Ministerul Finanțelor a publicat OUG cu măsurile de austeritate: Îngheață angajările la stat, cu excepții, se reduc cu 10% cheltuielile cu bunurile și serviciile, se reduce cu 50% numărul de consilieri / Impact de doar 5,3 miliarde

Publicat: 08 05. 2023, 20:18
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Ministerul Finanțelor, condus de Adrian Câciu (PSD), a publicat, luni seară, proiectul de Ordonanță de Urgență cu măsurile menite să reducă din cheltuielile bugetare. Ministerul estimează că măsurile vor duce la economii de 5,3 miliarde de lei, deși gaura din bugetul țării e de 20 de miliarde.

Măsurile Ministerului de Finanțe pentru reducerea cheltuielilor bugetare

Proiectul de OUG prevede că în acest an se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante de la stat, cu excepţia posturilor unice. În cazuri temeinic justificate, Guvernul poate aproba prin memorandum organizarea de concursuri sau examene.

În cazul posturilor pentru care s-a desfășurat deja proba scrisă a concursurilor sau examenelor respectiv proba practică, după caz, se pot continua procedurile de ocupare a acestora.

Funcțiile de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.

Personalul care are titlul de doctor beneficiază de o indemnizaţie de 50% din nivelul salariului de bază minim brut, numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul.

Proiectul de OUG mai prevede reducerea cu 10% a cheltuielilor aprobate pe anul acesta la titlul ”Bunuri și servicii”, exclusiv sumele nerepartizate.

De asemenea, autorităților și instituțiilor publice li se interzice achiziţionarea, preluarea în leasing sau închirierea de autoturisme, mobilier şi aparatură birotică. Interdicția se aplică și companiilor la care statul sau unitățile administrativ teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct sau indirect o participație majoritară.

Ordonanța mai prevede ca în acest an angajații din cadrul autorităților și instituțiilor publice să poată exercita cel mult două mandate de membru al consiliului de administrație și/ sau de membru al consiliului de supraveghere în întreprinderi publice.

De asemenea, este impusă reducerea cu 50% a numărului de posturi aferente cabinetelor constituite la nivelul funcțiilor de demnitate publică din cadrul administrației publice centrale.

Amintim că măsurile au fost deja criticate de Opoziție.