Croația, care a adoptat recent moneda euro, nu va mai fi o destinație de vacanță low-cost, deoarece prețurile bunurilor și serviciilor au suferit creșteri semnificative. Comercianții explică acest fenomen prin necesitatea rotunjirii prețurilor, notează Il Messaggero.
Guvernul croat afirmă că introducerea monedei euro în țară este o adevărată „înșelătorie” pentru consumatori, din cauza creșterii nejustificate a prețurilor bunurilor și serviciilor. Comercianții au explicat această creștere prin necesitatea rotunjirii prețurilor.
Prim-ministrul croat a acuzat că „unii dintre actori se comportă în mod fraudulos, crescând prețurile și dăunând intereselor propriilor cetățeni și economiei”.
Guvernul discută posibilitatea introducerii unei „liste negre” a retailerilor și comercianților care practică aceste practici neloiale, precum și impunerea de sancțiuni financiare pentru aceste practici. Aceasta este o preocupare majoră pentru guvernul croat, având în vedere ratele ridicate ale inflației în țară.
Pentru a evalua creșterea prețurilor în Croația după adoptarea monedei euro, comparăm prețurile dinainte și după 1 ianuarie 2023. În orașe precum Rijeka sau Zagreb, prețul mediu al unei cești de cafea a crescut de la 1,73 euro (13 kuna) la 2 euro (15 kuna), o creștere de 16%.
În Osijek, al patrulea oraș ca mărime din Croația, aceeași ceșcuță de cafea costa 1,06 euro (8 kuna) înainte de adoptarea monedei euro, în timp ce în 2023 a ajuns la 1,2 euro (9 kuna, +13%) sau chiar 1,5 euro (11 kuna, +41%).
Același lucru se poate spune și despre bunurile de larg consum precum pâinea, grâul, laptele și carnea: la brutării s-a înregistrat o creștere între 15% și 30% a prețurilor la pâine și la produse de panificație, de 13% pentru produse precum carnea de pui și curcan, apă și ouă, în timp ce serviciile de restaurant au crescut până la 43%.