Șeful Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat vineri, în emisiunea Drumurile noastre, moderată de Ștefan Etveș, că este optimist că ajutorul de stat de 90 de milioane de euro și planul de restructurare al companiei Tarom vor fi aprobate de către Comisia Europeană:
„Sunt optimist că vom reuși să obținem acordul Comisiei. Nu noi facem planul de restructurare, ne uităm și noi pe el și îl transmitem spre Comisia Europeană. E făcut totuși de companie și are girul Ministerului Transporturilor, asta este procedura. Deci, nu noi Consiliul întocmim planul.
Ce facem noi? Discutăm, transmitem anumite semnale din experiența pe care o avem cu Comisia Europeană, ridicăm anumite probleme cu compania”.
Bogdan Chirițoiu a mai spus că au fost mai multe variante ale planului de restructurare: „Ce ne așteptăm noi este ca în următoarele luni, Comisia să aprobe planul. Nu aș spune o dată limită dar asta ne așteptăm. Comisia încearcă să ajute statele membre, nu e scopul Comisiei să pună în dificultate statele membre, să pună în dificultate. Poate și ei și noi încercăm să gestionăm lucrurile fără austerități. Comisia are două subiecte, și Blue Air, și Tarom. Blue Air arată prost, Tarom arată destul de bine. Ne așteptăm să avem un răspuns pozitiv pentru Tarom, unul negativ pentru Blue Air”.
Acesta a explicat diferența dintre cele două companii aeriene:
„Ambele companii, și Blue Air, și Tarom în momentul în care a venit pandemia ca multe companii din Europa nu au mai putut să facă față. Statul român le-a dat ajutoare. Ajutoarele astea ori reușești să le transformi într-un plan de restructurare, ceea ce facem la Tarom, ori compania trebuie să intre în lichidare. Asta înseamnă un ajutor de urgență, îți dau niște bani acum să nu mori, dar tu în câteva luni trebuie să vii cu un plan să spui, iată ce schimbări fac, cum mă restructurez, cât să revin să fie o companie viabilă. Dacă nu pot să asigur viabilitatea companiei trebuie să o închid. Riscul la Blue Air este că nu avem un plan de restructurare. Dacă statul nu vine cu un plan de restructurare la Blue Air riscul este să închidă compania. La Tarom ne așteptăm ca Comisia să accepte planul de restructurare. Datoriile Tarom sunt mari. Are o istorie de pierderi financiare. Tarom nu a avut nevoie de Covid să intre în dificultate, are probleme de mulți ani”.