Curtea de Justiție a Comunităților Europene a dat verdictul, la solicitarea unei instanțe românești, că taxa de primă înmatriculare din România încalcă legislația europeană întrucât produce un dezavantaj la vânzarea mașinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
„Taxa de poluare introdusă de România, impusă maşinilor la prima lor înregistrare în România, contravine legislaţiei Uniunii Europene. Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima înmatriculare, n.r.) are efectul de a descuraja importul şi punerea în circulaţie a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre”, anunţă Curtea de Justiţie a Comunităţii Europene (CEJ), joi, printr-un comunicat de presă, potrivit Mediafax.
Decizia CEJ a venit ca urmare a solicitării Tribunalului Sibiu, care are pe rol o speţă cu un român care a chemat în instanţă statul pentru că a considerat taxa ilegală.
CEJ a concluzionat, la cererea Tribunalului Sibiu, că legislaţia europeană nu permite statelor membre taxarea excesivă a produselor din alte state ale UE.
„Această interdicţie caută să garanteze neutralitatea totală a sistemului intern de taxe din punct de vedere al concurenţei între produsele autohtone şi cele importate”, detaliază CEJ.
Instanţa europeană a subliniat că deşi taxa nu duce la o discriminare făţişă între autoturismele autohtone de cele din import, având în vedere efectele acesteia se poate vorbi de o discriminare indirectă.
„Curtea apreciază că legislaţia românească în această materie are ca efect faptul că vehiculele second-hand importate, cu o vechime considerabilă, sunt taxate cu până la 30 la sută din valoarea lor – chiar dacă este aplicată o reducere însemnată la taxă ca urmare a scăderii valorii acestora – în timp ce maşinile similare oferite pe piaţa auto second-hand internă nu sunt supuse acestei taxe. În atare condiţii, legislaţia are ca efect descurajarea importului şi înscrierii în circulaţie în România a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre”, afirmă CEJ, citat de Mediafax.
Deşi CEJ precizează că UE nu impune statelor member să nu introducă anumite taxe, legislaţia europeană obligă membrii săm nu stabilească taxe care ar avantaja vânzările auto autohtone în detrimentul importului din uniune.