Tudor Chirilă, solistul trupei Vama și jurat la Vocea României, atrage atenția asupra creșterii alarmante a ofertelor pentru lecții de canto și avertizează că majoritatea acestora sunt predate de impostori. Artistul subliniază importanța pregătirii corecte a profesorilor de canto și evidențiază criterii esențiale pentru alegerea unui instructor de calitate, relatează Hotnews.ro.
Tudor Chirilă remarcă o creștere a ofertelor pentru lecții de canto, care se bazează pe „experiență” îndelungată și sunt adresate atât copiilor, cât și adulților. Cu toate acestea, artistul avertizează că mulți dintre cei care pretind că pot oferi astfel de lecții nu înțeleg responsabilitatea pe care și-o asumă și sunt, de fapt, impostori.
„Ofertele sunt variate, ele se bazează pe „experiență” îndelungată și acoperă o gamă largă de servicii adresate la grămadă copiilor și adulților. Oameni care nu înțeleg responsabilitatea pe care și-o asumă când pretind că știu să lucreze cu o voce, să o ghideze, s-o formeze sau s-o șlefuiască, sunt profesori de canto.
Există multe familii care se lasă amăgite de promisiunile construcțiilor de voci, căci cine nu vrea să ajungă să cânte bine sau măcar stabil? Pe scurt, e vorba de impostură”, a scris juratul de la Vocea României, într-o postare pe Facebook.
Tudor Chirilă subliniază că școlile de teatru din România se confruntă cu o lipsă de profesioniști care să formeze voci. Acesta atrage atenția că, deși școlile de profil sunt în penurie de specialiști, oferta pe internet pentru lecții de canto este generoasă, iar acest lucru ridică întrebări cu privire la adevărata calificare a instructorilor.
Tudor Chirilă propune șase criterii esențiale pentru alegerea unui profesor de canto calificat:
„1. Prima dată trebuie știut că orice fel de metodă solidă de cântat ar trebui să fie un derivat al canto-ului clasic, acolo unde se învață plasarea vocii într-un anumit fel în raport cu respirația, cavitatea bucală și căile nazale. Vocea lucrează cu două cutii de rezonanță: gura (cavitatea bucală) și cutia toracică.
2. Oricine predă canto ar trebui să poată cânta la pian sau/și să aibă noțiuni solide de teorie muzicală (să citească note, să poată solfegia, etc)
3. Fără cunoștințe anatomice solide această meserie este incompletă. Formarea corectă a sunetului implică zeci de mușchi din zona gâtului, feței, abdomenului, mușchii spatelui, de fapt o întreagă postură care contribuie la emisia corectă a sunetului.
4. Nu poți preda canto bazându-te doar pe experiența personală de cântat. Există un loc comun al vocii, principii de emisie vocală determinate și dezvoltate în timp, astfel încât orice profesor ar trebui să prezinte un curs acredidat de la o instituție profesionistă, verificată.
5. Nu în ultimul rând, depistarea unei emisii corecte a sunetului este o derpindere care se formează în timp și adevărata experiență nu decurge din cântare, ci din ascultare.
6. Din punctul meu de vedere, moștenit de la doamna Gabriela Duțescu (fostul meu terapeut și al altor zeci de soliști vocali), canto-ul la copii (înainte de 16 ani la fete, 18 ani băieți) este inutil și chiar dăunător. Din diverse motive: musculatură nedezvoltată, schimbări hormonale, absența capacității de a înțelege din perspectivă anatomică formarea sunetului. Știu că industria activităților pentru copii e uriașă, dar să nu picăm fără discernământ în plasa ei. Nu, nu mi-aș da copilul la canto”, a scris Chirilă.