Jurnalistul Ion Cristoiu vorbește în "Gândul de sâmbătă”, de pe blogul său, despre un film intitulat Our brand is Crisis (Brandul nostru e criza), care se inspiră dintr-un caz real, din politică.
Ion Cristoiu povestește cum un politician care candida la prezidențiale a devenit președinte, deși șansele erau slabe ca să se întâmple acest lucru.
"În film, candidatul la prezidențiale se numește Pedro Castillo. Cel de pe primul loc în sondaje e Rivera. Într-o tentativă disperată de a înfrînge realitatea dură a sondajelor, politicianul expirat o angajează pe una dintre cele mai bune specialiste americane în campanii electorale:
Jane Bodine, poreclită şi Jane Calamity.
De la început, văzîndu-l pe Castillo, proclamă că n-are nici o şansă.
Şi totuşi ea se angajează în bătălie, reuşind, în final, o minune.
Principalul mijloc îl constituie ceea ce Jane numește Să schimbăm naraţiunea, nu Candidatul! constînd în manipularea opiniei publice astfel încît Bolivia să pară într-o Criză din vecinătatea Apocalipsei din care doar un preşedinte cu experienţă şi hotărît precum Castello o poate salva, începe să dea roade.”, povestește Cristoiu.
Jurnalistul îl compară pe acesta cu Traian Băsescu, care ar fi acționat în același mod în anul 2004, dar și în 2009.
„De observat că șmecheria cu narațiunea a fost folosită cu brio de Traian Băsescu în 2004 și în 2009 prin transformarea Corupției în pericolul mortal pentru România.”, a zis acesta.
Cristoiu mai spune că Jane, specialista în campanii electorale din film, a apelat la o manevră clasică de campanie, pe care și Traian Băsescu a folosit-o.
„Cîştigarea de către cel de pe locul al III-lea (Salvador Velasco) a unor puncte prin luarea de la primul, avînd în vedere că şi Rivera şi Salvador Velasco au acelaşi electorat.
Manevra a fost folosită de Traian Băsescu în 2009 prin mimarea slăbiciunii faţă de Crin Antonescu, în două confruntări. La vremea respectivă, anti-băsiştii au jubilat exploziv după cele două întîlniri tv, convinşi că Traian Băsescu e terminat. Crin Antonescu, aflat pe locul 3, împărţea electoratul cu Mircea Geoană. Creşterea lui Crin Antonescu se făcea în detrimentul lui Mircea Goană. Slăbiciunea era mimată de Traian Băsescu, actor politic desăvîrşit, gata să concureze chiar cu actorii profesionişti.”, a mai spus Cristoiu.
Jurnalistul continuă cu o altă manevră pe care a făcut-o respectiva specialistă.
“Pentru săltarea lui Salvador Velasco se cerea o manevră. Jane apelează la şefa echipei, Nell, plecînd de la ştiinţa că aceasta are relaţii la Departamentul de Stat al SUA. Asta însemna că ambasadorul american în Bolivia avea să primească ordinul de a se implica în campania electorală.
Cum?
Iată o întrebare la care românii ar răspunde prompt şi în cor:
Făcînd gestul menit a arăta bolivienilor cu Salvador Valesco e omul americanilor. La noi, ambasadorul american l-ar fi vizitat pe candidatul de pe locul trei arătîndu-se naţiunii pupîndu-se cu el în bot.”, a mai spus Cristoiu.