EXCLUSIV ONLINE // Parlamentarii europeni au aprobat joi, prin vot, trei dosare controversate ale Pachetului Mobilitate 1. Este vorba despre măsuri protecționiste ale Alianței Rutiere a Statelor Vest-Europene, după cum anunță Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), printr-un comunicat de presă.
În acest context, UNTRR ”solicită Președinției Române a Consiliului UE să nu inițieze procedura de trialog privind Pachetul Mobilitate 1”, susținând că aceste măsuri vor afecta transportul rutier de mărfuri din România.
Concret, aleșii europeni au aprobat Propunerea de Lege specială pentru aplicarea Directivei detașării nr. 71/1996 la transporturile rutiere; Revizuirea Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști; Modificarea Regulamentului nr.1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă.
”Solicităm Eurodeputaților români să conteste măsurile de procedură ale Parlamentului European prin care a fost posibilă aprobarea celor 3 dosare controversate ale Pachetului Mobilitate 1! Solicităm autorităților române să aplice imediat măsuri administrative care să asigure reciprocitatea tratamentului aplicat în prezent de statele din Europa de Vest transportatorilor români”, se arată în comunicatul de presă al UNTRR.
Miza acestor schimbări este, practic, ”falimentarea firmelor de transport din România sau aflate la granița Uniunii Europene”, după cum a explicat jurnalistul Ștefan Etveș, pentru B1.ro.
”Până acum acei șoferi de mijloace de transport mai mari, de tiruri, de camioane aveau voie să-și petreacă mai mult timp în camion, să doarmă, să parcheze tirul într-o parcare internațională, să petreacă acolo câteva zile cât era restricția de trafic sau cât ar fi trebuit să-și facă acel timp de odihnă. (…) În ultimii patru-cinci ani, România a cam invadat piața de transport european de marfă pentru că noi oferim un salariu mai mic șoferilor de tir. Din cauza asta, țările UE vor un pic să restricționeze accesul firmelor de tranport din România către UE.
Mai mult, vor ca un șofer român de exemplu, care efectuează trei-patru transporturi din Franța în Italia sau din Spania în Germania, să fie obligat conform noilor reglementări să se întoarcă în țară. Și aflându-se în Spania, de exemplu, pentru un transport, dintr-o dată nu mai are voie, conform legii, să mai facă alte transporturi sau să aștepte un transport ca să se întoarcă în țară pentru că este obligat să vină imediat în România”, a explicat Ștefan Etveș.
Modificarea Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă ar avea ca efect ”restricționarea accesului la piață”.
”Măsura fragmentează piața unică și are un caracter protecționist, operatorii de transport rutier din statele periferice din punct de vedere geografic sunt cei mai dezavantajați”, potrivit unui document referitor la Principalele efecte negative care ar putea fi generate de noile reguli adoptate la nivelul Consiliului UE prin Pachetul Mobilitate I.
De asemenea, adoptarea modificărilor regulamentului 561/2006 ar putea avea drept consecință creșterea costurilor pentru operatorii de transport rutier, precum și creșterea riscurilor în legătură cu securitatea mărfurilor transportate.
”Interzicerea pentru conducătorii auto a posibilității petrecerii repausului săptămânal normal în cabina vehiculului, în condițiile lipsei unui număr suficient de parcări sigure și securizate pe rețeaua de drumuri europene reprezintă o măsură disproporționată, care va avea efecte negative atât din perspectiva creșterii costurilor pentru operatorii de transport rutier, cât și prin prisma creșterii riscurilor în legătură cu securitatea mărfurilor transportate.
De asemenea, o astfel de măsură poate crea premisele aplicării unor sancțiuni foarte diferite între Statele Membre (aplicare neunitară), iar controlul respectării unei astfel de prevederi pare foarte dificil de realizat.
Stabilirea obligației întreprinderilor de transport de a organiza activitatea conducătorilor auto astfel încât aceștia să se întoarcă în statul în care întreprinderea își are sediul la 3 sau 4 săptămâni constituie o prevedere care impune, de facto, restricții privind libera circulație a persoanelor, afectând dreptul conducătorului auto de a dispune de timpul său liber. (…) Nu în ultimul rând, este evident faptul că operatorii de transport rutier din statele membre UE periferice sunt dezavantajați de faptul că vor suporta costuri mai mari pentru întoarcerea conducătorului auto, din cauza distanțelor mai mari de parcurs”, se mai arată în documentul citat.