Avocatul Poporului critică ordinul dat de Ministerul Educaţiei prin care se elimină bursele de ajutor social acordate elevilor din mediul rural, care merg la liceu în altă localitate.
Avocatul Poporului susține că decizia este pe cât de surprinzătoare pe atât de nedreaptă, având în vedere că ea afectează elevii din mediul rural care sunt nevoiţi să meargă în altă localitate la liceu, pentru că nu au în cea de domiciliu o astfel de instituţie de învăţământ.
”Prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5379/2022 pentru aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învăţământul preuniversitar, au fost eliminate bursele de ajutor social acordate elevilor din mediul rural, care merg la liceu în altă localitate. Decizia de a elimina această categorie de burse sociale este pe cât de surprinzătoare pe atât de nedreaptă, având în vedere că ea afectează elevii din mediul rural care sunt nevoiţi să meargă în altă localitate la liceu, pentru că nu au în cea de domiciliu o astfel de instituţie de învăţământ”, spune Avocatul Poporului în comunicat.
Instituția atrage atenția că prin aceastăd ecizie vor crește și mai mult inechitățile sociale:
”În opinia Avocatului Poporului, prin eliminarea acestor burse se menţin şi se vor adânci inechităţile între elevii din mediul rural şi cei din mediul urban, ceea ce contravine chiar Proiectului România Educată care, la Capitolul III punctul 1 Valorile promovate prin sistemul de educaţi, evidenţiază în mod expres principiile care fac referire la echitate, după cum urmează: Sistemul de educaţie asigură şi respectă dreptul fiecărui elev de a avea şanse egale de acces şi de progres în educaţie, dar şi de finalizare a studiilor”, spune Avocatul Poporului.
Acesta menţionează că ”un obiectiv fundamental privind echitatea este reducerea decalajelor dintre oportunităţile de învăţare oferite grupurilor dezavantajate şi cele oferite majorităţii”.
”Este asigurată participarea echitabilă a tuturor potenţialilor beneficiari la o educaţie de calitate, acordând atenţie sporită nevoilor individuale de învăţare. O prioritate o reprezintă reducerea decalajului dintre învăţământul rural şi cel urban. Sistemul este centrat pe cel care învaţă şi se adaptează la nevoile lui, astfel încât fiecare elev să îşi atingă potenţialul maxim”, mai arată Avocatul Poporului.