Nelu Tătaru, ministrul Sănătății: „Noi adaptăm o evoluție pandemică într-un context de sezon rece cu boli respiratorii și participarea la orele de clasă”
Nelu Tătaru, ministrul Sănătății, a făcut oserie de precizări cu privire la evoluția epidemiei de coronavirus din România, ocazie cu a subliniat că sunt esențialerespectarea regulilorde protecție sanitară, scăderea transmiterii și diminuarea numărului de pacienți noi de la o zi, la alta. Demnitarul a vorbit și despre începerea noului an școlar în contextul crizei sanitare.
Emisia video va porni imediat. Daca aveti un ad blocker activ va rugam dezactivati-l.
Principalele declarații făcute miercuri de Nelu Tătaru, ministrul Sănătății
- Primordial rămâne respectarea acelor reguli, cu scăderea transmiterii și inclusiv scăderea numărului de pacienți noi de la o zi, la alta
- Despre regulile pentru începerea noului an școlar. În acest moment aveți pe site-ul Ministerului Sănătății, în dezbatere publică, acel draft de ordin pe care Ministerul Sănătății, în colaborare cu Ministerul Educației și Ministerul Afacerilor Interne, îl va elabora. În măsura în care vom avea și proiectul legislativ trecut de Parlament, în baza căruia putem da acest ordin, vom da și ordin, dar în acest moment îl aveți pe site. E un set de reguli atât pentru activitatea în școală, cât și în pauze, cât și ce ar trebui să facă corpul didactic, ce ar trebui să facă acea medicină școlară în cadrul unui triaj observațional și a unui triaj epidemiologic. Orice sugestie este binevenită, dar, mă repet, acest ordin va deveni funcțional în măsura în care trecerea prin Parlament a proiectului legislativ se va face cât mai repede.
- Înseamnă că acel triaj epideomologic sau acel triaj observațional pe care îl face părintele acasă trebuie adus la cunoștință tot ce înseamnă medicină școlară și inclusiv învățătorului sau profesorului, care gestionează acel grup de copii. Noi trebuie să ne gândim la sănătatea întregii clasei și întregului grup de elevi, care se prezintă în acel moment la școală. În măsura în care putem respecta niște reguli, putem avea și o prevenție corectă.
- De ce pentru elevi distanțarea minimă e stabilită la 1 metru. În condițiile în care ECDC, INSP au ajuns la evaluarea siguranței în condițiile în care păstrăm și masca, în care păstrăm și dezinfectantul în clasă, păstrăm și niște reguli sau precauții universale în context epidemiologic, distanța de 1 metru este suficientă. După cum ați putut vedea, noi avem oarecum și studiile făcute în țările europene, multe dintre ele renunțând la această distanță de 1 metru, neavând spațiul posibil, dar adaptând acele separatoare din plastic sau păstrând cu strictețe acele reguli, cum sunt dezinfectantele și măștile.
- Oricare dintre acești copii au dreptul la sănătate, dar oricare dintre acești copii au și dreptul la a învăța, deci noi adaptăm o evoluție pandemică într-un context de sezon rece cu boli respiratorii și participarea la orele de clasă.
- După cum ați putut vedea, noi avem acele 3 scenarii, dintre care unul implică și part-time, inclusiv online, ca mod de învățare.
- După cum ați putut vedea, în această vară, noi am avut discuție cu asociații profesionale, cu patronate tocmai pentru a modifica o legislație. Sub patronajul vicepremierului Raluca Turcan, avem comisii atât pentru a modifica legislația 95/2006, cât și ce ține de Pharma sau dezvoltarea contractelor cu Casa de Asigurări pentru furnizorii privați. În măsura în care primim toate propunerile și le putem adapta în contextul sistemului medical din România, atunci vom avea și o legislație corectă. În acest moment, după cum știți și dumneavoastră, cei care guvernăm avem posibilități limitate în a modifica legile.
- Despre numărul de paturi de terapie intensivă. În acest moment avem 1.030 de paturi, care au și dotarea completă pentru patologie COVID, ce înseamnă ventilatoare, ce înseamnă monitoare, ce înseamnă injectomate. Dacă bine țineți minte, acum trei săptămâni aveam 840 de paturi. Prin operaționalizare la tot ce înseamnă spitalele care au revenit, Ilfov, Witing, Elias, plus celelalte spitale din țară, am ajuns la 1.034 de paturi. Ieri, în evaluarea pe care am făcut-o și în județul Bihor, de exemplu, Spitalul Municipal, Spitalul Județean puteau mări capacitatea de paturi de terapie intensivă de la 18, la 35 ambele spitale. Spitalul Municipal din Oradea este un spital suport COVID, având în acest moment doar patologie COVID cu comorbiditățile existente.
- Despre lipsa de personal din secțiile de ATI. După cum știți, la nivelul CNCCI există o comisie formată din domnul dr. Arafat, domnul dr. Nica, domnul dr. Călin Alexandru, care au evaluat potențialul de personal pe terapie intensivă, medicină de urgență și boli infecțioase. Efectuează, conform legii, în acest moment detașări către acele unități medicale care au nevoie.
- Despre evoluția epidemiei. Suntem în cea de-a doua fază sau a doua cocoaşă a primului val pandemic. După cum aţi putut vedea, în ultima săptămână, se încearcă o stabilizare a numărului de cazuri având acel platou în fierăstrău. Nu ţine doar de noi ca şi sistem medical, iar această pandemie nu se tranşează în spital. Această pandemie se tranşează în prespital. (…) Respectarea unor reguli va duce la scăderea transmiterii în comunitate şi la scăderea numărului de cazuri. În ultima perioadă, avem o scădere a mediei de vârstă a cazurilor infectate, după cum avem şi o creştere a a numărului de cazuri grave la persoane relativ tinere
Peste 72.000 de persoane au fost diagnosticate cu COVID-19 în România. Ministerul Sănătății a prezentat propunerile de măsuri pentru noul an școlar
Cel mai recent bilanț prezentat de către Grupul de Comunicare Strategică plasează România la 72.208 cazuri confirmate de COVID-19 și 3.074 de decese legate de noul coronavirus. În acest context,Ministerul Sănătății a publicat, marți seară,proiectulde ordin de ministrucare conține măsurile ce ar putea fi implementate pentru ca noul an școlar să înceapă, în 14 septembrie, în siguranță.
Principala măsură care ar putea intra în vigoare odată cu redeschiderea școlilor este purtarea obligatorie a măștii pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, precum și pentru întregul personal al unității de învățământ, atât în timpul orelor de curs, cât și în timpul recreației în spațiiînchise.
„Cu toate că ne confruntăm cu o criză de sănătate publică, accesul echitabil la educație este esențial. Credem în educație! De aceea, ne dorim reîntoarcerea tuturor elevilor în clase, cu măsuri stricte de protecție împotriva infecției SARS-CoV-2″,se maiarată în document.