Potrivit unui studiu realizat de către Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), pe fondul stării de urgență, impusă în contextul pandemiei de coronavirus, traficul de voce a înregistrat creșteri medii (de aproximativ 10% în rețelele mobile și 6% în rețelele fixe), iar traficul de internet a înregistrat valori de aproximativ 28% în retelele fixe și 4% în retelele mobile, comparativ cu sfârșitul lunii februarie 2020.
Aceste creșteri s-au înregistrat în perioada implementarii tot mai răspândite a muncii la distanță, a mutării cursurilor scolare si universitare în mediul online și a creșterii consumului de divertisment online, pe diferite platforme.
Așadar, românii care stau acasă în perioada de izolare au utilizat mai frecvent conexiunea Wi-Fi a propriei locuințe, decât abonamentele de date mobile, fapt ce s-a reflectat într-o creștere evidentă a traficului de date în rețelele fixe și stagnare a creșterii internetului mobil.
După o creștere abruptă a traficului de internet în luna martie, acesta s-a stabilizat în prezent, la niveluri totuși ridicate, susținute (majoritar) de rețelele din fibră optică din România, potrivit lui Eduard LOVIN, vicepresedintele ANCOM.
Creșterea de 28% din rețelele fixe s-a încadrat în media înregistrată la nivel global, unde s-au semnalat creșteri de până la 30% ale traficului de internet, după prima lună a pandemiei de coronavirus.
Totodată, traficul de voce, crescut cu 10% în rețelele mobile și cu 6% în rețelele fixe, reliefează mutarea conferințelor de afaceri în online, a cursurilor, dar și a apelurilor dintre membrii familiei și prieteni, aflați în diferite colțuri ale orașului sau ale țării.
Cei mai importanți furnizori au raportat creșterile traficului în prima parte a lunii aprilie (săptămâna 6-12 aprilie 2020), comparative cu ultima săptămână a lunii februarie, când în România s-a confirmat oficial primul caz de COVID-19 (25 februarie 2020).
Măsurile drastice luate de autorități în lupta cu noul coronavirus (restricțiile de circulație, închiderea unităților publice, a unităților de învățământ și a sălilor de spectacole) au determinat schimbări majore în rândul comportamentului românilor.
Astfel, în timpul carantinei impuse de epidemia de COVID-19, populația țării și-a reorientat activitățile și hobby-urile, mai ales în domeniul online.
În topul preferințelor românilor se află cursurile online (ce au înregistrat o creștere de 300%), urmate de jocuri video și seriale online (cu 200 și respectiv 170%).
Și activități precum cititul, gătitul sau curățenia în casă au înregistrat creșteri de peste 50%.
Platformele de streaming precum Netflix şi YouTube au fost rugate să îşi limiteze serviciile pentru a preveni colapsul infrastructurii de reţea în Europa, deoarece milioane de oameni lucrează de acasă sau urmăresc clipuri, forțați de pandemia de coronavirus, o cerere fără precent din partea Uniunii Europene.
Thierry Breton, comisar european responsabil pentru politici digitale, a declarat că platformele de streaming au „o responsabilitate comună de a asigura buna funcţionare a internetului în timpul crizei.”
Mai exact, Uniunea Europeană le-a cerut celor două companii limitarea serviciilor, mai exact să ofere doar calitate standard la conţinutul video, în loc de HD (high-definition), deoarece utilizatorii trebuie să fie responsabili în ceea ce priveşte consumul lor de date, lucru întărit și de către Mark Zuckerberg, CEO-ul Facebook, care a declara că platforma de social media experimentează „creşteri masive” în utilizarea anumitor servicii, inclusiv dublarea apelurilor înregistrate pe WhatsApp şi Messenger.
În luarea acestei decizii s-a luat în calcul buna desfășurare a videoconferinţelor la nivel de masă sau a cursurilor online pentru elevi, reţeaua fiind construită pentru trafic intens doar în anumite momente din zi.