Ungarii au început să se acomodeze la o inflație crescută, iar în următoarele luni efectul înăspirii bugetului ar putea evidenția vizibil acest aspect, conform unei analize a VILÁGGAZDASÁG (publicație maghiară), citată de Rador.
Datele despre comerțul cu amănuntul arată îngrijorător conform analiștilor, consumul fiind cel care pare să fi încetinit vizibil. Magazinele care comercializează articole la mâna a doua, au înregistrat creșteri din cauza inflației. „Scăderea lentă a consumului continuă, în ceea ce priveşte achizitionarea de produse”, a declarat analistul principal al ING Bank, Péter Virovácz, referindu-se la datele comerţului cu amănuntul. Același analist a dezvăluit că magazinele cu produse nealimentare au început deja să simtă inflația, fiind cele de care maghiarii s-au îndepărtat, observând volumul vânzărilor pe care aceste magazine le au în prezent, consumatorii fiind nevoiți să renunțe din cauza scăderii veniturilor.
Cifra de afaceri a magazinelor nealimentare a scăzut cu 0,8% pe lună di cauza rectificării bugetelor familiei. Nici în cazul comerțului cu amănuntul al carburanților situația nu pare să fie roz, din cauza transformării regulilor detaliate de reglementare a prețurilor, alimentările anticipate în iulie au diminuat puternic cifra de afaceri înregistrată în luna august, însă cererea de combustibil este încă mult mai mare în comparaţie cu anul trecut, datorită plafonării preţurilor, încă aflată în vigoare.
Putem observa ca singura afacere care urcă din punct de vedere al profitului este cea care are ca obiect de activitatea comercializarea de haine la mâna a doua, acest aspect evidențiind sensibilitatea la preț a consumatorilor maghiari dar și modificarea obiceiurilor de cumpărături, a mai spus analistul, potrivit căruia, frânarea puternică a consumului este din ce în ce mai vizibilă în trimestrul trei.
Populaţia a început să se adapteze la o inflaţie mai mare, iar în lunile următoare efectul înăspririi bugetului ar putea întări şi mai mult acest aspect. Deşi, este încă devreme pentru a face o evaluare, probabilitatea ca volumul produsului intern brut să scadă, într-o comparație trimestrială, în perioada iulie-septembrie, a crescut.
Analistul principal al Bankholding-ului Ungar, Gergely Suppan, este de părere că datele comerţului cu amănuntul vor rămâne în urma aşteptărilor, încetinind brusc în comparație cu creșterile de două cifre măsurate în primele luni, în timp ce veniturile din vânzări au scăzut cu 20,8%, până la 1.487 miliarde de forinţi din cauza inflației ridicate. Cauza scăderii semnificative a cifrei de afaceri în comerțul cu amănuntul ar putea fi creşterea semnificativă a inflaţiei, pe lângă rambursarea impozitului pe venit personal şi acordarea celei de-a 13-a pensie, şi poate a contribuit şi eliminarea alimentării la prețuri reduse a maşinilor cetăţenilor străini.
Nici cifra de afaceri a magazinelor alimentare nu a rămas neschimbată, această scăzând pe de o parte, din cauza diminuării veniturilor reale, iar pe de altă parte din cauza economiilor făcute de oameni în urma eliminării parţiale a cheltuielilor diminuate la utilităţi, precum şi restabilirea în continuare a situaţiei sectorului ospitalier, întrucât în loc de cumpărarea produselor de alimente din comerţ, gospodăriile au cheltuit mai mult în acest sector.
În perioada ce urmează, vânzările cu amănuntul ar putea continua să scadă din cauza inflației în creștere, a creşterii costurilor cu utilitățile în cazul unor gospodării, a salariilor reale care vor scădea, probabil, în ultimele luni ale anului şi a creşterii dobânzilor bancare. Înrăutăţirea perspectivelor pe piaţa forţei de muncă ar putea încetini, de asemenea, comerţul cu amănuntul, însă ar putea fi echilibrat într-o oarecare măsură de creșterile salariale pe parcursul anului oferite de unii angajatorii şi de alte beneficii acordate salariaţilor. În aceeași situație se află și magazinele care se bazează pe cumpărătorii străini, cifra de afaceri având ocazia să crească dacă și numărul turiștilr crește. Înainte de pandemie cumpărătorii străini şi turismul de cumpărături au reprezentat aproximativ 7% din cifra de afaceri a comerţului cu amănuntul, reîntoarcerea turiştilor ar putea aduce un impuls, dar probabil doar treptat, ținând cont că în ţările din Orientul Îndepărtat nu se poate aştepta la apariţia turismului, iar turiştii ruşi ar putea lipsi pentru o perioadă mai lungă de timp.
Magazinele se pot lovi d eprobleme din cauza creșterii exponenţiale a cheltuielilor cu energia, în timp ce poate slăbi şi cererea, ceea ce ar putea duce la încetarea unor afaceri, chiar dacă comerțul cu amănuntul transfrontalier a fost relansat de deprecierea forintului şi de plafonarea preţurilor în Ungaria la unele produse alimentare. Ca urmare a scăderii temporare a salariilor reale se preconizează o scădere mai mare a vânzărilor cu amănuntul la începutul anului viitor, însă a doua jumătate a anului viitor poate aduce o revigorare, probabil datorită scăderii inflației și a creșterii ulterioare a salariilor reale.
Potrivit analistului principal al băncii comerciale K&H Bank, Dávid Németh, surplusul la comerţul cu amănuntul se datorează aproape exclusiv combustibilului, însă perspectivele nu sunt cele dorite.
În următoarele luni situaţia se poate deteriora şi mai mult, deoarece puterea de cumpărare se va diminua şi mai mult, iar veniturile reale nete vor intra pe minus din cauza inflaţiei ridicate. Ba mai mult, cererea de carburanți a crescut în august din cauza vacanţelor de vară, însă acest factor va dispărea în următoarele luni, ceea ce va duce la scăderea cifrei de afaceri la comerţul cu amănuntul. Specialistul a mai precizat că potrivit perspectivelor actuale, vânzările cu amănuntul vor scădea cel mai probabil în ultimul trimestru al acestui an și primul trimestru al anului 2023.