Ludovic Orban: Neprezentarea BUGETULUI DE STAT, o încălcare gravă a legii săvârșită de Guvernul Dragnea-Dăncilă-Tăriceanu
“În conformitate cu legea, guvernul este obligat ca până la data de 15 noiembrie să prezinte spre dezbaterea Parlamentului proiectul de buget de stat și proiectul bugetului asigurărilor sociale de stat”, spune președintele PNL, Ludovic Orban.
“Suntem în data de 14 de decembrie, la o luna de zile de la expirarea termenului legal, și guvernul nu a înaintat proiectul de buget de stat pe anul 2019.
Este o încălcare gravă a legii săvârșită de Guvernul Dragnea-Dăncilă-Tăriceanu, că nu poți să zici că avem un guvern, avem o colecție de slugi care execută ordinele unor lideri politici care nu dețin puterea informală. Și nu au prezentat acest proiect de buget, iar neprezentarea și neadoptarea bugetului creează extrem de multe incertitudini, extrem de multe probleme, generează foarte multe disfuncționalități în ceea ce privește funcționarea economiei în ansamblu a administrației și de asemenea, generează îngrijorări pentru mediul de afaceri și pentru posibili investitori în România.
Gândiți-vă că neadoptarea bugetului înseamnă, de exemplu, că nicio autoritate locală nu poate să își adopte bugetele, pentru că bugetele locale se adoptă după adoptarea bugetului de stat. Gândiți-vă că neadoptarea bugetului duce la blocarea oricărui nou proiect de investiție care poate fi finanțat. De asemenea, neadoptarea bugetului creează extrem de multe incertitudini privind fiscalitatea și mai ales politica bugetară pe care urmează să o deruleze guvernul în 2019.
Partidul Național Liberal a luat decizia și am si pus în practică decizia de a elabora proiectul de buget pe anul 2019, în variantă liberală. Lucru pe care de altfel l-am și făcut și l-am prezentat ieri în conferință de presă pentru a arăta clar românilor că Partidul Național Liberal are deja un buget pregătit, care este întocmit în baza unui program de guvernare și a unei viziuni asupra dezvoltării României și de asemenea, ne oferim să le acordăm consultanță celor care sunt la guvernare în elaborarea proiectului de buget, pentru că se vede foarte clar că din cauza ordinelor politice, a fantasmagoriilor electoraliste care trec prin capul lui Dragnea, Tăriceanu, Vâlcov și a altor capete fierbinți, ei nu sunt capabili să elaboreze un proiect de buget și să dea românilor un proiect de buget în care să le arate cum poate să trăiască în anul 2019.
Dintre măsurile, de exemplu, care stau la baza bugetului, lăsând indicatorii care sunt stabiliți de Comisia de prognoză și pe care i-am luat ca atare, și anume o creștere economică de 5,5%, o rată a inflației de 3,5%, în ceea ce privește fiscalitatea la baza proiectului de buget am pus desființarea câtorva dări, respectiv supraacciza la combustibil, suprataxarea part-time-ului, desființarea split TVA – plății defalcate a TVA-ului, de asemenea, anularea reglementării stabilită prin Ordonanța 60, care suprataxează companiile cu peste 100 de angajați pentru neangajarea de persoane cu dizabilități și stabilește o supraimpozitare a acestor companii.
Ca și priorități pentru Partidul Național Liberal, noi creștem cheltuielile în primul rând în investiții. Anul trecut, pe execuția bugetară a anului 2017, investițiile au reprezentat doar 3,2% din PIB. Anul acesta, deși în proiectul de buget sunt prevăzute cheltuieli de 4,7% din PIB, dacă nu mă înșel, nu vor încheia anul la execuție bugetară cu un volum al investițiilor suportate de la bugetul de stat mai mare de 3% din PIB. Cred că anul 2018 va fi anul cu cele mai mici investiții realizate de la bugetul de stat , raportat, evident, la PIB .
Primul și cel mai important obiectiv pe care îl avem este creșterea sumelor alocate investițiilor la un procent de 6% din PIB, în măsura în care este posibilă realizarea acestui procent. Evident, creșterea cheltuielilor cu investiții nu urmărește să continuăm programe falimentare, pe care le-a derulat PSD-ul sau alții. Vrem ca aceste resurse financiare să fie canalizate pentru proiecte de infrastructură cheie pentru dezvoltarea României. Adică, închiderea Coridorului IV paneuropean, prin tronsonul de autostrada Pitești-Sibiu, finalizarea autostrăzii tronsoanele dintre Lugoj și Deva și de asemenea, realizării autostrăzii de centură a Bucureștiului. De asemenea, canalizăm aceste resurse pentru susținerea tronsonului vital Comarnic-Brașov, care asigură legătura între București și Brașov. De asemenea, pentru susținerea realizării proiectului de investiție nu numai Iași-Târgu Mureș, ci și pentru legătura dintre Târgu Mureș și granița de Vest (..) Toate tronsoanele urmând să fie finanțate substanțial, astfel încât să fie realizată în termenele care sunt prestabilite.
Sigur că nu îi interesează zona de centru, dar susținem finanțarea unui proiect extrem de important cum este proiectul de asigurare al navigabilității Dunării, pentru că România are un avantaj extraordinar pe care nu este astăzi capibil să îl fructifice din cauză că nu a avut, să spun, inteligența să realizeze aceste lucrări de asigurare a navigabilității pe Dunăre, ca să îi dea drumul la traficul de mărfuri în special, dar și de persoane de pe Cordidorul VII paneuropean, care face legătura între Marea Neagră și Marea Nordului pe Dunăre, Canalul Main-Dunăre-Rin.
Nu în ultimul rând, este absolut necesară finanțarea tronsoanelor de cale ferată care să facă legătura între Portul Constanța și granița de Vest la Curtici. Tronsoanele Coșlariu-Simeria și Simeria – Curtici, care este fundamental să fie finanțate și am alocat resurse pentru finanțarea acestor obiective de investiții.
Avem ca obiectiv, de asemenea, creșterea de la 4,5% la 5% a sumelor alocate educației, iar această creștere suplimentară nu vizează numai punerea în practică a creșterilor salariilor cadrelor didactice, ci și susținerea unor proiecte de investiții importante și mai realizarea unor obiective pe care le avem în educație, cum este asigurarea mesei diversificate în școală. Finanțarea reutilării aproape tuturor școlilor din cadrul sistemului de învățământ tehnic și profesional și nu în ultimul rând înzestrării școlilor și universităților cu tot ceea ce este necesar pentru a îmbunătății calitatea serviciilor de educație furnizate de către cetățenii români.
De asemenea, în proiectul nostru de buget asigurăm finanțarea creșterii pensiilor în baza formulei actuale de creștere a pensiilor și anume 50% din creșterea salariului mediu plus rata inflației, iar această creștere a punctului de pensie o finanțăm astfel încât să se facă de la 1 ianuarie așa cum stabilește legea, nu proiectul de lege cu minciunile pe care le vântură PSD-ul privitoare la creșterea pensiilor. Gândiți-vă că punctul de pensie crește cu aproape 10%, printr-o rotunjire poate să ajungă la 10%, noi asigurăm că creșterea punctului de pensie de la 1 ianuarie 2019, nu creșterea punctului de pensie cum promite PSD, cu aproximativ 16% numai că o face de la 1 septembrie. Fiecare pensionar, dacă nu se aplică formula de creștere de la 1 ianuarie așa cum susținem noi, va pierde în cursul anului bani frumoși, iar creșterea de pensie pe care o aplică PSD este mai mică decât creșterea pe care o propune Partidul National Liberal.
De asemenea, tot legat de pensii, proiectul de buget este construit astfel încât să permită creșterea procentului de contribuție la Pilonul II de pensie la 5%, în cadrul unui program coerent de creștere a acestei contribuții la Pilonul II de pensii până la 8%, așa cum era prevăzut în Legea care a fost adoptată în 2006, atunci când s-a pornit reforma Legii pensiilor.
Sunt o serie de alte măsuri care sunt susținute prin proiectul de buget, vă dau numai un exemplu: proiectul de buget este construit astfel încât impozitul pe venit în integralitatea sa să se facă sursă de venit pentru bugetele locale, într-un procent de aproximativ 62%, sursă directă de venit către localități restul împărțindu-se între sumele alocate consiliilor județele și sumele pentru asigurarea cheltuielilor de funcționare.
De asemenea, în structura bugetului, evident că urmărim respectarea angajamentelor pe care le are România, respectiv alocarea 2% din PIB pentru înzestrarea apărării, pentru înzestrarea militară. Este un angajament pe care România îl are în fața NATO și pe care noi îl punem în practică în alcătuirea proiectului de buget.
De asemenea, creșterea cheltuielilor alocate cercetării, pentru că dezvoltarea României nu se poate bizui decât pe creșterea calității educației, pe investiții în cercetare, dezvoltare, inovare , pe susținerea infrastructurii ca un suport al dezvoltării economice pentru a crește atractivitatea României pentru investițiiȚ, a transmis Ludovic Orban, la Alba Iulia.