Sorin Grindeanu (PSD), ministrul Transporturilor, a susținut că am ajuns să avem probleme cu bugetul țării din cauza fostelor guvernări de dreapta, iar acum e nevoie de „consolidare fiscală”, altfel vom avea de suferit inclusiv prin ratarea unor fonduri europene atât de necesare investițiilor publice.
Într-o postare pe Facebook, liderul social-democrat explică de ce „este nevoie acum de consolidare fiscală”. Grindeanu afirmă că 60% din banii împrumutați astăzi de România merg pentru plata sau refinanțarea datoriilor din urmă, mai ales a „datoriilor imense” contractate de fostele guvernări de dreapta.
„În ultima luna de guvernare PSD – din 2018- deficitul bugetar al României era de 2,8% din PIB, sub 3% cât este regula bugetară stabilită de UE. În 2 luni de guvernare de dreapta deficitul bugetar a crescut cu 60%, o gaură de peste 15 miliarde lei provocată bugetului de guvernarea de atunci. Dezastrul a continuat, iar în 2020 deficitul a ajuns la un record de 9,2% din PIB și s-a menținut la un nivel record în UE și în anul 2021: 7,1% din PIB”, a scris ministrul.
Sorin Grindeanu a mai afirmat că în timpul fostelor guvernări PNL, mai precis în anul 2020, deficitul bugetar a ajuns la recordul istoric de 100 miliarde lei. Spre comparație, a continuat acesta, în ultima lună de guvernare PSD, octombrie 2019, deficitul era de 29 de miliarde de lei.
„Din cauza acestor derapaje bugetare masive din perioada guvernărilor Orban și Cîțu, datoria guvernamentală a explodat! Ponderea datoriei guvernamentale în PIB a explodat de la 35,1% din PIB în anul 2019 la 48,6% din PIB în anul 2021, potrivit Eurostat. De la 365 miliarde lei (octombrie 2019) datoria guvernamentală a urcat la 558 miliarde lei (noiembrie 2021). Un record negativ cu care cei de dreapta au intrat în istorie: au îndatorat România cu încă 193 miliarde lei! Și, nici în prezent, nu știm unde s-au dus acești bani, în condițiile în care s-au întors în economie sume echivalente cu doar 2% din PIB!”, a mai scris ministrul Transporturilor.
Acesta a mai atras atenția că România e în procedură de deficit excesiv din cauza guvernărilor de dreapta, că avem o problema gravă a veniturilor bugetare – venturile fiscale sunt cu 15 puncte procentuale sub media UE, că vom fi sancționați cu amendă de 0,5% din PIB dacă nu demonstrăm că reducem deficitul și că riscăm să pierdem fonduri europene, inclusiv din PNRR. Mai mult, România va deveni necredibilă pe piețele financiare, ne vom împrumuta la dobânzi tot mai mari, iar datoria va deveni tot mai greu de plătit.
„Trag un semnal de alarmă! Fără măsurile de reducere a cheltuielilor statului și cele de reașezare a sistemului fiscal pe baze echitabile, România ratează inclusiv șansa de a face mari investiții publice!
Neatingerea țintei de deficit poate atrage după ea suspendarea proporțională a fondurilor europene! Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este unul din principalii beneficiari ai acestor fonduri prin diversele mecanisme și instrumente financiare europene. Prin PNRR (2021- 2026) beneficiem de 7,6 miliarde de euro, prin Programul Transport (2021- 2027) de 4,6 miliarde de euro, prin CEF de 1,2 miliarde de euro!
Alături de contribuția bugetului de stat, aceste fonduri finanțează toate marile proiecte de infrastructură de transport din România”, a mai scris Sorin Grindeanu.
Acesta a mai afirmat că anul trecut a semnat contracte de lucrări de peste 10 miliarde euro și vrea să continue în același ritm, dar contractele și licitațiile depind de banii europeni.
„Disclaimer (pentru cunoscători!): Acest text nu este un pamflet! Unora le este facil să vorbească de onoare, chiar dacă ei înșiși nu o demonstrează. Iar pentru că memoria instituțională și politică le joacă feste, le reamintesc că un caracter puternic se vede în deciziile luate în momente dificile! Știu, unora le este mai simplu să chibițeze, în timp ce își șterg lacrimile false din ochi cu batista!”, și-a încheiat ministrul Grindeanu postarea de pe Facebook.