Potrivit unui raport realizat de UNICEF, ce face referire la situația copiilor și familiilor în contextul epidemiei de coronavirus din România, punând accent pe categoriile vulnerabile, se evidențiază faptul că educația online întărește inegalitățile de acces la educație al copiilor din familii defavorizate, care nu pot beneficia de echipamente tehnologice pentru a-și continua studiile, în unele cazuri aceștia neavând nici măcar acces la internet.
Mai mult, arată raportul, vulnerabilitățile deja existente ale familiilor și comunităților pot duce la exacerbarea unor riscuri preexistente, precum accesul limitat la anumite servicii sociale, inegalități în ceea ce privește accesul la educație sau sărăcie.
Realizatorii analizei consideră că soluția ar putea fi implementarea unor programe special destinate acestei categorii, care să implice distribuția de echipamente electronice gratuite sau facilitarea achiziției acestora la prețuri subvenționate (pentru copiii din familii cu venituri reduse), alături de asigurarea acestor echipamente pentru cadrele didactice.
De asemenea, o altă idee salvatoare ar putea însemna dezvoltarea unui plan național privind educația la distanță, care să includă predarea online, spun cei ce au realizat studiul. Totodată, crearea unor rețele de suport între părinți, copii și cadre didactice ar putea susține compensarea inegalităților existente în utilizarea mijloacelor electronice în educație, atât de necesare în această perioadă.
Cele mai afectate categorii în această situație sunt copiii care provin din familii ce trăiesc în sărăcie, copiii de etnie romă (limitarea circulației a redus veniturile familiilor rome), copiii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate; cei care trăiesc în locuințe supraaglomerate, copiii cu dizabilități dar și persoanele vârstnice, afectate de diminuarea contactelor sociale.
Toate aceste grupuri ce au stat la baza analizei sunt caracterizate, deseori, de vulnerabilități multiple. Mai exact, aceștia trăiesc în locuințe ce adăpostesc mai multe generații, în familii numeroase sau în familii monoparentale, la limita pragului de sărăcie.
O treime dintre persoanele care au participat la realizarea studiului sunt de părere că declanșarea crizei generate de virusul COVID a afectat furnizarea serviciilor medicale în comunitățile lor, mai ales componenta serviciilor oferite în cadrul cabinetelor de medicină de familie, pe care aceștia se bazau.
„Încă de la începutul stării de urgență, UNICEF a atras atenția asupra categoriilor vulnerabile, în special a copiilor a căror situație riscă să se înrăutățească din cauza măsurilor restrictive. Este un argument în plus pentru susținerea extinderii la nivel național a Pachetului Minim de Servicii, implementat cu succes de UNICEF în 50 de comunități din județul Bacău”, a declarat Pieter Bult, Reprezentant UNICEF în România.
Monica Anisie, Ministrul Educației, a făcut o serie de precizări, luni, cu privire la efectele pandemiei de COVID-19 asupra învățământului din România.
Aceasta a subliniat că anul școlar 2019 – 2020va continua cu „învățarea asistată de tehnologie”, în condițiile în care „cursurile realizate în unitățile de învățămțânt rămân suspendate”.
Așadar, studenții își vor continua învățarea asistată de tehnologie, iar examenele se pot susține și online. Fiecare instituție de învățământ superior, în baza autonomiei universitare, va stabili modalitatea și data susținerii acestor examene.
Ministrul Educației a mai adăugat că, „pentru elevii care nu au acces la tehnologie, unitățile de învățământ și inspectoratele școlare vor oferi sprijin.