În urmă cu 17 ani, în data de 4 februarie 2004, Mark Zuckerberg a fondat rețeaua „The Facebook”, având la început denumirea „thefacebook.com”. Facebook, lansată inițial ca o rețea universitară, a fost extinsă apoi angajaților unor companii ca Apple și Microsoft.
Zuckerberg realizase până la acea dată şi alte reţele de socializare pentru studenţi, printre care Coursematch, care permitea utilizatorilor să-i vadă pe acei studenţi care obţineau examenul de absolvire, şi Facemash, unde utilizatorii puteau evalua gradul de atractivitate al oamenilor.
Anterior, numele reţelei de socializare a fost ”The facebook, acesta fiind împrumutat de pe materialele introductive distribuite către noii admişi în universitate unde erau publicate diferite date descriptive ale personalului universităţii şi ale studenţilor.
La mai puţin de 24 de ore de la lansare, 1.200 de studenţi ai Universităţii Harvard se înscriseseră şi după o lună mai mult de jumătate din cei înscrişi la studii de licenţă aveau deja un profil completat pe reţeaua de socializare, transmite radioromaniacultural.ro.
Treptat, reţeaua s-a extins la alte universităţi din Boston şi apoi la alte universităţi de pe teritoriul SUA.
În august 2005, numele reţelei de socializare a devenit Facebook.com după ce a fost cumpărat domeniul de internet pentru suma de 200.000 de dolari. O lună mai târziu, se puteau înscrie în reţea şi liceenii americani, după care reţeaua s-a extins pe plan internaţional ajungând la universităţi din Marea Britanie.
Dezvoltarea impresionantă a reţelei a venit după momentul septembrie 2006 când a depăşit segmentul instituţiilor educaţionale şi s-a deschis către oricine deţinea o adresă de poştă electronică validă. Înscrierea era în continuare gratuită, iar profitul venea din reclamele online.
Ulterior, site-ul propriu-zis a devenit interesant pentru companii gigant din domeniul tehnologiei informaţiei precum Google şi Yahoo, însă proprietarul Mark Zuckerberg a refuzat orice ofertă avansată.
Reţeaua de socializare a continuat să se dezvolte şi a ajuns în august 2007 la 30 de milioane de utilizatori, devenind astfel cea mai mare platformă dedicată educaţiei. Oricine putea să se înscrie în această reţea de socializare având peste 13 ani. Tot în acest an a fost implementat panoul de ştiri al reţelei, iar utilizatorii puteau vedea ce anume postau prietenii lor.
Anul 2009 consacră implementarea aplicaţiilor mobile dedicate ale reţelei pentru utilizatorii de telefoane mobile. Este, de asemenea, implementat panoul de ştiri în timp real care oferea informaţii în timp real despre ce anume făceau utilizatorii.
Principala pagină a reţelei indica în 2010 faptul că reţeaua funcţionează la nivel global, iar în 2011 este lansată o nouă versiune a platformei cu posibilitatea ca utilizatorul să încarce o fotografie de copertă a profilului său, însă noutatea cea mai semnificativă a fost introducerea cronologiei prin intermediul căreia utilizatorul poate vedea activitatea desfăşurată în cadrul reţelei. Din acest moment, reţeaua punea mai mult accent pe activitatea depusă de utilizatori, respectiv pe ceea ce distribuia fiecare în cadrul reţelei.
În 2012, reţeaua a introdus posibilitatea încărcării unor fotografii mai mari la care să fie adăugate comentarii, iar un an mai târziu a fost introdusă o variantă de actualizare a cronologiei activităţii utilizatorului.
Serviciul de mesagerie instantă al reţelei, denumit simplu Messenger, a introdus din 2015 şi posibilitatea efectuării de apeluri video.
Reţeaua de socializare Facebook a introdus în 2017 un nou design al paginii dedicată opţiunilor şi setărilor de confidenţialitate, în încercarea de a o face mai uşor accesibilă. Noua versiune, care este mai prietenoasă pentru utilizatori, include 32 de ghiduri interactive în 44 de limbi străine.
În ciuda creșterii realizate de Facebook, nu a fost tot soare și curcubee pe tot parcursul călătoriei sale. Platforma a fost examinată de mai multe ori din cauza conturilor false, a fraudelor publicitare, a raportării incorecte a valorilor, a știrilor false, a încălcării datelor și a practicilor ilegale, scrie martechadvisor.com.
ConnectU (cunoscut inițial sub numele de HarvardConnection) a fost o platformă de rețele sociale fondată în decembrie 2002 de trei studenți de la Harvard – Cameron Winklevoss, Tyler Winklevoss și Divya Narendra. Platforma a fost lansată în mai 2004.
ConnectU a intentat un proces împotriva Facebook în 2004, spunând că Mark Zuckerberg a încălcat un contract oral pentru a construi ConnectU și, în schimb, a furat ideea și codul pentru a dezvolta Facebook. Procesul a fost soluționat în iunie 2008.
În 2018, s-a raportat că Cambridge Analytica a recoltat profiluri de cincizeci de milioane de utilizatori Facebook fără știrea lor pentru a viza anunțuri politice personalizate. În lumina acestui scandal, Mark Zuckerberg a mărturisit în cele din urmă în fața Congresului. El a fost întrebat să înțeleagă practicile de colectare a datelor Facebook, confidențialitatea utilizatorilor și modelul de afaceri.
Facebook a fost o platformă puternică pentru ca partidele politice să organizeze campanii publicitare. De multe ori, aceste reclame propagă afirmații și minciuni false pentru a schimba percepția publicului. Din această cauză, Twitter a pus deja capăt anunțurilor politice.
Dar, în ciuda potențialului de a răspândi știri false, reclamații și propagandă, care pot avea un impact mai mare asupra rezultatelor alegerilor, Facebook a refuzat sever să interzică reclamele politice de mai multe ori.