Președintele Iohannis a retrimis în Parlament legea care îi obliga pe prosumatori să-și monteze baterii

Președintele Iohannis a retrimis în Parlament legea care îi obliga pe prosumatori să-și monteze baterii
Președintele Klaus Iohannis. Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Președintele Klaus Iohannis a trimis în Parlament spre reexaminare legea care îi obliga pe prosumatorii să-și instaleze baterii de stocare, potrivit unui comunicat al Administrației Prezidențiale.

La data de 28 iunie 2024, Parlamentul României a transmis Președintelui României, în vederea promulgării, Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (PL-x nr. 38/2023).

Legea transmisă la promulgare aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 163/2022 care are ca scop transpunerea Directivei (UE) 2018/2001 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile și completarea cadrului legal necesar pentru promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, pentru perioada 2021-2030.

Argumentele Administrației Prezidențiale

Prin OUG nr. 163/2022 se modifică și se completează Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, precum și Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012. Astfel sunt introduse norme referitoare la sprijinul financiar pentru energia electrică din surse regenerabile, la autoconsumul acestui tip de energie electrică și la utilizarea energiei din surse regenerabile în sectorul încălzirii și răcirii și în cel al transporturilor în vederea atingerii obiectivului național privind ponderea globală a energiei regenerabile în consumul final brut de energie în anul 2030; sunt stabilite criterii de durabilitate și de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru biocombustibili, biolichide și combustibilii din biomasă; sunt transpuse în legislația națională prevederile art. 2-31, art. 37, anexa II, anexa III și anexele V-IX din Directiva (UE) 2018/2001 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile.

Camera Deputaților, Cameră decizională, a aprobat OUG nr. 163/2022 cu completări care vizează definirea consumatorilor activi, precum și acordarea pentru cei care dețin capacități de stocare, precum și pentru prosumatori, a dreptului de a opta pentru cumpărarea/vânzarea energiei electrice active la prețul orar de pe Piața pentru Ziua Următoare, de la furnizorul cu care au încheiat contract de vânzare/cumpărare sau către terți consumatori legați în instalația de utilizare internă.

Având în vedere modul de adoptare și conținutul normativ al Legii transmise la promulgare, apreciem că se impune reanalizarea de către Parlament, a soluțiilor legislative propuse prin legea de aprobare.

Prin art. unic pct. 2 și 3 din legea criticată, art. 34 din OUG nr. 163/2022, cu referire la Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012 se completează prin introducerea: pct. 21, cu următorul cuprins: „21. La articolul 3, după punctul 95 se introduce un nou punct, punctul 951, cu următorul cuprins: «951. consumator activ – clientul final care își desfășoară activitățile în spațiu propriu deținut cu orice titlu, aferent unui punct de delimitare cu rețeaua electrică, precizat prin certificatul de racordare, care deține capacități de stocare și producere a energiei electrice și care: a) utilizează energia electrică stocată și produsă pentru consum propriu; b) poate stoca și vinde energia electrică furnizorului de energie electrică sau/și către clienți terți conectați în instalația de utilizare proprie;»”; pct. 5, cu următorul cuprins: „5. După articolul 731 se introduce un nou articol, articolul 732, cu următorul cuprins: «Art. 732. – (1) Consumatorii activi persoane fizice sau juridice, care dețin capacități de stocare, pot opta pentru cumpărarea/vânzarea energiei electrice active la prețul orar de pe Piața pentru Ziua Următoare, de la furnizorul cu care au încheiat contract de vânzare/cumpărare sau către terți consumatori legați în instalația de utilizare internă, situați în aval de punctul de măsură și delimitare. (2) Prosumatorii persoane fizice sau juridice, care dețin unități de producere a energiei electrice din surse regenerabile și/sau capacități de stocare, pot opta pentru cumpărarea/vânzarea energiei electrice active la prețul orar de pe Piața pentru Ziua Următoare, de la furnizorul cu care au încheiat contract de vânzare/cumpărare sau către terți consumatori legați la bornele centralei de producție și/sau stocare. (3) Furnizorul de energie electrică are obligația să ofere pentru prosumatorii și consumatorii activi opțiunea de plan tarifar cu prețul energiei electrice active la nivelul prețului orar de pe Piața pentru Ziua Următoare.»

În prezent, Legea nr. 123/2012 definește la art. 3 pct. 18 „clientul activ” ca fiind „clientul final sau un grup de clienți finali ce acționează împreună, care consumă sau stochează energia electrică produsă în spațiile pe care le deține situate în zone limitate sau care vinde propria energie electrică produsă sau care participă la programe de flexibilitate sau de eficiență energetică, identificate ca atare prin legislația aplicabilă, cu condiția ca activitățile respective să nu constituie principala lor activitate comercială sau profesională”. Potrivit pct. 20 al aceluiași articol în cuprinsul Legii nr. 123/2012 noțiunile de „client final” și „consumator” sunt echivalente.

Din interpretarea sistematică a definițiilor cuprinse în forma în vigoare a art. 3 din Legea nr. 123/2012 la pct. 20, 73, 79, 92 și 95, prin raportare la noua soluție legislativă, nu se poate stabili care este regimul juridic aplicabil consumatorului activ, respectiv dacă acesta va fi considerat producător de energie electrică, prosumator, client final sau client activ și nici dacă legiuitorul a dorit să îi creeze un regim juridic distinct.

Aparent, prin introducerea unui nou tip de participant la piața de energie, respectiv „consumatorul activ”, se instituie un regim juridic diferit pentru această categorie, dar legea supusă reexaminării s-a limitat doar la a defini noua categorie și a stabili că, pentru „consumatorii activi” care dețin capacități de stocare, există opțiunea „pentru cumpărarea/vânzarea energiei electrice active la prețul orar de pe Piața pentru Ziua Următoare, de la furnizorul cu care au încheiat contract de vânzare/cumpărare sau către terți consumatori legați în instalația de utilizare internă, situați în aval de punctul de măsură și delimitare”.

În lipsa unei corelări a definiției consumatorului activ cu ansamblul dispozițiilor Legii nr. 123/2012, nu este clar nici care vor fi drepturile și obligațiile consumatorului activ în contextul desfășurării activităților specifice pe piața de energie și nici regimul aplicabil mai ales în situația în care acesta nu îndeplinește în totalitate criteriile reglementate la art. 732 alin. (1) nou introdus.

Dintr-o altă perspectivă, art. unic pct. 3 din legea supusă reexaminării cu referire la art. 732 alin. (2) nou introdus ar fi trebuit corelat cu dispozițiile art. 731 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 123/2012 potrivit cărora: „(4) La solicitarea prosumatorilor care produc energie electrică în unităţi de producere a energiei cu o putere instalată între 200 kW și 400 kW și cu care au încheiate contracte de furnizare a energiei electrice, furnizorii de energie electrică sunt obligaţi: a) să achiziţioneze energia electrică produsă și livrată conform alin. (1) la un preţ egal cu preţul mediu ponderat înregistrat în Piaţa pentru Ziua Următoare în luna în care a fost produsă energia respectivă; b) să realizeze în factura prosumatorilor regularizarea financiară între energia electrică livrată și energia electrică consumată din reţea”.

Pentru a evita interpretări diferite în practică și pentru a asigura o aplicare unitară a celor două mecanisme de achiziție a energiei electrice, este necesară clarificarea relației dintre cele două texte, astfel încât să se asigure respectarea normelor de tehnică legislativă, iar noile dispoziții să reglementeze o conduită clară, predictibilă pentru toți participanții la piața de energie.

În ceea ce privește art. unic pct. 3 cu referire la art. 732 alin. (3) nou introdus, intenția legiuitorului este neclară, în condițiile în care planul tarifar este o noțiune diferită de prețul orar, tarifele putând fi de zi sau de noapte, calculate ca medie aritmetică a prețurilor orare zilnice, lunare, anuale, sezoniere, etc. În plus, instituirea unei astfel de obligații impunea și o evaluare din perspectiva necesității unor dotări specifice preexistente pentru ca norma să poată fi aplicată imediat.

Dintr-o altă perspectivă, Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 32/2024 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, și adoptarea unor măsuri în domeniul energiei (PL-x nr. 255/2024) completează OUG nr. 163/2022 cu dispoziții referitoare la obligația pentru prosumatori de a instala instalații de stocare la locul de consum și de producere.

OUG nr. 163/2022 a fost modificată și completată prin două legi distincte, adoptate în aceeași ședință, din data de 26 iunie 2024, a Camerei Deputaților, în calitate de Cameră decizională, respectiv prin PL-x nr. 38/2023 și PL-x nr. 255/2024 ce conțin două soluții diametral opuse.

Legea supusă reexaminării menține dreptul prosumatorilor de a deține capacități de stocare folosind sintagma „prosumatorii persoane fizice sau juridice, care dețin unități de producere a energiei electrice din surse regenerabile și/sau capacități de stocare” în cuprinsul art. 732 alin. (2), în timp ce Legea de aprobare a OUG nr. 32/2024 (PL-x 255/2024) instituie obligația pentru prosumatori de a instala instalații de stocare la locul de consum și de producere.

Or, potrivit art. 8 alin. (4) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, textul legislativ trebuie să fie formulat astfel încât să asigure claritatea dispozițiilor sale. De asemenea, având în vedere și prevederile art. 13 și 16 din Legea nr. 24/2000, actele normative adoptate trebuie să fie în concordanță cu legislația europeană în domeniu, dar și cu fondul activ al legislației naționale, pentru a evita paralelismele și eventualele contradicții dintre norme.

Totodată, ținând cont și de importanța economică a domeniului reglementat, în acord cu prevederile art. 14 din Legea nr. 24/2000 referitoare la unicitatea reglementării, este necesară sistematizarea normelor în această materie.

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`