Administrația Prezidențială a publicat scrisoarea trimisă de președintele Klaus Iohannis premierului Viorica Dăncilă și președinților celor două Camere ale Parlamentului prin care cere ca soluțiile identificate la nivelul grupului de lucru al Administrației Prezidențiale să fie introduse rapid în legislația electorală.
Măsurile la care face referire șeful statului sunt debirocratizarea procesului de votare în secțiile de votare din străinătate, dotarea corespunzătoare a secțiilor de votare, modificarea legislației electorale în privința procedurilor de urmat la închiderea secțiilor, mărirea numărului de secții de votare din străinătate, introducerea votului anticipat pentru alegerea Președintelui României și extinderea exercitării dreptului de vot prin corespondență (existent deja pentru alegerile parlamentare) la alegerea Președintelui României și la toate celelalte tipuri de alegeri.
În scrisoarea adresată Vioricăi Dăncilă, lui Călin Popescu Tăriceanu și lui Marcel Ciolacu, Klaus Iohannis cere ”Guvernului României să elaboreze urgent un proiect de lege care să poată fi adoptat de către Parlamentul României până la finalul actualei sesiuni parlamentare și prin care să propună măsurile administrative adecvate, astfel încât să nu mai existe situații în care cetățeni români, din țară sau din străinătate, să nu își poată exercita dreptul constituțional de vot, începând de la alegerile prezidențiale din toamna acestui an”. De asemenea, șeful statului solicită ”partidelor și formațiunilor parlamentare să depună toate eforturile pentru ca proiectul de lege să respecte pe deplin standardele de conduită electorală și exigențele în materie, astfel încât situațiile de la scrutinul din mai 2019 să fie evitate”.
Klaus Iohannis mai precizează că dacă situația o va impune, va cere convocarea unei sesiuni extraordinare a Parlamentului pentru discutarea în regim de urgență a proiectului de lege.
Redăm, mai jos, scrisoarea trimisă de Klaus Iohannis, premierului, președintelui Senatului și președintelui Camerei Deputaţilor:
Doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă, Prim-ministrul României,Domnului Călin Popescu-Tăriceanu, Președintele Senatului,Domnului Ion-Marcel Ciolacu, Președintele Camerei Deputaților
Dreptul de vot, garantat de Constituția României, este unul fundamental, câștigat de români prin multe sacrificii în Decembrie 1989 și avem obligația să asigurăm toate condițiile ca acest drept să poată fi exercitat de către toți cetățenii români.
Asigurarea măsurilor pentru exercitarea deplină și efectivă a dreptului de vot ține de esența oricărui regim democratic și niciun cost nu este prea mare pentru a implementa mecanisme electorale eficiente și funcționale, care să permită fiecărui român, din țară și din străinătate, să își exprime opțiunea.
Pe 26 mai 2019, mii de cetățeni români s-au aflat în imposibilitatea de a-și exercita dreptul constituțional de vot la alegerile pentru Parlamentul European și de a-și exprima voința în cadrul referendumului național. Aceasta a fost o situație întâlnită cu precădere în secțiile de votare din străinătate. În urma evaluărilor făcute ulterior asupra derulării procesului electoral, au fost identificați mai mulți factori care au condus la situații în care cetățenii români au fost împiedicați să își poată exercita dreptul de vot.
Indiferent de contextul politic, toate instituțiile abilitate ale statului și, în special, Parlamentul României, Guvernul României, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe și Autoritatea Electorală Permanentă au obligația să ia toate măsurile și să adopte deciziile care se impun pentru a asigura fiecărui român posibilitatea de a-și exercita dreptul de vot în cele mai bune condiții.
Aceste măsuri trebuie să vizeze toate tipurile de alegeri – alegerea Președintelui României, alegerea autorităților administrației publice locale, alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, alegerea membrilor din România în Parlamentul European – și toate tipurile de referendum, cu posibilitatea elaborării în viitorul apropiat a unui Cod Electoral care să unifice și să omogenizeze prevederile legale privind procesele electorale.
Apropierea alegerilor pentru Președintele României și faptul că, în trecut, acest scrutin a suscitat un interes extrem de crescut în rândul cetățenilor români, cu rate ridicate de participare în rândul românilor din străinătate, impun rezolvarea problemelor apărute în exercitarea dreptului de vot al românilor din străinătate cu maximă celeritate.
Prin urmare, solicit:
1) Guvernului României să elaboreze urgent un proiect de lege care să poată fi adoptat de către Parlamentul României până la finalul actualei sesiuni parlamentare și prin care să propună măsurile administrative adecvate, astfel încât să nu mai existe situații în care cetățeni români, din țară sau din străinătate, să nu își poată exercita dreptul constituțional de vot, începând de la alegerile prezidențiale din toamna acestui an.
2) Partidelor și formațiunilor parlamentare să depună toate eforturile pentru ca proiectul de lege să respecte pe deplin standardele de conduită electorală și exigențele în materie, astfel încât situațiile de la scrutinul din mai 2019 să fie evitate.
Dacă situația o va impune, voi cere, conform prerogativelor constituționale, convocarea unei sesiuni extraordinare a Parlamentului României pentru discutarea în regim de urgență a proiectului de lege care urmează să fie supus dezbaterii, astfel încât proiectul de lege să fie adoptat înaintea următoarei sesiuni parlamentare.
Reamintesc că Acordul politic național pentru consolidarea parcursului european al României, pe care l-am inițiat, prevede în mod explicit angajamentul partidelor semnatare de a transpune în legislație, în cel mai scurt timp, măsurile necesare asigurării – atât în țară, cât și în străinătate – a exercitării depline și efective a dreptului de vot de către cetățenii români.
Având în vedere toate aceste aspecte și în urma dialogului consistent desfășurat la nivelul grupului de lucru constituit în cadrul Administrației Prezidențiale cu reprezentanți ai autorităților responsabile, precum și ai organizațiilor non-guvernamentale și experți în domeniul electoral, se impune adoptarea cu celeritate a unor măsuri care să vizeze:
Fiecare dintre aceste obiective poate fi atins prin implementarea următoarelor soluții concrete:
1. Debirocratizarea procesului de votare în secțiile de votare din străinătate
2. Dotarea corespunzătoare a secțiilor de votare
3. Modificarea legislației electorale în privința procedurilor de urmat la închiderea secțiilor
Debirocratizarea procesului de votare în secțiile din străinătate, dotarea corespunzătoare a secțiilor existente și clarificarea procedurilor de urmat la închiderea votării nu sunt suficiente pentru a asigura condiții optime pentru exercitarea dreptului de vot dacă nu se iau și alte măsuri complementare, precum mărirea numărului de secții de votare din străinătate, introducerea votului anticipat pentru alegerea Președintelui României și extinderea votului prin corespondență la toate tipurile de alegeri (în prezent este utilizat doar la alegerile parlamentare).
4. Mărirea numărului de secții de votare din străinătate
Mărirea numărului de secții de votare din străinătate poate fi făcută la inițiativa Ministerului Afacerilor Externe sau de către Autoritatea Electorală Permanentă.
5. Introducerea votului anticipat pentru alegerea Președintelui României
6. Extinderea exercitării dreptului de vot prin corespondență la alegerea Președintelui României și la toate celelalte tipuri de alegeri
Pentru a facilita exercitarea dreptului de vot de către cetățenii români cu domiciliul sau reședința în alte localități decât cele în care se organizează secții de votare, trebuie extinsă aplicabilitatea Legii nr. 288/2015 privind votul prin corespondență și la alegerile pentru Președintele României, dar și la celelalte tipuri de alegeri.
Votul prin corespondență a fost deja utilizat la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din 2016 cu un succes mai degrabă moderat, datorită noutății sale printre mecanismele electorale folosite în România. În aceste condiții, extinderea sa la alte tipuri de alegeri presupune un efort de comunicare publică susținut din partea autorităților publice.
Întrucât votul prin corespondență presupune înscrierea prealabilă a alegătorului în Registrul Electoral, extinderea acestui tip de vot la alte tipuri de alegeri ar încuraja înscrierea în Registrul Electoral, fapt care ar facilita în viitor organizarea alegerilor în secțiile de vot din străinătate.
Existența a două tururi de scrutin pentru alegerile prezidențiale nu este un impediment pentru extinderea aplicabilității legii privind votul prin corespondență la acest tip de alegeri:
Autoritățile statului român au obligația și responsabilitatea să pună în aplicare aceste măsuri pentru a se asigura că toți cetățenii români, din țară sau din străinătate, își vor putea exercita neîngrădit dreptul de vot.
KLAUS-WERNER IOHANNIS
PREȘEDINTELE ROMÂNIEI