Companiile aeriene globale se confruntă cu o dublă lovitură din cauza combinației rare dintre un dolar american puternic și prețurile ridicate ale petrolului, într-un moment în care presiunile inflaționiste generale și lipsa forței de muncă pun, de asemenea, presiune asupra redresării industriei afectate de pandemie.
Prețul petrolului și dolarul american au, de obicei, o relație inversă, astfel încât atunci când unul este ridicat, celălalt este scăzut, ceea ce ajută la echilibrarea impactului financiar asupra companiilor aeriene care operează în alte monede.
Totuși, această corelație s-a rupt în ultimele luni, războiul din Ucraina provocând o creștere a prețului petrolului într-un moment în care Statele Unite sunt un exportator net de petrol, iar dolarul american primește un impuls din cauza creșterilor dobânzilor menite să tempereze inflația.
Companiile aeriene reunite în cadrul reuniunii anuale a Asociației Internaționale a Transportului Aerian de la Doha din această săptămână și-au exprimat îngrijorarea cu privire la creșterea în tandem a prețului petrolului și a dolarului american. „Pentru companiile aeriene, nu este deloc bine. Este furtuna perfectă”, a declarat Tony Webber, fost economist-șef la compania australiană Qantas Airways.
Indicele cursului de schimb real ponderat în funcție de schimburile comerciale din SUA, stabilit în 2006, se află la un nivel record, iar prețul de referință al petrolului Brent se situează în jurul valorii de 115 dolari pe baril.
Companiile aeriene din afara SUA au o expunere la dolar sub forma prețurilor petrolului, a taxelor de achiziție și de leasing pentru aeronave, a costurilor de întreținere și, uneori, a datoriilor, toate acestea devenind mai mari în moneda lor locală atunci când dolarul este mai puternic. Pentru cele mai multe companii aeriene din afara SUA, lovitura cauzată de creșterea costurilor depășește cu mult beneficiile obținute din vânzarea de bilete către clienții din SUA care se convertesc în monedă locală.