EXCLUSIV // Prețul la produsele de panificație ar putea crește în perioada următoare, având în vedere faptul că anul 2020 va intra în istorie drept unul dintre cei mai dificili ani agricoli. Unul dintre sectoarele grav afectate pe de o parte de seceta cumplită, pe de altă parte de pandemia de coronavirus a fost cel al comerțului cu cereale. De la producători, până la comercianții ce activează în domeniul morăritului și a panificației, au fost înregistrate pierderi semnificative care se vor reflecta în prețul produselor finite.
Aurel Popescu, preşedinte al Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase (ROMPAN), a descris pentru B1.RO care sunt principalele dificultăți pe care le întâmpină toți actorii care activează pe lanțul cerealier. Atât seceta extremă, cât și măsurile generate de pandemia de coronavirus a cauzat pierderi mari producătorilor și comercianților:
“Este un an foarte prost pentru toți care activează pe lanțul cerealier, de la producător până la comerciant de produse finite. Seceta a lovit în primul rând în producătorii agricoli pentru că au avut o producție mai mică la hectar, unii chiar deloc, ceea ce înseamnă pierderi curate, pierderi care se amplifică pentru că ei au încheiat contracte să vândă produsul finit și nevânzând produsul finit al lor categoric că trebuie să îl aducă de undeva. Dacă e să cumpere din altă parte, să își dea prevederile contractuale, cumpără la un preț mai mare. Nu și-a realizat producția și are și o penalizare de 30-40 de euro pe tonă, ceea ce e foarte foarte mult”, a explicat Aurel Popescu.
Acesta a explicat că pierderi similare au fost înregistrate și în cazul comercianților și al producătorilor de produse de panificație. În acest ultim caz pandemia de coronavirus a generat efecte vizibile, având în vedere pe de o parte ritmul lent de vânzare din cauza măsurilor de distanțare, iar pe de altă parte blocarea sectorului Horeca:
“Pornind de la producătorul agricol, mergem la comercianți care au o cifră de afaceri mai mică din comerțul cu cereale pentru că nu au cu ce să iasă la export sau să intermedieze, să cumpere pentru mori sau pentru alți beneficiari.
În domeniul morăritului și panificației se constată o evoluție similară. Aici intervin efectele pandemiei. Horeca nu a funcționat în această perioadă. Noi nu am livrat către Horeca nimic, deci avem o scădere a cifrei de afaceri și, mai mult de atât, înmagazinele în care vânzarea e numai pentru pâine acolo distanțarea face ca ritmul de vânzare să fie mult mai mic.
Deci este un an prost. Prețurile s-au dus mult în sus. Suntem la un leu kilogramul de grâu.Avem prețuri mai mari decât piața mondială, decât prețurile de la bursele din afară. În consecință trebuie să pui de acord prețurile la produsele finite cu prețurile la materia primă. Dacă ponderea materiei prime e de 50% în prețul produsului și s-a scumpit cu 25%, fiecare își face calculele și vede cu cât este influențat”, a mai preciat Aurel Popescu.