Nu se întâmplă prea des ca un tren să te ducă la destinație la fel de repede ca un avion, dar noul tren maglev de mare viteză din China ar putea reuși acest lucru.
În cadrul unui test recent, trenul a ajuns la o viteză record de 281 de mile pe oră, devenind astfel cel mai rapid tren din lume.
Odată finalizat, inginerii speră că maglevul va atinge 621 mph (mult mai rapid decât zborurile comerciale, care se deplasează cu o viteză medie de 545 mph – 574 mph).
Maglevul folosește „levitația magnetică”, eliminând frecarea și poluarea fonică, permițând în același timp trenurilor să se deplaseze la viteze mai mari.
În acest scop, folosește magneți supraconductori într-o conductă cu vid redus. Magneții supraconductori sunt electromagneți care au fost răciți la temperaturi extreme, ceea ce întărește câmpul magnetic.
Magneții supraconductori din tren interacționează cu metalul de pe pereții conductei pentru a levita și a propulsa trenul înainte, creând o pernă de aer între tren și șine.
China are deja un tren maglev în funcțiune în Shanghai, care face legătura între aeroportul Pudong și stația Longyang Road din centrul orașului. Călătoria de 19 mile durează aproximativ șapte minute.
China intenționează să își extindă tehnologia maglev pe căile ferate din întreaga țară pentru a facilita călătoriile între orașele mari și zonele rurale.
Acest obiectiv face parte din proiectul de inovare tehnologică China Railway 450, care a fost inclus în cel de-al paisprezecelea plan cincinal al țării, între 2021 și 2025.
Permițând o mai mare conectivitate în întreaga țară, proiectul CR450 va minimiza timpii și costurile de călătorie pentru populația vastă a Chinei, reducând în același timp emisiile de poluare a aerului cauzate de transport.
În prezent, emisiile generate de transport în China sunt în creștere. Numărul de autoturisme s-a înmulțit de 12 ori între 2005 și 2020, de la 19 milioane la 239 de milioane.
Decarbonizarea sectorului transporturilor din China va juca un rol esențial în planurile națiunii de a atinge un nivel maxim al emisiilor de carbon până în 2030 și de a deveni o țară neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2060.
Trenurile Maglev nu generează nicio emisie directă și au avantajul suplimentar că nu divizează peisajul. Spre deosebire de autostrăzi și de căile ferate tradiționale, animalele pot trece în siguranță pe sub căile ferate maglev.
Trenul maglev super-rapid din China ar putea fi operațional în termen de trei până la 10 ani.