Jucan, despre procedura inițiată de CNA la Comisia Europeană în cazul Georgescu – TikTok: „Dacă la final Comisia va constata o încălcare a Digital Services Act, discutăm de sancțiuni care ajung până procent din cifra globală de afaceri a companiei” (VIDEO)
Valentin Jucan, vicepreședinte al Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), a explicat miercuri, pentru B1 TV, în ce constă solicitarea adresată de CNA Comisiei Europene pentru a investiga rețeaua chineză de socializare TikTok deoarece a permis campania politică a lui Călin Georgescu, în ciuda propriilor standarde.
Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii „Bună dimineața, România!”, moderată de Gabriela Mihai pe B1 TV.
Valentin Jucan, despre procedura ce vizează TikTok
„Noi am demarat o procedură ireversibilă, care se regăsește în Directiva privind serviciile audiovizuale. Comisia Europeană, prin Direcția generală pentru rețele de comunicare, conținut și tehnologie, va trebui să preia solicitarea noastră și urmează un schimb de date nu doar cu CNA, ci și cu orice alte instituții relevante, precum ANCOM, DNSC sau Ministerul de Interne. Deci această Direcție generală din Comisia Europeană preia dosarul pe care noi tocmai l-am deschis și sigur îl va duce la capăt, prin cooperarea cu autoritățile din România.
Nu avem cum să oferim un specru de timp. Cu cât problema e mai complexă, cu atât timpul de rezolvare e mai lung. Deci nu putem evalua că înainte de turul 2 al alegerilor prezidențiale vom reuși să avem un răspuns. (…)
Dacă se vor identifica nereguli, așa cum am identificat noi, privind o finanțare ilegală a conținutului de pe Tik Tok… Avem deja influenceri care, e adevărat, au primit bani în afara sistemului TikTok, dar au apelat la platforma TikTok pentru a livra un conținut politic, ceea ce deja intră în coliziune cu anumite reguli și norme de utilizare a platformei.
Deci dacă la final Comisia va constata o încălcare a Digital Services Act, discutăm deja de niște sancțiuni care ajung până la cifra globală, procent din cifra globală de afaceri a companiei în cauză. Deci nu discutăm despre niște sancțiuni simbolice”, a explicat Valentin Jucan, pentru B1 TV.
Neregulile constatate în cazul Georgescu – TikTok
Potrivit unui raport realizat de Expert Forum (EFOR) și citat de Jucan pe Facebook, Georgescu a înregistrat o creștere semnificativă în preferințele electorale, de la 2% la 22%.
„Raportul Expert Forum indică că multe materiale distribuite pe TikTok nu au fost marcate ca fiind de natură electorală, expunând utilizatorii la conținut al cărui scop sau origine nu sunt clare.
➡️Lipsa transparenței în publicitatea politică (Art. 26, DSA – Publicitatea pe platformele online)
Deși TikTok declară că nu permite publicitate politică plătită, analiza arată că platforma:
‼️a permis promovarea indirectă a mesajelor politice prin influenceri, fără etichetare adecvată;
‼️nu a asigurat transparența necesară pentru identificarea sponsorilor sau a surselor conținutului electoral.
Aceste practici contravin obligațiilor impuse de DSA privind transparența în publicitatea politică.
➡️Lipsa transparenței algoritmilor (Art. 27, DSA – Transparența sistemelor de recomandare)
Conform Art. 27 din DSA, furnizorii de platforme online care utilizează sisteme de recomandare sunt obligați să furnizeze informații clare și inteligibile despre parametrii principali care determină afișarea conținutului, precum și să ofere utilizatorilor opțiuni pentru influențarea acestor parametri.
În cazul TikTok, algoritmii care prioritizează și amplifică conținutul audiovizual nu sunt suficient de transparenți, iar utilizatorii și autoritățile nu au acces la informații esențiale despre criteriile utilizate pentru recomandări. Această lipsă de transparență poate contribui la riscuri semnificative, inclusiv:
1. Distorsionarea dezbaterilor publice, prin promovarea disproporționată a conținutului menit să provoace reacții emoționale puternice;
2. Influențarea procesului electoral, prin amplificarea potențială a conținutului favorabil unui anumit actor politic, fără mecanisme clare de echilibrare.
Această lipsă de transparență împiedică autoritățile de reglementare să evalueze dacă platforma respectă obligațiile impuse de legislația europeană, afectând în același timp încrederea utilizatorilor în procesul democratic.
Acțiunile TikTok au avut un impact semnificativ asupra alegerilor prezidențiale din România 2024, primul tur, contribuind la:
‼️crearea unui avantaj nedrept pentru un singur candidat;
‼️manipularea opiniei publice prin conținut nemarcat;
‼️exploatarea tinerilor utilizatori, care reprezintă o parte majoritară a publicului TikTok (8,9 milioane de utilizatori în România)”, a transmis Jucan, pe Facebook.