Premierul Ludovic Orban a vorbit, la debutul ședinței de Guvern de joi, despre ajutorul pe care Executivul îl oferă întreprinderilor mici și mijlocii, afectate și ele de criza coronavirusului, dar și despre investițiile pe care le pregătesc guvernanți mai ales în infrastructura de transport. Orban a acuzat că precedentele guvernări social-democrate au mărit artificial anumite venituri, au crescut artificial cererea și consumul și, astfel, au declanșat ample dezechilibre.
Emisia video va porni imediat. Daca aveti un ad blocker activ va rugam dezactivati-l.
Declarațiile premierului Ludovic Orban:
- Cele mai multe dintre deciziile luate în ultimele trei luni au avut la bază obiectivul de a veni în sprijinul companiilor din România, cu precădere a întreprinderilor mici și mijlocii.
- Președintele Iohannis a promulgat legea de aprobare a Ordonanței de Urgență adoptată de Guvern, cu schema de ajutor de stat pentru garantarea creditelor pentru IMM-uri. Sunt convins că a luat decizia tocmai pentru a da un mesaj către mediul de afaceri și, chiar dacă va trebui să gândim un pic cadrul legislativ actual pentru IMM Invest, e o măsură care arată sprijinul nostru pentru IMM-uri.
- Suntem în curs de elaborare a programului de relansare economică în perioada post-COVID-19, care are mai mulți piloni
- În primul rând, disponibilitatea noastră de a susține creșterea accelerată a investițiilor în infrastructura de transport, infrastructura energetică, sanitară, de comunicații și nu numai.
- Obiectivul nostru e ca în următorii doi ani să dăm drumul la aproape toate proiectele de care are nevoie România, pentru a-și asigura suportul indispensabil pentru dezvoltarea economică.
- Obiectivul meu e ca, în maxim 5 ani, România să depășească Produsul Intern Brut pe cap de locuitor mediu la nivel european și, evident, venitul mediu pe care-l înregistrează cetățenii la nivel european. Acest lucru se va baza pe piloni foarte solizi.
- Până acum, totul s-a bazat pe creșterea artificială a cererii, a consumului, prin pârghiile guvernamentale, prin creșterea unor categorii de venituri aflate în pixul Guvernului și care au generat grave dezechilibre economice și care au redus grav potențialul de dezvoltare economică, prin lipsa investițiilor.
- În infrastructura rutieră și feroviară planificăm investiții de aproximativ 40 de miliarde de euro. Vrem să dezvoltăm și infrastructura aeroportuară, cu planuri extrem de serioase, punerea în practică a masterplanului de dezvoltare a aeroportului Otopeni și dezvoltarea altor aerporturi. Lucrările de navigabilitate a Dunării sunt funamentale pentru a fructifica prezenta celei mai importante axe de transport fluvial.
- În domeniul energetic avem probleme după decizii catastrofale luate luate în ultimii 6 – 7 ani. Din exportator net de energie, România a ajuns importator. Mai mult, competitivitatea companiilor românești au fost distrusă de prețuri foarte mari, rezultatul unor decizii guvernamentale.
- Cât despre susținerea companiilor… IMM Invest vă garantez că va fi un succes. Suntem într-un dialog permanent cu sistemul financiar-bancar, care a avut o disponibilitate destul de mică de a ajuta companiile prin credit. Una din marile problemele ale noastre e că foarte multe din companiile românești au capital negativ, așa că foarte multe IMM-uri pot deveni foarte greu bancabile.
- Listarea la Bursă trebuie să fie un obiectiv fundamental pentru orice companie care vrea să se valideze, care vrea să intre în categoria celor competitive la nivel regional, poate chiar european
- Suntem în curs de aprobare a schemei de ajutor de stat pentru garantarea creditelor pentru capital de lucru și capital de investiții pentru companiile care nu sunt IMM-uri. De această schemă vor beneficia și IMM-urile legate de marile companii.
- Avem o schemă de ajutor de stat care se va derula prin Fondul de Garantare, care vizează garantarea factoring-ului, leasingului pentru achiziția de echipamente și garantarea scontării, tocmai pentru a crește lichiditatea și susținerea companiilor în diverse forme, practic implicând statul ca garant în multe contracte.
- O altă schemă e de reasigurare practic a asigurării creditului comercial. Una din marile probleme pe care le avem, din cauza accesului limitat la capital, e că multe finanțări se bazează pe creditul comercial. Dacă are probleme de plată una dintre companii, sunt afectate și celelalte. Vom prelua o parte din posibilele pierderi tocmai pentru a dezvolta pe scară largă acest instrument.
- Aceste scheme trebuie notificate la Comisia Europeană și vor deveni operaționale după primirea aprobării.