Moșteanu, despre aderarea aeriană și maritimă la Schengen: Românii stau la cozi la granițe. Aderarea parțială e o înfrângere vândută pe post de victorie. România merită în Schengen cu drepturi depline
Deputatul Ionuț Moșteanu, vicepreședinte USR și purtător de cuvânt al partidului, a declarat că președintele Klaus Iohannis și Guvernul PSD-PNL „ne vând o înfrângere pe post de victorie”, după anunțul privind intrarea României în Schengen, dar doar cu granițele aeriene și maritime. Negocierile pentru intrarea terestră, cea mai importantă, continuă încă.
Moșteanu, reacție după anunțul privind intrarea parțială a României în Schengen
„România merită în Schengen cu drepturi depline.
În timp ce Marcel Ciolacu ne anunță victorios că intrăm în Schengen doar pe cale aeriană și maritimă, mii de români stau la cozi la granițe, după ce și-au petrecut sărbătorile în țară.
Șoferii de camioane vor fi forțați în continuare să își piardă zile la cozi, iar economia va continua să piardă miliarde de euro.
Guvernul PSD-PNL și Klaus Iohannis aveau obligația să continue negocierile pentru o aderare deplină. Nu au făcut-o. S-au mulțumit cu puțin. Acum ne vând o înfrângere pe post de victorie.
România și-a câștigat dreptul de a intra în Schengen. Îndeplinim toate cerințele. Merităm să fim membri Schengen cu drepturi depline. Terestru, maritim, aerian. Dar pentru asta aveam nevoie de Președinte, Premier si ministri care să se lupte pentru noi”, a transmis liderul USR Ionuț Moșteanu, pe Facebook.
România intră în Schengen, dar doar un pic
Ministerul de Interne a anunțat, miercuri, că pe 23 decembrie a ajuns la un acord politic cu Austria și Bulgaria pentru intrarea în Schengen cu frontierele aeriene și maritime începând din martie 2024. Negocierile pentru aderarea terestră continuă.
Premierul Marcel Ciolacu, președintele PSD, a marcat momentul ca pe o victorie: „După 13 ani, în sfârșit România va intra în Schengen! Avem acord politic în această privință! Din martie anul viitor, românii vor beneficia de avantajele spațiului Schengen pe cale aeriană și maritimă. Implicit, Portul Constanța își va crește exponențial importanța. De asemenea, sunt convins că în 2024 vom închide negocierile și pentru frontiera terestră”.
Însă din Opoziție lucrurile se văd mai nuanțat.
„Dacă în Consiliul JAI din 4 martie anul viitor, când se va vota intrarea noastră în spațiul european de liberă circulație pe cale aeriană și maritimă, nu se va lua și decizia privind aderarea terestră, atunci nu putem spune că România a intrat în Schengen. Lipsa unui calendar clar pentru aderarea terestră fie și cu data de 1 ianuarie 2025, reprezintă o capcană și o amânare nejustificată.
Decizia privind aderarea terestră trebuie luată în același Consiliu JAI din 4 martie, când se va da acceptul pentru Schengenul maritim și aerian, altfel nu vom avea niciun motiv de bucurie”, a explicat europarlamentarul Eugen Tomac, președintele PMP.