Nicușor Dan: Estimarea mea e că datoria totală a Primăriei Capitalei e de patru miliarde de lei / Proiectele Primarului General ales pentru București (VIDEO)

Nicușor Dan: Estimarea mea e că datoria totală a Primăriei Capitalei e de patru miliarde de lei / Proiectele Primarului General ales pentru București (VIDEO)
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Nicușor Dan, Primarul General ales al Capitalei, vorbește miercuri seară, pentru B1 TV, despre campania electorală recent încheiată, lupta lui pentru PMB și planurile sale pentru București, odată ce își va începe mandatul.

Declarațiile lui Nicușor Dan, pentru B1 TV:

  • Despre problema termoficării în București: Termoenergetica are 450-500 milioane lei datorie către ELCEN, acumulată de un ani și trei luni, de când s-a înființat. Practic subvenția nu s-a plătit. Am fost la Ministerul de Finanțe, dar acolo nu era situația financiară completă, căciPrimăria are datorii și către operatori economici. Către stat, PMB are datorii de aproape un miliard de lei. Estimarea mea e că datoria totală e de patru miliarde de lei. Foarte probabil vom putea încheia anul fără să luăm împrumut de la Ministrul de Finanțe. Discuția de acolo a fost pe fondurile europene. E nevoie de cofinanțare și nu avem suficienți bani în bugetulPMB. Noi trebuie să refinanțăm toată datoria, dar avem nevoie de încrederea investitorilor. Vom refinanța la bănci. Problema e că avem datoriile curente. Lucrul bun e că Primăria Capitalei e mult mai puțin îndatorată față de alte primării din Europa.
  • Multe din proiectele pe care le facem sunt pe POR și finanțarea din partea UE e de 40%. Există o discuție ca pentru proiecte importante să participe și statul român
  • Despre metroul de suprafață: Un proiect e metroul de suprafață, care trebuie făcut în colaborare cu Ministerul Transporturilor. E un proiect la 5-600de milioane de euro. Din fericire, aici titularul de proiect e Ministerul Transporturilor, că el are infrastructura. Va fi operat de Primăria Capitalei, prin aceste mici trenuri. Deci Primăria va plăti CFR mentenanța infrastructurii. Primăria va fi un fel de operator care va folosi infrastructura CFR. Va fi conectat cu STB-ul Capitalei și cu metroul care e al Ministerului Transporturilor. Va exista o cartelă unică. Linia de tren nu se va intersecta cu șoselele, deci nu va sta la semafor. Îl vom avea până la sfârșitul mandatului.
  • Despre rețeaua de tramvaie: În București avem o infrastructură de tramvai care e largă – 150 de kilometri. Din aceștia, circa 100 au fost reabilitați în mandatele Videanu și Băsescu. Mai avem 50 de kilometri de reabilitat. Pe tramvaie avem cele 100 cu lunga poveste de Astra Arad, care o să vină până la urmă, finanțați în mare parte din bani europeni. o să vină. Avem un parc de tramvaie cu 460 din care circulă vreo 250, iar restul trebuie să le facem să mai meargă un număr de ani. nu am informațiile complete. Un tramvai e foarte scump, cele de la Arad sunt cam un 1,5 milioane de euro. Deci nu e ieftin un tramvai nou. E și posibilitatea de a cumpăra la mâna a doua până le luăm pe cele noi. Din nou, să reabilitezi o linie de tramvai te duce la 6 – 7 milioane de euro per kilometru. Asta e obligație, că noi am luat bani europeni pentru tramvaie. Dacă nu facem șinele de tramvai, va trebui să dăm înapoi banii europeni. E semnat contractul cu UE în 2018.
  • Bani europeni pentru rețelele de termoficare:Inițial bugetul era de 180 și apoi s-a ridicat la 280, dar problema e că nu s-a semnat încă contractul, deși banii erau disponibili din 2016. Banii pot fi cheltuiți până în 2023. Rețeaua principală are 1.000 de kilometri. pe termen mediu trebuie să schimbăm 1.000 de kilometri. Banii europeni sunt pe 250 de kilometri și trebuie să-i cheltuim până în 2023. Deci promisiunea e că acești 250 de kilometri, aleși de specialiști ca fiind cei mai vulnerabili sp fie terminați până în 31 decembrie 2023.

Emisia video va porni imediat. Daca aveti un ad blocker activ va rugam dezactivati-l.

  • Cum se pot face lucrările fără a afecta traficul deja sufocant:Chestiunea foarte importantă e de a recâștiga încrederea constructorilor serioși. În ultimii ani, nici Primăria nu a fost serioasă și nu a plătit la termen, nici constructorii… A fost oa ventură pentru constructori să lucreze cu Primăria și atunci oameni serioși au refuzat să mai lucreze cu Primăria. Trebuie să le recâștigăm încrederea. Trebuie împărțit pe loturi mici, să fie terminate repede. E o meserie cum să faci caietul de sarcini, contractarea, cum să obligi constructorul să lucreze în trei schimburi, inclusiv în weekend. Relația cu ei trebuie bine stabilită contractual. Ca să schimbi un km de conductă nu trebuie să spargi un km de bulevard, ci să intri din casetă în casetă să scoți conducta și să o introduci pe cea modernă. N-o să fie bătând din palme, dar putem fi eficienți și oricum suntem obligați să facem acest lucru.
  • Problema presantă a termoficării iarna aceasta:Vara aceasta din motive electorale nu s-au făcut reparații. Sunt datele ELCEN. Cantitata de apă suplimentară introdusă în rețea din cauza scurgerilor e de trei ori mai mare decât în 2016 – 2,2 tone de oră. Problema e că la 2,5 tone oricâtă apă ai mai băga, nu se mai poate. Deci suntem aproape de nivelul critic. Atunci vom avea foarte multe avarii peste iarna asta, e absolut clar. Noi trebuie să pregătim intervențiile pe caeste avariii, astfel încât reparațiile să fie rapide. Suntem obligați să le face că altfel rămânblocuri întrebă fără apă caldă și căldură. Trbeuie să ai stocuri de materiale, detectoare de avarii, să nu bâjbâi, trebuie să ai echipamente și echipe. Acum nu sunt suficiente echipamente. Vor fi mai multe avarii decât Termoenergetica paote să suporte. Trebuie atunci să faci în regim de urgență contracte cu niște firme, așa încât și toate să intervină cât mai repede la avarii.
  • Despre extinderea fizică a Bucureștiului: Întrebarea are un aspect juridic administrativ și practic. Dinpunct de vedere practic, proiectele de care am vorbit exact de asta duc: șoseaua de centură, inelul CFR din jurul Capitalei, marile parcări conectate la transportul public. Toate înseamnă dezvoltarea Capitalei spre periferie. Primăria, în parteneriat cu proprietarii de terenuri, trebuie să meargă cu utilitățile, epntru a merge cu dezvoltarea spre periferie. Administrativ, parte din aceste terenuri nu sunt în București. Primarul Bucureștiului, oricâtă bună voință ar avea, nu se poate implica în decizia urbanistică de dezvoltare a unui oraș din jur. Pe termen mediu și lung trebuie să existe o singură unitate administrativă care să aibă o strategie unitară asupra dezvoltării urbane.
  • Mesaj pentru cei care NU l-au votat. Ce se întâmplă cu proiectele sociale? Eu vreau să fiu primarul tuturor bucureștenilor și asta e obligația mea legală. Îi invit pe acești oameni să se informeze. A fost o presiune mediatică foarte mare pe ei, în care s-au spus multe neadevăruri, că voi tăia subvențiile sau ajutorul pentru persoanele cu dizabilități, lucruri care nu sunt adevărate. Suntem într-o capitală europeană, în 2020, trebuie să asigurăm protecție socială pentru cei vulenrabili. M-am întâlnit în ultimii 15 ani cu foarte multe cazuri sociale. Primul lucru pe care mi-l spun oamenii ăștia e ”vrem ca copiii noștri să pornească cu șansă egală”. Asta e prima mea grijă. E foarte multă competență la ONG-uri. Ele nu au puterea să se ocupe de zecile de mii de copii, dar au expertiză și sunt pentru descentralizarea acestei activități, ceea ce înseamnă evident finanțare. Un astfel de ONG trebuie să fie în parteneriat cu Primăria. Un astfel de ONG e mult mai capabil pe zona de educație în zonele defavorizate decât toți funcționarii din Primăria Capitalei care se ocupă de asta, pentru că asta face și o face cu pasiune.
  • Despre subvenția anunțată de Fireapentru cei care s-a vindecat de COVID-19 și donează plasmă. Va implementa proiectul?Nu. Vă spun foarte clar. Că primul lucru pe care-l spun când depun jurământul e că respect legea. Și acel proiect e ilegal. Am spus asta și în campanie. Există peste tot în lume o stimulare voluntară a donării de sânge, se dau tichete de masă… Nu e o afacere, ci, după ce donezi sânge, ești puțin slăbit și bonurile alea te ajută să te refaci. Chestiunea esențială pe care o spun toți voluntarii e ca donatorul să fie sincer. Adică dacă el are o boală, e prea scump să i se facă toate testele înainte să doneze. Atunci pentru donarede sânge trebuie să ia de bună ce spune donatorul. De asta trebuie ca donatorul să fie voluntar, ca el să nu fie stimulat financiar să ascundă boli pe care le poate transmite. Eu sunt de acord ca Primăria Capitalei să plătească spoturi publicare în care să-i îndemne pe oameni să doneze sânge, dar nu pentru a preamări realizări…
  • Despre posibile fraude la alegeri:În ceea ce privește campania car m-a vizat, faptul că s-au dat mii de telefoane mincinose, în care se repeta că voi tăia subvenții și ajutorul de handicat, și faptul că, așa cum a constatat BEM, Primăria Capitalei și-a făcut campanie până în ultima zi de mandatși faptul că Primăria era legată direct de competitorul meu, Gabriela Firea, asta înseamnă realmente fraudă. Cât despre procesul de vot, cred că a fost mai grav decât în alți ani, în sensl în care au fost prea multe secții în care reuzltatele nu erau corespunzătoare, în sensul că un partid avea 120 voturi la CGMB și 20 la Consiliul local, ceea ce nue logic. Dacă un cetățean decide să voteze un partid la CGMB cu probabilitate de 95% va vota același partid și la Consiliul Local. Tipul ăsta de erori a determinat renumărarea a Sectorul 5.
  • Despre spitalele din București și rolul lui Vlad Voiculescu, viitor viceprimar:Vor exista doi viceprimari, unul PNL, unul USR-PLUS. USR-PLUS l-a desemnat pe Vlad Voiculescu și am agreat că atribuțiile pe sănătate și social vor ajunge la el. Vreau să fac o mențiune despre spitalul metropolitan, care nu a fost decât o acțiune de imagine, nua dus la nimic. Nu are studiu de fezabilitate, nu are un proiect adevărat doar o anchetă care nu înseamnă nimic. S-a luat funcțiunea unui depou ăn zona de nord care era extrem de util pentru funcșionarea transportului în comun. În loc autobuze, troleibuze să fie parcate în zona de nord, ele folosesc depoul din Girugiului și astfel parcurg km inutili și ore de muncă inutile pentru șoferi. Deci depoul nu trebuiadezafectat înainte ca proiectul să existe cu adevărat. Deci trebuie în sănătate să avem o strategie comună cu Ministrul Sănătății. PMB are 19 spitale, Ministerul Sănătății vreo 35 de spitale. Noi trebuie să avem o strategie care să definească un protocol pentru persoanele din București și din afara Bucureștiului, cine unde merge, că nu e eficient să faci două lucruri ăn paralel. Apoi, pentru cele 19 spitale ale Primăriei, trebuie să vezi pe domeniile pe care te-ai specializat care e funcționarea lor optimă, dacă trebuie să le comasezi. Asta vine dintr-un studiu de fezabilitate făcut de specialiști. Fără discuție (mă implic), ca această zonă să fie rezolvată cum se cuvine și în parteneriat cu Ministerul.
  • Despre problemele legate de curățenie, salubritate, calitatea aerului: Legea spune că CGMB stabilește strategia, contractul cadru, și d eacolo sectoarele își stabilesc prin licitație operatorul cu care lucrează. Problema e că în acest contract cadru lipsesc niște obligații, de exemplu de a spăla periodic străzile secundare, și lipsește obligația, pe care o vom implementa, ca Poliția Locală a Muncipiului București în parteneriat cu Polițiile Locale de a desființa punctele ilegale în care oamenii aruncă deșeuri.
  • Mesaj pentru Gabriela Firea? Nu. Doamna Firea, acum vreo două zile, a transmis un mesaj de rămas bun pe Facebook pe care l-am apreciat, a fost un mesaj foarte demn de încheiere de mandat. Apoi a făcut niște postări pe care prefer să le ignor. Prefer să mă concentrez pe dialogul cu bucureștenii, vreau ca așteptările lor să fie realiste și să avem o comunicare corectă unii cu ceilalți.
Urmăriți B1TV.ro și pe
`