Ministerul Tineretului și Sportului vrea să dea pe mâna autorităților locale sute de baze sportive, tabere pentru tineret sau cabane montane. Sindicatele avertizează că patrimoniul riscă să fie înstrăinat sau lăsat în paragină

Ministerul Tineretului și Sportului vrea să dea pe mâna autorităților locale sute de baze sportive, tabere pentru tineret sau cabane montane. Sindicatele avertizează că patrimoniul riscă să fie înstrăinat sau lăsat în paragină
Sursa foto: Facebook

Ministerul Tineretului și Sportului, condus de Eduard Novak, intenționează să transfere către autoritățile locale mare parte din patrimoniul gestionat în prezent de direcțiile județene pentru sport și tineret. Mișacare ar trebui să se producă sub pretextul descentralizării administrative.

Criticii acestui proiect acuză că descentralizarea va veni la pachet cu disponibilizări de personal, în timp ce MTS își va pierde instrumentele prin care aplică politicile naționale în domeniul tineretului și sportului. În ceea ce privește transferul patrimoniului, planează teama că măsura va da naștere în viitor unor adevărate tunuri imobiliare, căci va fi mult mai greu de controlat ce se va întâmpla cu imobilele și spațiile de zeci de mii de mp aferente bazelor sportive și spațiilor de agrement.

Pe site-ul MTS se află în dezbatere o propunere legislativă potrivit căreia sute de baze sportive, cabane, tabere pentru tineret, case de cultură și spații pentru agrement ar urma să treacă în administrarea directă a Consiliilor Județene. În urma acestei măsuri direcțiile județene pentru sport și tineret, care din punct de vedere administrativ reprezintă instrumentele prin care Ministerul condus de Eduard Novak implementează politicile naționale, ar urma să își piardă mare parte din patrimoniu.

Mai mult, propunerea prevede transferarea consiliilor județene, respectiv Consiliului General al Municipiului București, a competențelor exercitate de către direcțiile județene pentru sport și tineret, precum și de către Direcția pentru Sport și Tineret a Municipiului București. Direcțiile județene pentru sport și tineret, Direcția pentru Sport și Tineret a Municipiului București, precum și casele de cultură ale studenților nou înființate preiau posturile, activitatea, patrimoniul și bugetul structurilor anterior subordonate Ministerului Tineretului și Sportului.

Principalele critici aduse proiectului privind descentralizarea propus de MTS

Sindicatul Naţional Sport şi Tineret atrage atenția că transferul bazelor sportive din proprietatea Ministerului Tineretului și Sportului în proprietatea privată a autorităților publice locale înseamnă, de cele mai multe ori, clădiri lăsate în paragină, secții desființate, terenuri transformate în gropi de gunoi, focare de infecție și zone de un real pericol public.

De asemenea, toate administrațiile locale își doresc să primească bazele sportive și taberele aflate în funcțiune, tot ce este în stare bună și foarte bună.  În schimb, nimeni nu vrea să preia obiectivele de patrimoniu aflate în stare de degradare, acele baze ce trebuie readuse la viață.

Andy Nagy, președintele Sindicatului Naţional Sport şi Tineret, a descris pentru B1TV.RO care a fost de fapt practica în ultimii ani și care este miza acestui proiect legisslativ:

“Ministerul nu se consultă cu nimeni. Despre locurile de muncă nu se spune nimic. Nu știm dacă noi care muncim în sport și tineret de zeci de ani vom fi preluați, se vor menține locurile de muncă sau vom fi dați afară, dacă se vor face reorganizări, dacă vor veni cei cu pile și relații.

Există un pericol în ceea ce privește bazele sportive și tot ce înseamnă patrimoniul pentru sport și tineret. Nimeni din administrațiile locale nu se referă la bazele dezafectate, la tabere, centre de agrement care sunt dărâmate, sunt puse la pământ. Nimeni nu vrea să le preia pe acestea și să le pună la punct. Deși sunt la ei în zonă. Toți le vor pe cele care sunt în funcțiune. Din experiența anilor trecuți, au fost de-a lungul timpului baze, centre sportive date la administrațiile locale, deși legiuitorul a prevăzut că în cazul în care în termen de trei ani nu se respectă obligațiile pe care le asumă cel care le preia, nu investește, nu repară, nu construiește, va veni o comisie care va trebui să spună dacă s-a făcut sau nu s-a făcut. Dacă nu, se ia înapoi”.

Sunt multe exemple de tabere, centre de agrement și clădiri care stau să se prăbușească, situații în care ministerul a predat autorităților locale unele obiective și din cauza proastei administrări au ajuns adevărate ruine. Primăria Târgu Mureș va prelua de exemplu bazinul olimpic. Decizia a fost luată în cursul vizitei pe care ministrul Tineretului și Sportului, Eduard Novak, a făcut-o la Târgu Mureș.

Potrivit lui Andy Nagy, descentralizarea trebuie făcută cu păstrarea destinației imobilelor transferate către autoritățile locale, precum și cu transferul corect al competențelor, astfel încât activitățile de sport, tineret, tabere și cultură să fie îmbunătățite prin deciziile celor care vor prelua și nu blocate definitiv după predarea lor de către MTS.

“Teoretic legea interzice demolarea unui centru sportiv, să îl dezafectezi sau să îi schimbi utilitatea până când înainte nu ai făcut altceva. Dar din experiență se vede că le iau, le parcelează și nici prin gând nu le mai trece să facă altceva.

Un OUG a stabilit că pot fi descentralizate de la Minister, la autoritatea locală anumite obiective, chiar dacă nu sunt intabulate. Adică sunt proprietăți, terenuri, imobile aflate în litigiu sau nu se știe exact ce se întâmplă cu ele. Nu s-au intabulat indiferent de motiv. Atunci legea spunea că nu pot fi transferate pentru că nu se știe care e statutul lor. Prin OUG au trecut și acest aspect. Se pot descentraliza chiar dacă nu sunt intabulate”.

Acesta a mai precizat că prin acest proiect legislativ, MTS își pierde instrumentele de aplicare a politicilor în domeniul sportului și tineretului:

“În Parlament, în timul dezbaterilor la care a asistat domnul ministru am pus întrebarea: cum veți mai avea instrumente pentru politici în acest sector, (spuneți că veți coordona în continuare politicile în teritoriu), dacă voi descentralizați totul? Ministrul s-a blocat și nu a știut să răspundă. Nu a putut să mai spună nimic”, a mai precizat Andy Nagy.

El a atras atenția că a mai existat în trecut un proiect similar, dar a căzut la CCR. În prezent se încearcă din nou trecerea sa, având în vedere că există o altă majoritate.

Urmează să fie transferate sute de săli de sport, tabere școlare, cabane montane, baze sportive, ba chiar și terenuri

În fiecare județ, autoritățile locale ar urma să prindă câte o felie din infrastructura deținută în teritoriu de Ministerul Tineretului și Sportului. În Județul Alba de exemplu, vor fi date în administrare către Consiliul Județean taberele Ariseni, Roica, Garda sau Poiana Vadului și Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia. În Argeș, Consiliul Județean ar urma să pună mâna pe Complexul de Atletică grea Pitești, Tabăra Nucșoaara sau pe tabăra Păuleasca.

În Galați, consiliul județean va avea în administrare zeci de tabere școlare și Complexul Sportiv Dunărea, iar în Vrancea Tabăra Gălăciuc, cu mențiunea că terenul aferent Centrului de Agrement Galaciuc are o suprafață de 88.350 mp.

Acestea sunt doar câteva exemple referitoare la patrimoniul ce urmează a fi transferat către autoritățile locale. Pe site-ul Ministerului Tineretului și Sportului sunt prevăzute sute de săli de sport, tabere școlare, cabane din zone montane, baze sportive, ba chiar și terenuri cu suprafețe de de mii de metri pătrați. Consiliul Județean Tulcea ar urma de exemplu să preia controlul asupra unui teren cu o suprafața impresionantă de 14.390 de mp, din cadrul Taberei Babadag. În județul Covasna, Consiliul Județean va prelua de asemenea, un teren cu suprafața de 4.373 mp.

În expunerea de motive, MTS invocă descentralizarea unor competențe și aducerea deciziei la un nivel mai apropiat de cetățean are potențialul de a oferi un cadru mai eficient, mai flexibil și mai adaptat nevoilor reale ale comunităților pentru realizarea de programe și proiecte de impact. În plus, finanțarea investițiilor în infrastructura de sport și tineret din fiecare județ s-ar face mult mai ușor, inclusiv prin folosirea fondurilor europene, astfel încât te termen mediu și lung se preconizează o creștere a calității obiectivelor de infrastructură.

În realitate însă proiectul de lege nu are prevăzute surse de finanțare, investiții pentru infrastructura pe care autoritățile locale urmează să o preia și nu sunt trasate obiective și obligații clare pentru Consiliile Județene cu privire la modul cum urmează să fie folosit întregul patrimoniu de sport și tineret preluat. Mai mult, incertitudini planează și în ceea ce privește personalul și competențele direcțiilor județene de sport și tineret.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`