Zeci de nave încărcate cu gaze naturale lichefiate nu au unde descărca, Europa nu e pregătită pentru aprovizionare. Unele companii așteaptă să crească prețul și mai mult

Zeci de nave încărcate cu gaze naturale lichefiate nu au unde descărca, Europa nu e pregătită pentru aprovizionare. Unele companii așteaptă să crească prețul și mai mult
Europa are prea mult gaz natural, încât prețurile au scăzut sub zero

Zeci de nave care transportă gaz natural lichefiat (GNL) se învârt în largul coastelor Spaniei și altor țări din Europa, nereușind să obțină locuri de descărcare. Operatorii de rețea spanioli avertizează că ar putea fi nevoiți să suspende încărcările pentru a face față acestei „situații excepționale”, informează Reuters.

Europa a renunțat la gazul rusesc dar nu s-a gândit la cum îl va descărca pe cel american

Europa se confruntă cu o criză de aprovizionare cu energie, deoarece Rusia a redus progresiv fluxurile de gaze după ce Occidentul a impus sancțiuni din cauza războiului din Ucraina.

Regiunea a căutat surse alternative de aprovizionare, inclusiv GNL, dar sosirea mai multor încărcături de combustibil super-refrigerat a scos la iveală lipsa de capacitate de „regazeificare” a Europei, întrucât instalațiile care transformă combustibilul transportat înapoi în gaz utilizabil funcționează la limită maximă.

Dacă întârzierile nu sunt eliminate în curând, aceste nave ar putea începe să caute porturi alternative în afara Europei pentru a-și descărca încărcătura.

Mai mult de 35 de nave încărcate cu GNL plutesc în derivă în largul Spaniei și în jurul Mediteranei, cel puțin opt nave fiind ancorate numai în largul golfului Cadiz, au declarat luni comercianți, analiști și surse de la terminalele de GNL familiarizate cu situația.

Spania oferă doar șase sloturi la terminalele sale de regazeificare pentru încărcături în această săptămână, a declarat o sursă din industrie, mai puțin de o cincime din numărul de nave care stau la coadă în largul coastelor sale. Țara are în total șase terminale.

Spania are cea mai mare capacitate de regazeificare din Uniunea Europeană, reprezentând 33% din totalul GNL și 44% din capacitatea de stocare a GNL, sursă foto: captură YT

Într-o declarație emisă luni seara și intitulată „declarație de situație operațională excepțională”, operatorul rețelei naționale de gaze naturale din Spania, Enagas, a declarat că ar putea fi nevoit să respingă descărcările de GNL din cauza supracapacității terminalelor sale.

Acesta a adăugat că se așteaptă ca nivelurile ridicate de ocupare la instalațiile de regazeificare din țară să se mențină cel puțin până în prima săptămână din noiembrie.

Se vorbește despre milioane de tone blocate pe mare

Există, de asemenea, nave de GNL ancorate în apropierea altor țări europene, ceea ce ar putea însemna că alte zeci de nave așteaptă, a declarat o altă sursă pentru Reuters.

„Nivelurile de depozitare flotantă în transportul maritim de GNL sunt la niveluri maxime, cu puțin peste 2,5 milioane de tone imobilizate în depozitul flotant”, a declarat Oystein Kalleklev, directorul executiv al armatorului FLEX LNG Management.

Lipsa instalațiilor de regazeificare sau a conductelor care leagă țările care dispun de aceste instalații de alte piețe europene înseamnă că GNL-ul care plutește în larg nu poate fi utilizat.

Blocajele au fost agravate de scăderea cererii industriale, pe măsură ce economia Europei încetinește, precum și de consumul intern mai mic decât se aștepta în Spania, din cauza vremii neobișnuit de calde.

Unele companii se pregătesc să facă un super profit când prețurile GNL vor crește

Froley de la ICIS a declarat că un alt motiv pentru congestionare este faptul că se așteaptă ca prețurile să crească pe măsură ce se apropie iarna și crește cererea de încălzire, astfel încât unele nave așteaptă să își vândă încărcăturile la un preț mai mare care poate compensa costurile suplimentare de transport suportate pentru că stau în larg.

Prețul unei încărcături de GNL livrate la sfârșitul lunii noiembrie sau începutul lunii decembrie este cu aproximativ 2 dolari/mmBtu mai mare decât prețurile actuale.

„Această strategie funcționează parțial pentru că unele companii au flexibilitate în portofoliile lor de transport maritim din cauza unor întreruperi precum închiderea uzinei americane Freeport”, a declarat Froley.

El s-a referit la al doilea mare exportator american de GNL, care și-a întrerupt operațiunile în iunie, după o explozie și un incendiu.

„Dacă s-ar face mai multe încărcări, companiile nu ar mai fi nevoite să-și lase navele să aștepte atât de mult timp”, a spus el.

Anterior, luni, China a oprit vânzările de GNL către cumpărătorii străini pentru a-și asigura propria aprovizionare, ceea ce, potrivit jucătorilor de pe piață, ar putea împinge mai multe nave să se îndrepte spre Asia.

Spania are cea mai mare capacitate de regazeificare din Uniunea Europeană, reprezentând 33% din totalul GNL și 44% din capacitatea de stocare a GNL.

Săptămâna aceasta, liderii Franței, Germaniei, Spaniei, Spaniei și Portugaliei urmează să se întâlnească pentru a încerca să ajungă la un acord cu privire la conducta MidCat, care ar putea transporta gazul spaniol – și, în viitor, hidrogenul – către Europa Centrală.

MidCat ar crea o a treia conexiune de gaz între Franța și Spania, despre care principalii săi susținători, Madrid, Lisabona și, mai recent, Berlin, spun că ar ajuta Europa să își reducă dependența de gazul rusesc.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`