Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a devenit recent ținta criticilor după ce a încercat să obțină protecție de la Serviciul de Protecție și Pază (SPP) printr-un amendament strecurat într-un proiect de lege fără legătură cu subiectul.
Acum, însă, se pare că încearcă o nouă lovitură, de data aceasta printr-un proiect de Ordonanță de Urgență care, teoretic, ar trebui să transpună în legislația națională o directivă europeană. Demersul și preverile propuse ridică mai multe probleme de constituționalitate.
Stiripesurse.ro notează că la Guvern, în procedură de avizare, se află un proiect de OUG menit să completeze Legea concurenței nr.21/1996. Astfel ar trebui să fie transpusă în legislația națională o directivă UE privind oferirea de mijloace autorităților de concurență din statele membre, astfel încât să fie mai eficace în aplicarea legii și în garantarea funcționării corespunzătoare a pieței interne.
Prima problemă e că proiectul a fost scris chiar de Consiliul Concurenței, deși instituția nu are drept de inițiativă legislativă. În plus, proiectul conține mai multe prevederi care sunt deja în dezbatere în Parlament, astfel că adoptarea lor prin OUG de către Guvern ar fi din start neconstituțională. O altă problemă e că multe prevederi din OUG nici nu au legătură cu respectiva directivă europeană.
Prin acest proiect de OUG, Consiliul Concurenței propune înființarea unui Institutul Național de Concurență (INC). Consiliul nu dă prea multe detalii despre necesitatea acestui institut sau despre statutul său.
Înfințarea acestui institut, însă, ar știrbi din independența Consiliului Concurenței, adică ar face exact contrariul a ce-și propune directiva europeană.
Se intervine în operațiuni de piață prin crearea unui monopol legal al Consiliului Concurenței în ceea ce privește acreditarea consultanților în domeniul concurenței sau crearea de dificultăți pe piața cursurilor de implementare a regulilor de concurență, ceea ce împiedică dezvoltarea acestor piețe, notează stiripesurse.ro, care precizează că directiva e neconstituțională.
Cum consultanța în domeniul concurenței este o activitate de piață concurențială, Consiliul Concurenței ar fi în situația de a desfășura activități supuse propriului control. De altfel, la nivelul statelor UE nu există astfel de organizări de piață.
Președintele acestui institut ar urma să fie chiar șeful Consiliului Concurenței. De asemenea, în noua structură ar urma să lucreze și cei doi vicepreședinți ai Consiliului și inspectorii de concurență.
Cum Consiliul Concurenței a fost desemnat recent autoritate de implementare în ceea ce privește sancționarea practicilor comerciale neloiale, implicarea membrilor Consiliului și a inspectorilor de concurență pe piața de consultanță și piața de instruire e incompatibilă cu statutul creat prin Legea concurenței pentru aceste categorii de demnitari și funcționari publici.