Monica Anisie: Nimeni nu poate spune că toată lumea a avut acces la învățământul online. Redeschiderea școlilor e o asumare a întregii societăți / Ministrul a pus accent pe rolul autorităților locale (VIDEO)

Publicat: 26 08. 2020, 20:11
Foto:Inquam Photos / Octav Ganea

Ministrul Educației, Monica Anisie, a vorbit miercuri seară, pentru B1 TV, despre condițiile speciale în care se deschide anul școlar în acest an, din cauza epidemiei de coronavirus. Anisie a detaliat măsurile luate la nivel central, dar și local, astfel încât orele să se desfășoare în deplină siguranță sanitară atât pentru elevi, cât și pentru profesori.

Declarațiile ministrului Monica Anisie, pentru B1 TV:

Emisia video va porni imediat. Daca aveti un ad blocker activ va rugam dezactivati-l.

  • Ar trebui întâi să spunem că în această perioadă suntem în plină desfășurare cu BAC-ul sesiunea din toamnă. În toată această perioadă, Ministerul a organizat examenele naționale, acele cursuri de pregătire pentru examene. Am luat toate măsurile de siguranță. Nu au fost probleme. Poate s-au desfășurat mai bine decât în alți ani.
  • După prima etapă a Evaluării Naționale sau a BAC-ului am avut și o sesiune specială pentru elevii cu temperatură peste 37,3, pentru cei bolnavi, în izolare sau carantină. Nu am avut incidente majore. Anul acesta examenele au fost organizate foarte bine. Acest lucru se datorează colegilor mei profesori, cărora le mulțumesc. Noi, profesorii, nu am avut vacanță. Am avut aceste examene, definitivatul, titularizare, iar acum încheiem cu BAC-ul sesiunea august-septembrie.
  • Începem anul școlar pe 1 septembrie pentru profesori, iar cursurile de la 14 septembrie. Aceste cursuri vor începe în funcție de situația epidemiologică. La nivelul Ministerului au fost elaborate norme de protecție aflate acum în dezbatere publică și pe care trebuie să le adoptăm. Săptămâna aceasta trebuie să le avem deja aprobate.
  • În scenariul verde, toți elevii pot participa la cursuri în condiții de protecție sanitară, un scenariul galben, în care elevii pot participa fizic la cursuri, mai puțin cei din cei din clasele V, VII, IX, XI, care pot participa alternativ, fizic și online. Adică prin rotație: jumătate de clasă fizic, jumătate online. Decizia e la nivel de unitate de învățământ. Consiliul de Administrație propune un scenariu, Inspectoratul școlar și DSP vor aviza și Comitetul județean sau cel al municipiului București pentru situații de urgență va da acceptul. Am dat astfel autonomie locală.
  • Normele sanitare pe care Ministerul Sănătății le-a elaborat prevăd și măsuri pentru copiii care suferă de anumite afecțiuni. Aceștia, la cererea părinților și cu avizul medicului de familie sau a unui medic specialist, vor prezenta școlii o cerere pentru desfășurarea activității în sistem online. Au fost multe propuneri venite și către Ministeru Educației și către cel al Sănătății în ceea ce privește acest ghid. Noi lucrăm împreună, pentru că vom da un ordin comun. Voi discuta cu ministrul Tătaru toate propunerile. Medicii cunosc cel mai bine situația.
  • Ministerul Educației se ocupă de procesul de învățământ. În această perioadă s-a lucrat intens că ne pregătim pentru începutul de an școlar. Am elaborat metodologiile pentru examenele naționale de anul viitor, am elaborat ghiduri metodologice pentru combaterea îmbolnăvirilor pentru fiecare nivel de învățământ, fiecare director, inspector, astfel încât fiecare să știe cum să reacționeze, am realizat reperele metodologie pentru fiecare disciplină, pe fiecare clasă. Astfel ajutăm profesorii să realizeze activitatea didactică foarte bine.
  • Să dăm repere metodologice pentru modalitatea în care ar putea să recupereze ceea ce în perioada în care au fost suspendate cursurile nu s-a realizat. Când revin la cursuri, profesorii vor pregătiți prin reperele pe care noi le-am dat și prin modalitatea de formare. În această perioadă au fost formați peste 45.000 de profesori numai prin Casele corpului didactic și 15.000 de profesori prin proiectul Ministerului și prin alți furnizor de formare. Din 24 august a început programul de formare a profesorilor pentru a putea folosi platformele.
  • Cum stăm cu achiziția de tablete pentru elevi? Ministerul Educației se ocupă de procesul de învățământ, dar nu de achiziția de tablete. Ministerul Educației a elaborat, chiar și așa, caietul de sarcini, a transmis banii necesari pentru achiziție către Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate. În această perioadă se desfășoară evaluarea ofertelor și sperăm, așa cum am prevăzut, ca pe 10 septmebrie să fie livrate măcar primele tranșe din cele 250.000 de tablete. Dar acestea nu sunt singurele pe care le pot primi școlie.
  • Prin OUG dată de Guvern săptămâna aceasta a fost prevăzut că se pot achiziționa 500.000 de tablete, eligibil fiind să aplice pentru proiect atât Inspectoratele școlare, cât și unitățile de învățământ – singure, nu în parteneriat cu Inspectoratul – fie autoritățile publice locale. Banii sunt din cei pe care Ministerul Fondurilor Europene îi pune la dispoziție.
  • Tot în sprijinul școlilor, avem un proiect derulat de Minsiterul Educației cu Banca Mondială. Achiziționăm aproximativ 70.000 de laptopuri pentru 1.164 de licee, ele fiind eligibile. Procesul e în derulare.
  • Tabletele și laptopurile ajung până la începe anul școlar? Există o Lege a achizițiilor publice, iar aceasta trebuie respectată. Noi sperăm ca la licitațiile pe care le-au realizat cei de la ONAC și la Ministerul Educației sau le vor desfășura autoritățile locale să existe termene clare, așa încât să oferim copiilor sprijin,dacă vor intra în scenariul roșu, în care toți elevii vor învăța online.
  • Anul școlar trecut, elevii chiar au învățat de la distanță? Marea majoritate a avut acces, deci majoritatea … pot să spun că și foarte mulți profesori au contribuit la a continua învățarea sub o altă formă decât cea față în față. Profesorii au făcut lecții excepționale însistem online, am avut programul Teleșcoala, dar am avut și profesori dedicați care au mers către elevii care nu aveau posibilitate și au dus materiale pentru învățare. Mai ales în mediul rural s-a întâmplat acest lucru.
  • Nimeni nu poate să spună că toată lumea a avut acces (la învățământul online). Nimeni nu poate să spună lucrul acesta, dar marea majoritate a elevilor a participat la lecții fie în sistem online, fie cu sprijinul profesorilor.
  • De ce nu s-au alocat bani pentru măști? Autoritatea publică locală e cea care administrează unitatea de învățământ, asta știe toată lumea. Nu Ministerul Educației are în administare școala. Deci autoritatea publică locală poate să vină și să sprijine cu dezinfectant și cu măști. Deja am văzut în foarte multe județe primari implicați, dar și primari care nu s-au implicat în această perioadă în a ajuta școala. Dar Guvernul, tot prin OUG, a alocat o sumă importantă pentru achiziție de echipamente medicale. Deci școlile trebuie să aplice, să cumpre aceste materiale și astfel să deconteze la Ministerul Fondurilor Europene banii pe care i-au cheltuit. Așa poate proceda și autoritatea publică locală.
  • În toată această perioadă de examene, dar și în perioada de pregătire,Ministerul Educației a achiziționat măști pentru toți elevii și pentru tot personalul. A fost un efort, dar ne-am gândit că e important să asigurăm o siguranță pentru toți. Am fost în teritoriu, chiar și în școli din mediul rural și am văzut preocupare pentru siguranța tuturor.
  • Fiecare Inspectorat școlar face analize săptămânal referitor la modul în care vom începe anul școlar. Mâine am o videoconferință cu inspectorii pentru a face o analiză pe ce s-a întâmplat în această săptămână. Va participa și vicepremierul Turcan și ministrul Boloș.
  • Tot prin această OUG sunt prevăzuți bani pentru containere sanitare pentru școlile unde nu e apă curentă sau… știți foarte bine căexistă încă, din păcate, școli cu toaletele în curte. Din păcate, pentru că de-a lungul timpului acest lucru trebuia rezolvat. Au fost bani alocați chiar și anul trecut, când am venit la Ministerul Educației. Au fost bani alocați pentru realizarea toaletelor în interior. Anul acesta din nou. Aici trebuie autoritatea publică locală să facă. Noi dăm banii, ei trebuie să se ocupe, să facă proiectul, să realizeze toaletele.
  • Ce se întâmplă în școlile unde nu există spațiu suficient pentru păstrarea distanței între elevi? Vorbim de o distanțare fizică de un metru, așa e prevăzut în ghid. Unde nu se poate și școala își dorește să participe toți copiii în spațiu, atunci trebuie să existe niște separatoare, așa încât să existe, totuși, o distanță între elevi.
  • Ar trebui să ne uităm și la măsurile pe care alte state le-au luat. Sunt aproximativ aceleași.
  • Despre posibilitatea ca elevii din școlile bucureștene aglomerate să fie relocați la alte unități de învățământ din oraș: Nuam primit o astfel de analiză din partea Inspectoratului școlar al municipiului București, dar sigur inspectorii sunt în contact cu directorii de școli și iau măsuri. Dacă unitatea X nu are spațiu suficient, dar autoritatea publică locală îi poate pune la dispoziție un alt spațiu conform, poate decide școala X în funcție de ce are ca realitate.
  • Despre grădinițe: Grădinițele au funcționat unele pe această perioadă a verii, mai mult în aer liber. Din septembrie deschidem cursurile și în învățământul preșcolar. Aici grădinița și școala, toată lumea trebuie să se pregătească. Împreună cu autoritatea publică locală. Nu putem numai noi, profesorii, să facem asta, trebuie să fim ajutați. Redeschiderea cursurilor reprezintă o asumare a întregii societăți. O asumare a noastră a tuturor, pentru că trebuie să fim responsabili și noi, profesorii, și părinții, și elevii.
  • Despre manualele școlare: Din păcate, pentru prima dată, deci pentru prima dată după mulți ani de zile… Atunci când am venit la Ministerul Educației, am dat drumul imediat la licitație, dar, din păcate, această licitație a durat foarte mult. De asta vorbeam mai devreme despre Legea achizițiilor publice și despre modul în care se lucrează. Am avut licitație, au fost niște câștigători, au fost contestații, ele au ajuns la CNSC și am primit răspuns după aproape trei luni. A trebuit să reluăm evaluarea, am refăcut evaluarea, au fost iar contestații, am transmis clarificările către CNSC. Așteptăm și sper ca rezultatul să vină cât mai repede. E timp ca până pe 14 septembrie să ajungă toate manualele. Unele loturi au fost declarate câștigătoare, sunt la tipar, deja se pot transmite către școli fără nicio problemă. Numai pentru elevii care se află acum în clasa a opta, pentru celelalte clase sunt manuale. Deci numai pentru acești elevi din clasa a opta. Noi trimitem adrese peste adrese, prin care solicităm o procedură de urgență pentru că ne gândim la acești copii. Ei au nevoie de manuale, la fel și profesorii.
  • Despre medicii din școli: Am solicitat deblocarea posturilor pentru personalul didactic, personalul nedidactic și medici și asistenți din cabinetele școlare. Legea 55 a interzis concursul pentru funcțiile chiar și cele didactice. Am avut o discuție cu domnul ministru Tătaru pentru a găsi o soluție, așa cum am găsit și în perioada examenelor. Am avut în fiecare unitate de învățământ câte un medic sau o asistentă. Ministrul a prezentat o situație a personalului medical ce ar putea să vină către școli.