Compania Damen Shipyard, cel mai constructor de nave din Olanda cu prezenţă importantă şi pe piaţa românească, este implicat într-un uriaş scandal după ce a făcut afaceri în mai multe state cu intermediari controversaţi care acum sunt acuzaţi de dare de mită.
Aceste informaţii apar într-un studiu NRC şi al grupului de jurnalişti de investigaţii „Lighthouse Reports” privind activitatea Damen. Acestea vizează utilizarea intermediarilor şi plăţile efectuate în Sierra Leone, Ghana, Togo, Libia, Brazilia şi Chile.
Într-un răspuns privind investigaţia, Procuratura arată că Damen este suspectă că „activ, prin intermediari, a dat mită către oficiali din mai multe Guverne străine pentru a obţine diverse decizii”.
De altfel, compania Damen este cunoscută şi în Olanda pentru aproprierea de mai mulţi miniştri din Guvernul de la Haga, cât şi de Familia Regală. Premierul Mark Rutte a lăudat în această vară Damen numind compania drept „principal jucător mondial din Olanda”, iar cuplul regal a vizitat un debarcader al companiei din Curacao.
NRC şi Lighthouse au vorbit cu zeci de foşti sau actuali angajaţi ai Damen, diplomaţi, funcţionari publici şi alte persoane implicate atât intern cât şi extern. Din aceste convorbiri, cât şi din documente interne, a reieşit o imagine a companiei în care succesul vânzărilor este considerat mai important decât respectarea normelor etice privind afacerile.
În plus, din acestea se arată că ancheta penală este destul de înţepenită pentru moment, acest lucru datorită caracterului internaţional complex şi al opoziţiei avocaţilor Damen. Apărătorii companiei susţin că o cantitate mare din documente şi datele ridicate în anchetă sunt protejate prin faptul că nu sunt informaţii publice, arată procurorii. Astfel, aceştia trebuie să aştepte ca un judecător de supraveghere să se pronunţe pe această speţă, procedură aflată în curs.
În răspuns, Damen susţine că „acuzaţiile” sunt „parţial incorecte factual şi parţial incomplete şi astfel înşelătoare”. Compania arată că va răspunde „în termeni de conţinut şi detaliu”, dar nu poate să o facă public din cauza anchetei.
Reamintim că în România, firma olandeză este cea carecontrolează şantierul naval de la Mangalia, cu toate că acţionariatul majoritar este deţinut de statul român. La doar câteva luni după ce au preluat managementul șantierului naval de la Mangalia, olandezii de la grupul Damen au numit la conducere două nume cu greutate din serviciile de informații românești. Este vorba despre Dorin Grosu, vicepreşedintele noii companii Damen Shipyards Mangalia, fost şef al Doi şi-un Sfert şi ofiţer de informaţii al Armatei, și consultantul Dan Dumitru, fost general SIE.(DetaliiAICI)
Cei de Damen sunt extrem de interesaţi şi de contractul privind cele patru corvete multifuncționale pentru care Ministerul Apărării va oferi peste un miliard de euro. Rezultatul procedurii de achiziție va fi anunţat pe 26 octombrie. (DetaliiAICI)