Ligia Deca (PNL), ministrul Educației, insistă să nu vadă dezastrul din domeniul pe care-l păstorește și consideră că cei care greșesc sunt tocmai cei care atrag atenția asupra problemelor. Deca a insistat luni, la dezbaterea moţiunii simple depusă de USR împotriva sa, că rezultatele testelor PISA sunt bune deoarece demonstrează că România a limitat efectele pandemiei asupra elevilor.
Amintim că România e penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume participante la PISA 2022, evaluarea competențelor de bază a elevilor de 15 ani, organizată de OCDE.
E adevărat că alte țări mai bine cotate de-a lungul timpului au pierdut mai multe puncte decât România în acești ani de pandemie, în care elevii au învățat de la distanță, online, dar asta demonstrează doar un lucru: că sistemul nostru educațional e atât de disfuncțional încât dacă elevii merg la școală sau ”învață” online nu e prea mare diferență.
„În acest an, pentru prima dată de când participă la testare, România are propriul raport naţional PISA, realizat cu sprijin din partea OCDE şi tradus în limba română. A fost şi acesta lansat în cadrul unui eveniment public în decembrie în mediul academic. Este disponibil pe site-ul Unităţii pentru Cercetare în Educaţie încă din ziua lansării”, a declarat Ligia Deca în contextul acuzațiilor că Ministerul Educației a publicat o traducere „aranjată”, în limba română, a Notei de țară făcută de OCDE în limba engleză, traducere care ascunde datele îngrijorătoare privind analfabetismul funcțional în țara noastră.
La nivelul OCDE, 16,4% dintre elevi se încadrează la nivelul analfabetismului funcțional. În România, ponderea acestora este de 33,2%.
„În ceea ce priveşte rezultatele studiului PISA, a fost recunoscut public inclusiv de experţii OCDE, chiar de Andreas Schleicher, fondatorul PISA, că România a limitat efectele pandemiei.
Dacă noi nu suntem în stare să recunoaştem asta, mă tem că avem o problemă, pentru că nerecunoscând faptul că oamenii din Educaţie au reuşit să evite căderi spectaculoase cum au înregistrat alte ţări participante, nici nu putem replica bunele practici din pandemie.
Rezultatele României la PISA s-au menţinut la aproximativ acelaşi nivel ca în anul 2018. La matematică, ponderea OCDE a elevilor aflaţi la nivelul doi sau mai sus de competenţă a scăzut cu şapte puncte procentuale, de la 76% în 2018 la 69% în 2022, în timp ce rezultatele ţării noastre au rămas aproape stabile. Asta înseamnă că diferenţa între media naţională şi media OCDE a scăzut, ceea ce în sine reprezintă un progres”, a mai declarat ministrul Ligia Deca, potrivit Agerpres.