Godzilla Minus One ia cu asalt SUA, cu recenzii foarte bune și încasări de miliarde, deși ar fi fost făcut cu doar 15 milioane de dolari. Godzilla, părintele multor filme de acțiune, a fost un element de bază al cinematografiei de aproape 70 de ani, șopârla uriașă călcând în picioare orașe din întreaga lume și luptându-se cu alți monștri în zeci de filme cu aceeași temă.
Noul Godzilla Minus One, fabricat în Japonia, este apreciat drept fiind printre cele mai bune vreodată și a reușit ceva rar, e lăudat și de criticii de film și are și succes comercial.
Asta poate fi o lecție pentru Hollywood căci producția filmului ar fi costat doar 15 milioane de dolari, are un scenariu simplu însă cu un erou surprinzător de complicat și uman, chiar în momentul în care francizele exagerate cu supereroi de la Hollywood cunosc o înfrângere.
Scris, regizat și cu efecte vizuale alese de veteranul regizor japonez Takashi Yamazaki, noul Godzilla s-a lansat în SUA pe 1 decembrie și a câștigat 11 milioane de dolari doar în weekend-ul său de lansare, clasându-se pe locul trei după filmul Renaissance al lui Beyoncé și al celui mai recent episod al Jocurilor Foamei.
Poate că nu sună ca un succes, dar este ceva major pentru un film străin. Exhibitor Relations, o companie care urmărește încasările de box office, a scris pe X (fostul Twitter) „Godzilla Minus One a dat o lovitură puternică de box office”.
La nivel mondial, filmul și-a dublat deja bugetul, după ce a câștigat 23 de milioane de dolari în Japonia, iar lansarea în Marea Britanie și Irlanda abia urmează, pe 15 decembrie.
Puține filme cu monștri, sau de acțiune în general, au primit aprecieri similare, cu un scor de 96% de la critici și 98% de la publicul de pe Rotten Tomatoes. Într-o recenzie care reflectă consensul, Daily Beast a spus că filmul este „aproape tot ce și-ar putea dori fanii”.
Povestea începe la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, când pilotul kamikaze Kōichi Shikishima (Ryunosuke Kamiki) își dă seama că Japonia este pe cale să piardă războiul și refuză să se sinucidă, în schimb aterizează cu avionul pe o insulă unde sunt reparate avioanele.
Aceasta este una dintre cele mai înțelepte alegeri ale lui Yamazaki: decizia lui Kōichi de a trăi îl face să fie simpatic, dar el însuși se simte ca un laș. Când Godzilla atacă insula și Kōichi îngheață în loc să lanseze o rachetă asupra lui, aproape toți ceilalți de pe insulă mor și el poartă o dublă povară de vinovăție în următorii câțiva ani – când Godzilla reapare și atacă Japonia continentală.
Caracterizarea sofisticată a lui Yamazaki se potrivește cu ușurință în acțiunea imersivă. CGI Godzilla vine adesea direct la cameră, privindu-ne cu o falcă uriașă deschisă și cu ochi galbeni diabolici.
Radioactiv, aruncă raze albastre de gheață din vârfurile de pe spate în timp ce urmărește mulțimile îngrozite pe străzile din Tokyo. Efectele speciale nu depășesc această acțiune și câteva explozii. Imaginile lui Yamazaki nu pot concura cu filmele de acțiune cu buget mult mai mare de la Hollywood și el nici nu încearcă asta.