O subsidiară Alphabet (compania de care aparține Google), Wing (tr.engl „Aripă”) anunță planuri de dezvoltarea unei rețele capabile să livreze milioane de comenzi în timp record, folosind drone zburătoare controlate de inteligența artificială.
Tehnologia este testată deja la scară redusă în Logan City, din Australia, unde Wing livrează astfel până la 1000 de colete pe zi dar și în suburbia Lusk din Dublin – relatează BBC.
Astfel, în loc de containere Easybox alimentate manual de operatorii serviciilor de curierat, coletele sunt livrate în spații de livrare special amenajate, dronele zburând către fiecare locație de livrare pe trasee prestabilite.
Înainte de a se extinde și în alte zone din Marea Britanie, mai întâi trebuie depășit obstacolul discuțiilor de reglementare a livrărilor cu drone, purtate cu reprezentanții Civil Aviation Authority.
Potrivit CEO-ului Adam Woodworth, sistemul de livrare va arăta „mai mult ca o rețea de date eficientă decât un sistem tradițional de transport”. În proces, „facem foarte multe livrări de alimente, multe livrări de cafea”, spune el.
În prezent, consumatorii nu sunt taxați suplimentar pentru livrările de drone.
Exceptând condițiile meteo potrivnice, ar trebui să fie eliminate complicațiile legate de traficul urban la ore de vârf, timpul pierdut cu livrarea coletului la ușă iar în primă etapă, serviciul este centrat servicii de livrare constrânse de timp, precum mâncare gata preparată, cafea gata de consumat, legume proaspete și alte alimente care se încadrează în tiparul cumpărăturilor zilnice.
Compania finanțată de Google nu lasă niciun indiciu cu privire la costurile reale, sau nivelul de la care o livrările cu drone ar putea deveni profitabile într-un scenariu real de exploatare comercială dar pentru a fi viabile din punct de vedere financiar, companiile de drone vor trebui să facă un număr mare de livrări, susțin experții.
Dr. Steve Wright, de la Universitatea de Vest a Angliei, s-a declarat surprins că Wing a fost una dintre companiile care încearcă să facă acest lucru:
„Toată lumea încă lucrează la drone – aceste lucruri vor funcționa noaptea și ziua, mult mai mult decât am făcut-o înainte – dar gândurile se îndreaptă deja spre imaginea de ansamblu”, a spus el.
„Prima întrebare cu care se confruntă în acest moment este reglementarea. Cu toate acestea, următoarea întrebare se prefigurează mare – cum să gestionați și să direcționați acest număr mare de roboți. Nu cred că este o coincidență faptul că Wing și Amazon împărtășesc un patrimoniu clar – big data.”
Wing Delivery Network cuprinde trei elemente hardware de bază:
Folosind aceste elemente, spune compania, dronele pot ridica, renunța, călători și încărca – mai degrabă decât să zboare de la o bază la un client și înapoi.
Spațiile de livrare special delimitate pot funcționa și ca stații de încărcare pentru dronele care le vizitează. Cel mai probabil, serviciul permite amenajarea rapidă a punctelor de livrare, inclusiv pe acoperișurile clădirilor. Totul funcționează fără interacțiune directă cu aparatele de zbor, un sistem asemănător unor cârlige de pescuit permițând dronelor care planează deasupra locației desemnate să ridice/plaseze colete de mici dimensiuni.
La fel ca în cazul serviciilor de taxi fără șofer, operațiunile sunt supravegheate dintr-un centru de control, operatori special antrenați putând interveni în orice moment pentru corectarea situațiilor neprevăzute.
Compania a investit „multă muncă pentru a face aeronava cât mai silențioasă„, spune Woodworth iar software-ul de planificare a fost conceput pentru a evita crearea de „autostrăzi cu drone”, unde fiecare zbor trece peste aceleași case pentru a se evita pe cât posibil zgomotul.