Ludovic Orban: Guvernul acționează împotriva interesului național prin blocarea sau întârzierea proiectelor vitale de infrastructură. Nicolae Ciucă este fie amnezic, fie nu a trăit în România

Publicat: 20 08. 2022, 09:01
Actualizat: 20 08. 2022, 09:32

România are nevoie de 5 tronsoane de autostradă care să unească provinciile, să traverseze munții și asigure o dezvoltare economică durabilă, crede Ludovic Orban, potrivit unui mesaj postat pe pagina personală de Facebook. De asemenea, fostul premier al României acuză guvernul actual că acționează împotriva interesului național prin blocarea sau întârzierea proiectelor vitale de infrastructură.

Ludovic Orban susține că Autostrada „Unirii” Tg. Mureș- Iași, autostrada Brașov-Bacău, autostrada Brașov-Ploiești, autostrada Sibiu-Pitești și autostrada Lugoj-Craiova-Calafat sunt cele cinci tronsoane de autostradă care ar trebui să fie prioritare în planul de transport al României.

Orban susține că singurul tronson care este rezolvat este cel dintre Sibiu și Pitești, pentru care există aprobarea Comisiei Europene să fie finanțat din fonduri europene nerambursabile și pe care sunt deja semnate contractele de proiectare și execuție, pe două tronsoane fiind deja demarate lucrările de construcție. În cazul celelalte, actualul guvern stagneaz[ proiectele, spune Orban.

Autostrada Tg. Mureș-Iași, pentru care a fost adoptată și o lege pentru a garanta construcția ei, este foarte departe de momentul începerii construcției efective. Nici până astăzi nu este finalizat studiul de fezabilitate pe secțiunea Tg.Mureș-Tg.Neamț, deși el fusese predat în septembrie 2021, dar respins de CNAIR. De atunci, deși a trecut aproape un an de zile, nu s-a mai auzit nimic de el. Tronsoanele Tg. Neamț-Iași și Iași-Ungheni sunt de asemenea în întârziere. Majoritatea parlamentară a modificat termenul de finalizare din 2026 în 2030, ceea ce ne arată clar că actuala coaliție tărăgănează realizarea acestei autostrăzi”, a scris vineri pe Facebook Ludovic Orban, relatează Mediafax.

Orban subliniază faptul că tronsonul de autostradă Bacău-Brașov, contractul de elaborare a SF+PT, semnat în mai 2020, este în curs de reziliere. El crede că se va amâna realizarea efectivă a autostrăzii cu cel puțin 2 ani.

Fostul premier susține că Autostrada Lugoj-Craiova-Calafat este lăsată de izbeliște deoarece guvernul a refuzat să semneze contractul de realizare a studiului de fezabilitate cu firma care fusese desemnată câștigătoare, iar Oltenia va fi lăsată în continuare în sărăcie și subdezvoltare prin neconectarea fiind privată de conectarea la rețelele europene de transport.

Am lăsat la urmă tronsonul de autostradă cel mai așteptat, Brașov-Ploiești. Pentru că aici este de-a dreptul sinistru ce se întâmplă. Domnul Ciucă a vorbit de funie în casa spânzuratului și ne-a anunțat mândru că se va face prin parteneriat public-privat. Eu cred că premierul este fie amnezic, fie nu a trăit în România, fie, pur și simplu, nu îl interesează cu adevărat subiectul. Cum să vorbești de PPP pe Brașov-Ploiești în condițiile în care acest proiect este un simbol al eșecului parteneriatului public privat? Când s-au finalizat două proceduri de licitație pentru realizarea tronsonului prin PPP și a fost desemnat câștigător același consorțiu care nu a făcut nimic pentru că a spus că nu găsește finanțare? A spune că faci proiectul prin PPP este ca și cum ai spune că nu vrei să îl faci niciodată”, a mai scris Orban pe rețeaua de socializare.

Guvernul acționează împotriva interesului național prin blocarea sau întârzierea acestor proiecte vitale de infrastructură, afirmă Ludovic Orban.

„Decalajele de dezvoltare între regiuni se vor accentua, regiunile mai sărace vor fi lipsite în continuare de investițiile necesare dezvoltării, se vor adânci falii care pot afecta chiar coeziunea economică și socială a României”.