EXCLUSIV // Școala în pandemie: Cât de eficientă este masca în timpul orelor: “Un mesaj corect transmis atât la școală, cât și acasă îi va sensibiliza pe copii”/ “Masca trebuie schimbată dacă se umezește”

EXCLUSIV // Școala în pandemie: Cât de eficientă este masca în timpul orelor:  “Un mesaj corect transmis atât la școală, cât și acasă îi va sensibiliza pe copii”/ “Masca trebuie schimbată dacă se umezește”
Foto: Pixabay

EXCLUSIV // Începerea noului an școlar în condițiile create de pandemia de coronavirus generează mai multe incertitudini în spațiul public. Una dintre ele se referă la obligația elevilor de a purta masca de protecție în timpul orelor pentru a preveni răspândirea infecției cu noul coronavirus. Mulți părinți se întreabă cât de eficientă este această măsură și cât de corect poate fi aplicată, având în vedere că, de multe ori, nici măcar populația adultă nu o respectă.

De asemenea, o altă problemă care a ieșit în evidență, în condițiile în care autoritățile au declarat că statul nu poate să furnizeze măști pentru fiecare elev, mulți părinți se întreabă în ce măsură masca trebuie schimbată zilnic pentru a fi eficientă.

Ce spun medicii despre purtarea măștii de către elevi la școală

Potrivit lui Valeriu Gheorghiță, medic infecționist la Spitalul Universitar de Urgenţă Militar Central „Dr. Carol Davila”masca de protecție poate fi schimbată o dată sau de două ori pe zi în cazul elevilor.

“Având în vedere că vor sta patru ore la școală, o dată sau de două ori este suficient sau oricând este nevoie, dacă se rupe sau se deteriorează, de asemenea, masca trebuie schimbată Probabil că un număr de două măști este un număr rezonabil. Însă depinde dacă sunt deteriorate, atunci e posibil să fie nevoie de mai multe. Poate că ar fi util san scoaă existe în fiecare clasă o cutie de măști pusă la dispoziție pentru aceste situații”, a explicat Valeriu Gheorghiță, pentru B1.RO.

În ceea ce privește posibilele dificultăți practice referitoare la purtatul măștii de către copii, Valeriu Gheorghiță a precizat că măsura fa fi ușor de respectat în timpul orelor, însă mult mai dificil în timpul pauzelor:

“Probabil că în timpul orelor, fiind supravegheazți de cadrele didactice, vor respecta regula. În general, copiii respectă sarcinile trasate, mai ales dacă sunt supravegheați. Problema va fi într-adevăr în pauze. Un mesaj corect transmis copiiilor, atât la școală, cât și acasă, îi va sensibiliza în ceea ce privește această problemă, chiar mai mult decât sunt sensibilizate persoanele adulte.

Desigur ca purtatul măștii creează un disconfort, mai ales copiiilor care doresc să se simtă liber, dar în condițiile de față, având în vedere că vorbim de o perioadă de patru ore va fi mult mai ușor de gestionat”, a precizat medicul Valeriu Gheorghiță.

O opinie similară este cea a medicului Emilian Imbri, managerul Institutului „Victor Babeș” din București. Acesta consideră că este mult mai ușor să determini purtatul măștii într-un mediu controlat. Pe de altă parte acesta atrage atenția că va fi foarte important ca elevii să înțeleagă faptul că masca trebuie purtată pentru a-i proteja pe ceilalți, că nu reprezintă un abuz.

“Referitor la purtării măștii este o chestiune de percepție și de acceptare. Acolo unde nu ai cum să explici de ce să nu porți mască, toată lumea va purta mască. În incinte sau în spații unde ți se atrage atenția că nu ai acces fără mască oamenii acceptă și își pun mască.

La școală lucrurile sunt mai ușor de reglat. Dacă se cere ca fiecare elev să aibă masca, nu cred că va fi cineva care poate refuza. Problema e dacă elevii vor înțelege că purtatul măștii nu este o restricție și o impunere, un abuz, o încălcare a demnității și a mândriei personale. La copii e mai dificil să îi faci să înțeleagă pentru că au un comportament firesc mai independent, sunt dornici să își afirme personalitatea. Nepurtatul măștii poate să devină în viziunea unor elevi o dovadă a faptului că sunt mai maturi sau că pot să facă ce vor. Contează mult și puterea grupului față de opțiunea individuală, fapt ce poate descuraja, de jenă sau de frică față de reacția altor elevi”, a precizat Emilian Imbri.

La rândul său consideră că masca de protecție trebuie schimbată de mai multe ori pe zi în cazul elevilor care merg la școală:

“Și în cazul copiiilor masca trebuie să fie schimbată de mai multe ori pe zi. De asemenea și calitatea este importantă, în funcție de materiale și densități. Trebuie să știm că atunci când masca se umezește, din cauza tușitului, a vorbitului…trebuie schimbată. De asemenea, pentru cine are posibilitatea, este recomandată schimbarea măștii la 2-3 ore”, a precizat Emilian Imbri.

Vicepremierul Raluca Turcan: Este imposibil ca Guvernul să asigure măşti de protecţie pentru toţi copiii şi profesorii

Vicepremierul Raluca Turcan a declarat, sâmbătă, la Sibiu, că este imposibil ca Guvernul să asigure măşti de protecţie pentru toţi copiii şi profesorii şi că sprijinul va merge către categoriile defavorizate.

„Există categorii defavorizate care sunt beneficiare de măşti gratuite din partea statului, prin achiziţia făcută de Ministerul Sănătăţii. Din perspectiva Guvernului, noi punem bani la dispoziţie autorităţilor publice locale, să facă un stoc minim de măşti şi materiale dezinfectante în fiecare şcoală, pentru situaţii de avarie, să spunem, îşi uită măscuţa copilul, e dintr-o familie mai săracă, i s-au terminat măştile, însă este absolut imposibil ca Guvernul să asigure măşti pentru toţi copiii din ţara aceasta, pentru toţi profesorii”, a declarat Turcan.

Mai multe asociații de elevi, din Bucureşti şi Ilfov, Constanța, Maramureş, Vâlcea, condamnă declaraţia vicepremierului Raluca Turcan. De asemenea, inclusiv reprezentanții sindicatelor din învățământ au criticat faptul că nust asigurate măști pentru profesori și pentru copii.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`