Ucraina ia în considerare utilizarea noului său coridor de export din timpul războiului din Marea Neagră pentru transporturile de cereale, după ce alte nave de marfă au urmat prima evacuare cu succes a unei nave de pe rută săptămâna trecută, a declarat luni un înalt oficial agricol, potrivit Reuters.
Rusia a blocat porturile ucrainene de când și-a invadat vecinul în februarie 2022 și a amenințat că va trata toate navele ca potențiale ținte militare după ce s-a retras luna trecută dintr-un acord de trecere în siguranță susținut de ONU.
Ca răspuns, Ucraina a anunțat un „coridorul umanitar” care vizează coasta de vest a mării, lângă România și Bulgaria. O navă de containere sub pavilion Hong Kong, blocată în portul Odesa, de la începutul invaziei a parcurs ruta săptămâna trecută, fără să se tragă asupra ei.
„Doar o singură navă comercială a trecut până acum, și-a arătat disponibilitatea să se deplaseze pe rute alternative”, a declarat pentru televiziunea națională Denys Marchuk, șef adjunct al Consiliului Agrar, cea mai mare organizație de agrobusiness din Ucraina.
„În plus, ar trebui să existe o mișcare potențială a încă 7-8 nave… atunci poate că în viitor aceste rute alternative vor deveni un coridor pentru circulația navelor care călătoresc cu mărfuri de cereale și semințe oleaginoase”, a spus el.
Financial Times a spus că Kievul finalizează o schemă cu asigurători la nivel mondial pentru a acoperi navele cu cereale care călătoresc către și dinspre porturile sale de la Marea Neagră, citându-l pe ministrul adjunct al Economiei al Ucrainei Oleksandr Gryban.
Ucraina este un mare producător și exportator de cereale la nivel mondial și, în mod normal, livrează milioane de tone metrice de alimente din porturile sale de adâncime la Marea Neagră, Odesa și Mykolaiv, dar a trebuit să se bazeze pe porturile fluviale ale Dunării după ce Rusia s-a retras din acord.
Pentru a atrage proprietarii de nave în porturile ucrainene care au fost atacate de forțele ruse, Marchuk a spus că Ucraina a alocat deja 20 de miliarde de grivne (547 de milioane de dolari) pentru asigurarea navelor.
„Nu toți proprietarii de nave vor îndrăzni să-și pună navele într-un mediu incert”, a adăugat el.