Vești triste pentru turiști: Croația nu va mai fi o destinație de vacanță low-cost

Vești triste pentru turiști: Croația nu va mai fi o destinație de vacanță low-cost
Foto: pixabay.

Croația, care a adoptat recent moneda euro, nu va mai fi o destinație de vacanță low-cost, deoarece prețurile bunurilor și serviciilor au suferit creșteri semnificative. Comercianții explică acest fenomen prin necesitatea rotunjirii prețurilor, notează Il Messaggero.

Comercianții se „comportă în mod fraudulos”

Guvernul croat afirmă că introducerea monedei euro în țară este o adevărată „înșelătorie” pentru consumatori, din cauza creșterii nejustificate a prețurilor bunurilor și serviciilor. Comercianții au explicat această creștere prin necesitatea rotunjirii prețurilor.

Prim-ministrul croat a acuzat că „unii dintre actori se comportă în mod fraudulos, crescând prețurile și dăunând intereselor propriilor cetățeni și economiei”.

Guvernul discută posibilitatea introducerii unei „liste negre” a retailerilor și comercianților care practică aceste practici neloiale, precum și impunerea de sancțiuni financiare pentru aceste practici. Aceasta este o preocupare majoră pentru guvernul croat, având în vedere ratele ridicate ale inflației în țară.

Creșteri alarmante de preț

Pentru a evalua creșterea prețurilor în Croația după adoptarea monedei euro, comparăm prețurile dinainte și după 1 ianuarie 2023. În orașe precum Rijeka sau Zagreb, prețul mediu al unei cești de cafea a crescut de la 1,73 euro (13 kuna) la 2 euro (15 kuna), o creștere de 16%.

În Osijek, al patrulea oraș ca mărime din Croația, aceeași ceșcuță de cafea costa 1,06 euro (8 kuna) înainte de adoptarea monedei euro, în timp ce în 2023 a ajuns la 1,2 euro (9 kuna, +13%) sau chiar 1,5 euro (11 kuna, +41%).

Același lucru se poate spune și despre bunurile de larg consum precum pâinea, grâul, laptele și carnea: la brutării s-a înregistrat o creștere între 15% și 30% a prețurilor la pâine și la produse de panificație, de 13% pentru produse precum carnea de pui și curcan, apă și ouă, în timp ce serviciile de restaurant au crescut până la 43%.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`