Analiză: Kremlinul folosește Twitter ca instrument de propagandă

Publicat: 04 05. 2015, 10:36
FOTO: ibtimes.com

Studentul Alexander Lawrence a analizat peste 20 000 de așa-zise conturi obișnuite de Twitter în care erau postate mesaje identice proruse, ca reacție la diverse știri și evenimente. Analiza a stârnit numeroase reacții în mass-media rusă și pe rețelele de socializare, dar și foarte multe critici, cărora Lawrence le-a răspuns într-un nou articol.

Unii comentatori din media rusească au declarat că roboții de pe Twitter aflați sub masca unor utilizatori obișnuiți ”nu au scopul de a influența opinia publică, ci de a optimiza motoarele de căutare”. Totuși, acest argument nu reușește să ofere o explicație pentru înclinația prorusă a afirmațiilor transmise și nu sugerează cine anume ar putea câștiga din folosirea acestor conturi în afară de o oarecare ”firmă de consultanță politică”.

Alexander Lawrence susține că în cercetarea sa nu a identificat vreun scop comercial pentru care să se desfășoare această adevărată campanie.

Alții critici pun la îndoială impactul de care aceste conturi de Twitter le-ar fi putut avea, având în vedere că  rareori interacționau cu alte conturi. Din contră, susține studentul, afirmațiile circulate au fost foarte vizibile, iar explicația stă în opțiunile Search și Trending ale Twitter.  Doar pentru că aceste conturi sunt izolate, nu înseamnă că nu au impact. Utilizarea repetate de către acestea a unor cuvinte-cheie, fraze și titluri afectează rezultatele căutărilor pe Twitter și subiectele cele mai discutate.

Și Ambasada Statelor Unite la București  a postat pe Facebook despre  ”armata de roboti ai Kremlinului, care sub masca unor utilizatori obisnuiti preiau si distribuie mesajele Russia Today sau Sputnik”, catalogând drept ”o minciună” explicația oferită de către ruși.