EXCLUSIV ONLINE // La nivelul Uniunii Europene există nouă țări care au implementat deja sistemul precis de localizare „Advanced Mobile Location (AML)„, acelaşi sistem a cărei implmentare a fost întârziată de statul român timp de ani de zile. Este vorba de un sistem care, dacă ar fi fost implementat până acum, ar fi permis localizarea unei persoane care deține un smartphone în doar câteva secunde.
Ce este „Advanced Mobile Location (AML)” şi cum funcţionează
AML este un sistem prin care poate fi localizat, cu exactitate, apelantul unui telefon de urgenţă. Odată făcut un apel de urgenţă, sistemul AML trimite automat un SMScu locația apelantuluicătre Poliţie, serviciile medicale, Pompieri sau Paza de Coastă (unde este cazul). Sistemul afişează, însă, inclusiv cea mai rapidă ruta de intervenţie.
Sistemul a fost implementat de mai multe ţări încă din anul 2016, iar în altele în 2018 sau 2019. În plus, în unele ţări, acest sistem se aplică nu doar pentru „112”, ci şi pentru alte numere de telefon ale serviciilor de intervenţii (ex. „113”, „911” sau „110”).
„Advanced Mobile Location (AML)” NU ESTE o aplicaţie.
Potrivit datelor oferite de European Emergency Number Association (EENA), „Advanced Mobile Location (AML)” este deja implementat în 15 ţări, din care nouă sunt din Uniunea Europeană.
- Austria – timpul mediu de primire al locaţiei AML este de 20 de secunde şi funcţionează DOAR pentru felefoane cu sistem de operare Android. Sistemul NU funcţionează în situaţia în care la 112 sunt trimise SMS-uri;
- Olanda – timpul mediu de primire al locaţiei AML este de 20-60 de secunde şi funcţionează DOAR pentru felefoane cu sistem de operare Android. Sistemul NU funcţionează în situaţia în care la 112 sunt trimise SMS-uri;
- Belgia – timpul mediu de primire al locaţiei AML este de 20 de secunde şi funcţionează atât pentru felefoane cu sistem de operare Android, cât şi pentru cele cu iOS (iPhone-urile – n.r.). Sistemul funcţionează şi în situaţia în care la 112 sunt trimise SMS-uri;
- Estonia – timpul mediu de primire al locaţiei AML este de 20 de secunde şi funcţionează pentru felefoane cu sistem de operare Android (pentru dispozitivele cu sistem iOS lipsesc date). Sistemul NU funcţionează în situaţia în care la 112 sunt trimise SMS-uri;
- Finlanda – timpul mediu de primire al locaţiei AML se situează intre 5-20 secunde, iar sistemul funcţionează atât pentru felefoane cu sistem de operare Android, cât şi pentru cele cu iOS (iPhone-urile – n.r.). Sistemul funcţionează şi în situaţia în care la 112 sunt trimise SMS-uri;
- Irlanda – timpul mediu de primire al locaţiei AML se situează intre 8-10 secunde, iar sistemul funcţionează atât pentru felefoane cu sistem de operare Android, cât şi pentru cele cu iOS (iPhone-urile – n.r.). Sistemul NU funcţionează şi în situaţia în care la 112 sunt trimise SMS-uri;
- Lituania – timpul mediu de primire al locaţiei AML este de aproximativ 30 de secunde, iar sistemul funcţionează atât pentru felefoane cu sistem de operare Android, cât şi pentru cele cu iOS (iPhone-urile – n.r.). Sistemul funcţionează şi în situaţia în care la 112 sunt trimise SMS-uri;
- Marea Britanie – timpul mediu de primire al locaţiei AML este de 15-20 secunde, iar sistemul funcţionează atât pentru felefoane cu sistem de operare Android, cât şi pentru cele cu iOS (iPhone-urile – n.r.). Sistemul funcţionează şi în situaţia în care la 112 sunt trimise SMS-uri;
- Slovenia – timpul mediu de primire al locaţiei AML este de 10-30 de secunde şi funcţionează DOAR pentru felefoane cu sistem de operare Android. Sistemul NU funcţionează în situaţia în care la 112 sunt trimise SMS-uri;
- Norvegia – timpul mediu de primire al locaţiei AML este de 25 secunde, iar sistemul funcţionează atât pentru felefoane cu sistem de operare Android, cât şi pentru cele cu iOS (iPhone-urile – n.r.). Sistemul funcţionează şi în situaţia în care la 112 sunt trimise SMS-uri;
- Islanda – timpul mediu de primire al locaţiei AML se situează intre sub o secundă-20 secunde, iar sistemul funcţionează atât pentru felefoane cu sistem de operare Android, cât şi pentru cele cu iOS (iPhone-urile – n.r.). Sistemul funcţionează şi în situaţia în care la 112 sunt trimise SMS-uri;
- Republica Moldova – timpul mediu de primire al locaţiei AML este de 10-30 de secunde şi funcţionează DOAR pentru felefoane cu sistem de operare Android. Sistemul funcţionează în situaţia în care la 112 sunt trimise SMS-uri;
- Noua Zeelandă – timpul mediu de primire al locaţiei AML este de 5-12 secunde, iar sistemul funcţionează atât pentru felefoane cu sistem de operare Android, cât şi pentru cele cu iOS (iPhone-urile – n.r.). Sistemul funcţionează şi în situaţia în care la 112 sunt trimise SMS-uri;
- Emiratele Arabe Unite (EAU) – timpul mediu de primire al locaţiei AML este de 10-30 de secunde şi funcţionează DOAR pentru felefoane cu sistem de operare Android. Sistemul funcţionează în situaţia în care la 112 sunt trimise SMS-uri;
- Statele Unite – informaţiile încă nu au fost incluse în raport.
La acestea se adaugă un alt număr nespecificatde state europene care testează sistemul „Advanced Mobile Location (AML)” cu obiectivul de a-l implementa până în luna aprilie 2020.
Raportul complet al European Emergency Number Association (EENA)cu privire la „Advanced Mobile Location (AML)” poate fi citit integral AICI.
De unde a pornit discuția cu privire la”Advanced Mobile Location (AML)”?
Duminică, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), Raed Arafat, a precizat că în 2017 s-a ridicat problemă modernizării sistemului 112 și căîn august 2018 a început licitaţia, dar căea este blocată de mai multe contestaţii.
Informaţia a fost, ulterior, confirmată de deputatul USR, Cătălin Drulă. Acesta a precizat că, de ani de zile, autorităţile române sunt blocate în contestaţii care împiedică modernizarea sistemului 112.
Potrivit unui articol Hotnews.ro, una dintre contestaţii a fost depusă chiar de consorțiul condus de Telekom susținută și de fosta „Teamnet”, fondată de Sebastian Ghiță.
Tot Cătălin Drulă a precizat şi că, deani de zile, mai multeţări europene au implementat deja soluții gratuite de localizare a apelurilor la 112. Ulterior, ela indicatMinisterul Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI) şi Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) dreptprincipali vinovaţi pentru faptul ca sistemul 112 nu a fost modernizat nici până acum.
Video care explica modalitatea de funcţionare a sistemului „Advanced Mobile Location (AML)”
Emisia video va porni imediat. Daca aveti un ad blocker activ va rugam dezactivati-l.