Europarlamentarul Corina Crețu a insistat marți, într-o intervenție pentru B1 TV, că e nevoie de verificări pe canalul Bâstroe pentru că, în acest moemnt, există informații contradictorii emise atât de ministerele românești, cât și de cele ucrainene. Aceasta a precizat că, din ce știe de la Comisia Europeană, „Ucraina a depus această solicitare de a extinde rețeaua europeană de transport martim și cu canalele Bâstroe și Chilia”.
Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii „Politica Zilei”, moderată de Ioana Constantin pe B1 TV.
„În primul rând, ar fi trebuit să existe convorbiri bilaterale și eu am văzut și un interviu al comisarului pentru Mediu în care spune că România nu a ridicat și nu a transmis către Comisia Europeană că ar fi o problemă și eu cred că acest lucru ar fi trebuit făcut către comisarul de Mediu. Dar experți ai Comusiei s-au implicat pentru a facilita acest dialog și am înțeles că a fost o întrevedere în format video la Bucureștim în fața oficialilor europeni și s-a stabilit data de 15 martie ca navele române să meargă acolo.
Ce știu eu de la Comisia Europeană e că Ucraina a depus această solicitare de a extinde rețeaua europeană de transport martim și cu canalele Bâstroe și Chilia și pentru acest lucru, având în vedere că se învecinează cu România, e nevoie și de acordul României”, a declarat eurodeputata.
Întrebată ce se va întâmpla dacă partea ucraineană nu ne trimite acordul scris pentru a face măsurătorile pe Bâstroe, Corina Crețu a răspuns: „În primul rând, e teritoriu ucrainean și e și o țară în război, e evident că trebuie acest acord, dar a fost un comunicat al Ministerului Transporturilor care spune că autoritățile din România încep măsurătorile pe Chilia și Bâstroe din 15 martie. Dacă nu se primește, cred că trebuie apelat tot la… dar eu nu cred că există chiar așa lipsă de comunicare, cred că e o lipsă de comunicare între ministerele noastre. Dvs îl citați pe ministrul Mediului și eu am în față o declarație a Ministerului Transporturilor. Și atunci pe cine, ce…”.
„Am înțeles că s-a stabilit și un unic punct de contact, câte un expert din fiecare țară, unul de la Comisie și s-a stabilit că cea mai bună soluție ar fi să se clarifice întâi informațiile contradictorii, că, într-adevăr, și autoritățile din Ucraina cumva au dat puncte de vedere diferite: au spus că nu sunt decât lucrări de dragare, apoi au spus că s-a ajuns la 7 metri și se intenționează să se ajungă la 9 metri. Deci trebuie văzută exact situația de pe teren, că e foarte neclar ce e acolo.
În comunicatul Ministerului Transporturilor se și spune că partea ucraineană s-a asigurat de securitatea navelor și a personalului românesc pe toată perioada activităților de măsurare”, a mai declarat europarlamentarul Corina Crețu, pentru B1 TV.
Pe 7 martie, o delegație a Ministerului Transporturilor, condusă de secretarul de stat Ionel Scrioșteanu, a continuat discuțiile la Ismail, Ucraina, cu privire la lucrările pe canalul Bâstroe. La întâlnire a participat și o delegație a Comisiei Europene.
La finalul întâlnirii, partea ucraineană și-a asumat să înceteze orice tip de dragaj, a transmis, la vremea respectivă, Ministerul Transporturilor.
„Participanții au convenit că programul trebuie să se deruleze aşa cum s-a stabilit, începând cu data de 15 martie. Partea ucraineană a precizat că, în perioada următoare, vor fi întreprinse demersurile necesare pentru a obține acceptul Forțele Navale ucrainene pentru ca reprezentanții părții române să intre și să măsoare pe brațul Chilia și pe canalul Bâstroe”, a mai comunicat Ministerul Transporturilor, condus de Sorin Grindeanu (PSD).
Ministrul Mediului, Tanczos Barna (UDMR), a declarat luni, la Prima News, că nu a primit încă acordul scris al părţii ucrainene pentru a verifica lucrările de dragare pe Canalul Bâstroe
„Nu am primit încă acordul scris al părţii ucrainene, dar sunt convins că se vor ţine de promisiune şi până pe 15 martie, mai sunt două zile, până atunci ne vor trimite acordul scris, aşa cum au promit într-o bilaterală care a avut loc săptămâna trecută”, a afirmat Tanczos Barna.