deși în mare parte acestea se vor realiza printr-un plan de plecare voluntară și o schemă de pensionare, a declarat Franck Daout, un lider sindical, pentru Reuters.
Reducerile generale ar afecta puțin sub 10% din cei 180.000 de muncitori la nivel global ai Renault. Compania are în jur de 48.500 de angajați în Franța.
Premierul Ludovic Orban a declarat că în cadrul discuţiilor cu managementul Grupului Renault din România nu s-au făcut referiri „la restrângerea vreunor activităţi sau la intenţia de a face concedieri”.