Csaba Asztalos (CNCD), despre examenul suplimentar de admitere la unele licee: De ceilalți 40% dintre elevi nu ne interesează dacă urmează specializarea care li se potrivește? Principiul egalității nu este respectat

Publicat: 02 03. 2023, 15:56
Foto: Inquam Photos / George Călin

Președintele Consiliului Naționale pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Csaba Asztalos, a vorbit într-un interviu pentru Edupedu.ro despre proiectele de legi ale educației, în speță despre examenul suplimentar de admitere la anumite licee, și s-a arătat de părere că nu este respectat principiul egalității.

Csaba Asztalos (CNCD), despre examenul suplimentar de admitere la unele licee: Principiul egalității nu este respectat

Cu ocazia prezentării proiectelor, ministrul Educației, Ligia Deca, anunța că „se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceeleor unde există concurență dovedită în ultimii ani”, precizând că „pentru 60% din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40% din locuri rămânând în repartizare computerizată”.

Întrebat dacă este discriminatorie o astfel de măsură, președintele CNCD a spus că nu înțelege „rațiunea acestei soluții”.

„Adică cei 40% (n.red. care intră pe baza Evaluării Naționale) nu ne interesează dacă ei urmează specializarea care li se potrivește? În cazul lor nu mai avem o concentrare pe elev? Dacă facem o formă mascată de selecție, așa-zise clase de elită sau școli de elită, noțiunea asta de clasă de elită, în primul rând, nu este corectă, pentru că tre să am o competitivitate. Și da, acolo unde am elementul de talent, pot să organizez activități, cercuri, poți să sprijini pentru a se dezvolta elevul respectiv sau elevii respectivi.

Nu are nimeni nicio problemă cu performanța, dar noi de fapt ce urmărim, ca în societate să avem o polarizare a celor foarte, foarte bogați și acelor foarte, foarte săraci și clasa de mijloc să sufere? Adică în școala preuniversitară ce urmărim? Să întărim și să creștem clasa de mijloc a elevilor care ating un anumit standard – în primul rând să nu părăsească școala și după aia să fie competitivi. Începem să polarizăm, să sprijinim procese prin care să avem așa-zise școli, colegii de elită (…).

Dacă se dorește să se revină la vechiul sistem în care să facă evaluare și să fie un examen de admitere, atunci să se facă pe linie, adică pentru toată lumea. Nu este conform principiul egalității să am o specializare, cum s-a spus, științele naturii sau filologie, sau mate-info, intensiv engleză sau mai știu eu ce specializări există, și pe aceste specializări 60% dintr-un colegiu să intre pe un tip de examen și 40% să intre pe un alt tip de examen”, a spus Csaba Asztalos.