Industria gaming – soluții pentru depășirea crizei economice
Cum rezistă companiile de jocuri video în fața crizei economice?
Industria jocurilor video este sub atentă observație a economiștilor, pentru a vedea cum se va descurca pe perioada crizei economice prin care trecem. În timpul crizei din 2008, industria video gaming a a fost una dintre puținele care a înflorit. Și-a revenit inclusiv în 2021 și 2022, în urma efectelor negative legate de pandemie, dar va depăși și acest hop?
Prea multe crize pentru industria jocurilor video?
O altă criză economică, la scurt timp după criza generată de pandemie, a destabilizat economia mondială și a lovit inevitabil în industria iGaming. Inclusiv pariurile sportive sau cele mai bune cazinouri online menționate de această sursă de încredere sunt în aceeași situație a jocurilor video, având aceleași caracteristici de piață. Sunt nume mari din industrie care se pregătesc pentru impactul negativ al crizei economice.
O potențială recesiune economică este posibil să afecteze comportamentul jucătorilor. Creșterea cheltuielilor zilnice cu alimentația, întreținerea, chiria sau ratele bancare îi pot determina pe unii consumatori să-și reducă cheltuielile pentru distracție, iar din această categorie fac parte și jocurile video. Cu toate acestea, sunt factori indică în piață care susțin că industria jocurilor va rezista. Iată care sunt principalele soluții pentru piața jocurilor digitale, pariurilor sportive și jocurile de cazinou.
- Companiile acordă mai multă atenție reținerii clienților existenți. Investițiile sunt direcționate mai mult pe fidelizarea clienților, decât pe atragerea clienților noi.
- Reducerea investițiilor în achiziția de softuri noi, se mizează pe îmbunătățirea softurilor vechi, care deja au succes și notorietate.
- Creșterea interesului pentru jocul mobil, în cloud, la preț redus, în cazul în care achiziția jocului nou pentru PC, va înregistra o scădere ușoară.
- Monetizarea jocului demo sau gratuit prin intermediul IAP. Piața jocurilor mobile se bazează în mare măsură pe acești jucători pentru a crește veniturile.
Încă dinainte de 2019, managerii din industria jocurilor au observat probleme în aprovizionarea cu materii prime, creșterea costurilor de întreținere, creșterea costurilor de viață și au început să gândească strategii. Disciplina financiară este una dintre strategiile prioritare, la îndemână, având în vedere comportamentul modificat al consumatorilor, care afectează creșterea veniturilor în 2023.
Cine pierde, cine merge mai departe?
Specialiștii din domeniu, cum ar fi Karol Severin de la Midia Research, Piers Harding-Rolls de la Ampere Analysis, Dr Serkan Toto de la Kantan Games sau Tom Wijman de la Newzoo, și-au exprimat părerea despre cum afectează criza economică piața jocurilor de noroc. Unii sunt rezervați, alții mai optimiști, dar niciunul nu preconizează o prăbușire a industriei, ci mai degrabă o adaptare la noul comportament al consumatorilor. Cele două mari opțiuni sunt jocurile în cloud și achiziționarea de hardware.
Jocurile în cloud
Specialiștii sunt de părere că cei mai puțin afectați de criza economică vor fi cei care sunt deja bine poziționați și oferă servicii live sau cei care oferă abonamente, precum Riot Games sau Microsoft. Un alt exemplu bun sunt abonamentele pe consolă a celor de la Game Pass sau PlayStation Plus. Acest sector este de așteptat să crească puternic, deși creșterea pornește de la cifre de afaceri mici.
Hardware
PS5 și Xbox Series X/S sunt atât de solicitate încât se presupune că nu vor fi afectate serios Jocurile video au un raport bun calitate-preț. Se presupune că veniturile din PC-uri să scadă cu 3% de la an la an. Va avea de suferit hardware-ul cu prețuri ridicate și consolele la PC-uri pentru VR.
Companiile mari și diversificate, cu cifră de afaceri mare și mai multe surse de venituri nu vor fi destabilizate. Acestea vor rezista crizei mai bine decât editorii și dezvoltatorii de jocuri pure-play. Este posibil să asistăm la fuziuni și achiziții pe piața editorii de jocuri pure-play, unde prețul acțiunilor va scădea și vor fi mai ușor de achiziționat.
Jocurile mobile vor avea sau nu de pierdut?
Jocurile mobile sunt de departe cel mai mare segment al pieței. Pentru acest segment de piață s-a preconizat scăderea cu 1,3% în 2022 – 2023. Acestea au de înfruntat nu doar climatul economic deficitar, dar trebuie să depășească și obstacolele aduse de modificările setărilor de confidențialitate ale deținătorilor de platforme. Există trei direcții specifice pentru dezvoltatorii de jocuri mobile pe care editorii vor trebui să le urmărească îndeaproape:
- Investiția în publicitatea, ca flux de venituri, cât și ca strategie de achiziție a utilizatorilor. Companiile de jocuri care se bazează foarte mult pe veniturile din publicitate. Editorii de jocuri hipercasual, pot vedea, pe termen scurt, o scară redusă a veniturilor.
- Monetizarea în medie mai puțin de 2% a utilizatorilor pentru jocurile free-to-play prin intermediul IAP. Piața jocurilor mobile se bazează în mare măsură pe acești jucători pentru a crește veniturile.
- Economie de bani din serviciile de streaming. În timp ce vânzările de jocuri individuale la preț complet pot avea de suferit, jocurile free-to-play și serviciile de streaming pot ajunge să fie considerate ca economisitoare de bani.
Comportamentul jucătorilor de jocuri video este posibil să se schimbe, dar aceștia nu vor renunța de tot la acest tip de divertisment. Se așteaptă ca oamenii să renunțe mai degrabă la vacanțe sau achiziția biletelor la reprezentații scumpe decât la acest tip de divertisment. Singurele piețe importante care s-au destabilizat sunt cele afectate de război. Rusia era cea de-a zecea piață ca importanță pentru dezvoltatori, și s-a schimbat după retragere unor produse, iar în Ucraina consumul a scăzut din motive evidente.