Premierul Nicolae Ciucă, președintele PNL, a invocat, joi, parteneriatul public-privat drept soluție pentru construirea autostrăzii Ploiești – Brașov. Declarația l-a scos din sărite pe Cătălin Drulă, președintele USR și fost ministru al Transporturilor, care a amintit că așa-zisa ”soluție-minune” a mai fost încercată deja de patru ori, cu același rezultat – zero.
„loc să se concentreze pe contractul de proiectare, să-l ducă la sfârșit în termenele semnate și să putem construi în sfârșit autostradă, Grindeanu și cu Ciucă blochează proiectul și anunță soluția magică… facem a 5-a oară PPP. Ce blestem pe România să îi aibă pe Păcală și Tândală la cârma infrastructurii!”, a scris Drulă, pe Facebook.
„Definiția nebuniei: premierul Ciucă ne anunță azi că se va încerca a CINCEA OARĂ realizarea autostrăzii Ploiești-Brașov prin parteneriat public-privat!”, a scris Drulă, pe Facebook.
Acesta a amintit apoi că același lucru l-au mai încercat Ponta (2014), PDL-PNL (2007-2008) și Năstase (2004). Ultima oară Guvernul Dăncilă, în fapt Dragnea, „prin ilustrul coordonator de mari proiecte Vâlcov”. Rezultatele au fost zero.
„O serie complet previzibilă de eșecuri, pentru că se bazează pe o balivernă: că vine privatul face autostrada din banii lui și apoi și-i recuperează din taxa de autostradă. Ultima încercare serioasă (cea din 2014), a demonstrat cu consultanță financiară pe bune că această recuperare e în procent de 5-10%. Restul de 90% trebuie să îi acopere statul. Care, de fiecare dată când se ajunge la asta, zice smiorc și anulează PPP-ul.
Problema cea mai mare este că nicio firmă din lumea asta nu îți poate da un preț corect pentru autostradă înainte să facă studiile și proiectarea. Același kilometru de autostradă poate costa 10 milioane de euro sau 100 de milioane de euro în funcție de natura terenului și de soluțiile constructive alese (viaduct, tunel, etc). Până nu ai un proiect definit, nu poți da clientului un preț.
De aceea, de 31 de ani încoace problema e aceeași, că nu avem un proiect tehnic făcut pentru autostrada asta”, a explicat fostul ministru al Transporturilor.
Drulă a dat apoi încă un exemplu de situație în care progresul făcut în timpul mandatului său de ministru a fost anulat de incompetența celor de acum: „Abia în 2021, anul trecut, am semnat contractul pentru realizarea proiectării „la cheie”. Începuse bine. De când am plecat nu s-a mai întâmplat nimic. În cadrul contractului nu s-a progresat nici măcar până la faza de alegere a unui traseu. Toate termenele sunt depășite”.
„În loc să se concentreze pe contractul de proiectare, să-l ducă la sfârșit în termenele semnate și să putem construi în sfârșit autostradă, Grindeanu și cu Ciucă blochează proiectul și anunță soluția magică… facem a 5-a oară PPP. Ce blestem pe România să îi aibă pe Păcală și Tândală la cârma infrastructurii!”, a continuat Drulă.
Fostul ministru le-a explicat apoi guvernanților ce au de făcut, deși „cu voi nu e nicio speranță, parcă orice proiect îl luați de-ai naibii să îl dați de gard”:
Președintele USR a reacționat astfel după ce premierul Nicolae Ciucă a invocat parteneriatul public-privat ca soluție pentru realizarea autostrăzii Ploiești – Brașov.
„Acum nu e prevăzută în master plan și nici în PNRR. Prin urmare, finanțarea nu poate să beneficieze de fonduri europene.
Soluția pe care am discutat-o e un parteneriat public-privat și ea trebuie asumată. Am avut în analiză trei opțiuni, fiecare vizând fie folosirea împrumutului de la BERD, Banca Europeană de Investiții sau parteneriat public – privat. (…) Ea a fost discutată în coaliție, urmează să luăm o decizie”, a afirmat Ciucă.