În timp ce judecătorii de la Curtea Supremă decid viitorul TikTok-ului în Statele Unite, un număr tot mai mare de utilizatori americani de social media au răspuns trecând la o alternativă mai puțin probabilă: Xiaohongshu, o aplicație de social media extrem de populară în China.
Aplicația, care înseamnă „Little Red Book”, adesea prescurtată de utilizatorii din SUA în RedNote, a urcat marți pe prima poziție în App Store-ul Apple din SUA, anunță CNN.
Fondată în 2013, Xiaohongshu este una dintre cele mai mari platforme de social media din China, cu 300 de milioane de utilizatori, potrivit firmei de cercetare Qian Gua. Descrisă drept răspunsul Chinei la Instagram, aplicația a devenit deosebit de populară mai ales în zona sfaturilor despre călătorii, machiaj și modă.
Dar, deși a cucerit piața chineză, rețeaua socială nu a câștigat prea multă importanță dincolo de lumea vorbitoare de chineză. Până acum.
Xiaohongshu crește în popularitate în întreaga lume în aceeași săptămână în care TikTok ar putea să fie interzisă SUA.
Descărcările aplicației Xiaohongshu pe telefoanele americanilor aproape s-au triplat în ultima săptămână, comparativ cu cele șapte zile de dinainte, a declarat marți pentru CNN firma Sensor Tower, cu sediul în San Francisco.
În decurs de două zile, peste 700.000 de noi utilizatori s-au alăturat Xiaohongshu, a raportat Reuters, citând o persoană apropiată companiei. CNN a contactat Xiaohongshu pentru comentarii.
Până miercuri, hashtag-ul „refugiat TikTok” a strâns aproape 250 de milioane de vizualizări și peste 5,5 milioane de comentarii. Mulți dintre utilizatorii americani s-au alăturat rețelei ca un act de sfidare legat de decizia Washingtonului față TikTok.
„Guvernul nostru și-a ieșit din minți dacă își imaginează că vom susține această interdicție pentru TikTok”, a spus un utilizator numit Heather Roberts într-un mesaj video pe Xiaohongshu, care a strâns peste 45.000 de aprecieri. „Vom trece pe o nouă aplicație chineză, iată-ne.”
„Această rețea este mult mai bună decât TikTok”, a spus un alt „refugiat” autoproclamat într-un mesaj video.
Migrarea bruscă a utilizatorilor din SUA către Xiaohongshu a creat o platformă la care nimeni nu s-ar fi gândit până acum pe care utilizatorii chinezi și americani să interacționeze între ei.
„Vreau doar să vă asigur că vrem să încercăm să găsim o modalitate de a comunica cu voi, să fim respectuoși cu comunitatea voastră”, a spus un utilizator. „Vrem să fim niște oaspeți buni”.
Unii americani au făcut apel la compatrioții lor să respecte utilizatorii chinezi de pe platformă.
„Un mesaj rapid pentru utilizatorii americani care vin aici: Vă rugăm să nu aduceți subiectele politice cu voi. Aici vrem să ne distrăm și vrem să arătăm respect față de oamenii care sunt deja înscriși”, a postat un utilizator.
Majoritatea utilizatorilor chinezi i-au salutat cu căldură pe nou-veniți, unii chiar împărtășind tutoriale video pentru a-i ajuta pe noii „refugiați TikTok” să navigheze în aplicație.
„Acesta ar putea fi un moment istoric”, a comentat un utilizator chinez. „Se pare că s-au schimbat atât de multe într-o clipă. Oamenii obișnuiți din cele două țări ale noastre nu s-au conectat niciodată cu adevărat până în acest moment… Sper că toată lumea poate profita de această scurtă șansă pentru a se implica în schimburi importante de idei.”
O persoană chiar a profitat de oportunitatea oferită de afluxul de internauți americani pentru a cere ajutor la temele de engleză într-o postare virală care a strâns peste 2.000 de aprecieri.
Ivy Yang, un analist tehnologic din China și fondator al companiei de consultanță Wavelet Strategy, a declarat că noii utilizatori americani au „creat în mod neașteptat una dintre cele mai organice forme de schimb cultural între SUA și China pe care le-am văzut în ultimii ani”.
„Utilizatorii găsesc modalități creative de a depăși barierele lingvistice, de a naviga prin diferențele culturale și de a coexista în moduri fascinante”, a adăugat ea.
„Această construcție a comunității care are loc în timp real ar putea avea un impact de durată și sunt optimistă.”
Începând de marți, doar o „foarte mică proporție” de postări de pe Xiaohongshu au atins subiecte sensibile în China, unde discursul online este cenzurat cu atenție, potrivit companiei de informații media PeakMetrics.
Xiaohongshu nu a fost conceput pentru vorbitorii de engleză, iar TikTok nu există deloc în China.
Numele Xiaohongshu ar putea fi privit ca o referință la o carte de citate din părintele fondator al Chinei comuniste, Mao Zedong, care avea coperți roșii.
Una dintre caracteristicile cheie ale aplicației este algoritmul său de conținut, care se concentrează mai degrabă pe interesele utilizatorilor decât pe oamenii pe care îi urmăresc. Unii utilizatori spun că acest lucru favorizează conținut mai original și reduce dominanța influențelor puternice.
Compania din spatele aplicației, Xingin Information Technology, a fost fondată de Charlwin Mao și Miranda Qu și are sediul în Shanghai.
TikTok este deținut de compania chineză de internet ByteDance și a fost conceput pentru un public global. TikTok nu este accesibil în China, unde o aplicație soră, Douyin, deservește piața internă.