Eugen Teodorovici insistă să limiteze numărul de călătorii gratuite cu trenul, de care se bucură studenții în momentul de față. Joi dimineață, ministrul Finanțelor a susținut că, în opinia sa, trebuie să existe cam 12 călătorii gratuite pe an, iar de acestea să beneficieze doar studenții care nu au deloc restanțe. În schimb, Emanuel Man, președintele Ligii Studenților Iași, consideră că Teodorovici are cu totul alte interese și scopuri și doar încearcă să dea vina pe studenți pentru problemele grave de la CFR Călători. Studenții îi cer demisia lui Teodorovici.
„În primul rând, tot haosul care este în momentul de față pe CFR este determinat de lipsa materialului rulant. În trenuri care în trecut circulau cu 2-3 vagoane, astăzi circulă cu un singur vagon, trenuri care circulau cu 5 vagoane, astăzi circlă cu 2. Este inacceptabil ca, pentru reducerea materialului rulant pe rute foarte circulate, să se dea vina pe studenți.
De la bun început, din momentul în care s-a dat această facilitatepentru studenți pe cale ferată, am intuit că este posibil să fie vorba de a da bani de la stat către CFR Călători, având în vedere că CFR, în anul respectiv, avea niște datorii foarte mari care trebuiau acoperite și că această mișcare politică s-ar lega cumva de o privatizare a CFR. Orceea ce vedem, în momentul de față, este mai degrabă un plan de ruinare al CFR. Pentru ce anume este greu de spus dar, nu imposibil de intuit și nu credem că studenții sunt problema pentru care căile ferate nu funcționează corespunzător”, a declarat, pentru B1.RO,Emanuel Man, președintele Ligii Studenților Iași.
Man inisistă că nu studenții sunt de vină pentru aglomerația din trenuri: ”Din statisticile oficiale care au fost oferite de CFR doar 20%, deci o cincime din numărul de bilete care sunt trimise de casele de bilete sunt trimise către studenți. Prin urmare, ideea că nu este loc în tren de studenți este total aberantă. Cel mult, statistic este dovedit, cel mult o cincime sunt studenți. Faptul căda, sunt rute care sunt mai circulate de către studenți, asta ține de capacitatea managerială a CFR de a mișca materialul rulant. Sunt vagoane, trenuri care sunt mai circulate în acestă țară, sunt trenuri care stau ticsite”.
Președintele Ligii Studenților Iașiține să-i dea o replică și lui Răzvan Cuc, Ministrul Transporturilor: ”Domnul Cuc susține că studenții fac rezervări on-line, îi aducem domnului ministru că pentru studenți este imposibilă cumpărarea unui bilet on-line și cu atât mai mai mult rezervarea locului. Nu există situație, din punct de vedere informatic raportat la sistemul de eliberare al biletelor de către CFR Călători, în care să se aloce două bilete pentru un singur loc. Nu există o astfel de situație.
”Deci toate aceste afirmații care se fac de ambii miniștri sunt total aberante și sunt făcute în ideea deturnăriide fapta haosului din CFR și a aruncării unei vine pe studenți, în loc să fie recunoscute cu adevărat probleme de management”, a mai declaratpentru B1.RO,Emanuel Man, președintele Ligii Studenților Iași.
Foto:Emanuel Man/Facebook
Pentru a-i îmbuna pe studenți, Teodorovici a susținut că le va daalte gratuități, pe rutier sau naval. Studenții, în schimb, nici nu vor să audă.
„Nu trebuie să aplice gratuitate. Dacă vrea să fie într-adevăr corect din punct de vedere legal, reducerea anterioară era de 50% la transportul pe cale ferată și inclusiv transportul naval, putea fi aplicată reducerea și pe alte căi de transport, așa cum prevedea Legea Educației Naționale. Ideea ca numărul de călătorii să fie limitate la 12 pe cale ferată este total aberantă și limitează foarte mult practic libertatea de mișcare, în contextul în care sunt studenți care ajung să facă naveta la un moment dat între două centre universitare. Poate pentru că au câte un program de studii, sau un masterat, sau un doctorat în centre universitare diferite. Sunt studenți care fac cercetare și au nevoie de posibiltatea de mișcare între centre universitare. Dacă ne raportăm la faptul că bursele de performanță sunt aproape inexistente în România, dacă ne raportăm inclusiv la faptul că bursele pentru doctorat și pentru cei care fac cercetare sunt reduse, ajungem să nu mai încurajăm libertatea de mișcare a studenților care mișcă lucrurile în marile centre universitare și să îi limităm la 12 călătorii pe an. Pentru că, la modul real, fonduri să plătești biletul întreg nu sunt. În cel mai rău caz, ar putea fi gratuitatea aceasta limitată în sensul de a se introduce o reducere general nelimitată să spunem de 80%, de 75%, dar să să existe posibilitatea reală pentru studenți de a se mișca pe cale ferată. O reducere la 12 călătorii gratuite ar fi ceva mult mai puțin decât vechea reducere de 50%, de care ne bucuram înainte să fie introdusă această propunere a coaliției de guvernare.„, a mai declarat, pentru B1.RO, Emanuel Man.
Reprezentanții studenților au încercat să îl contacteze pe Teodorovici, dar acesta nu a răspuns.