În acest moment, Franța caută soluții în ceea ce privește exportarea produselor alimentare din Ucraina pe rute terestre, prin Polonia sau România, mai degrabă decât prin Marea Neagră, potrivit unor informații oferite de ministrul francez al agriculturii.
Declarația acestuia a venit în concordanță cu faptul că Rusia s-a retras dintr-un acord crucial de export pe fondul războiului cu Ucraina.
„Dacă nu se poate trece prin Marea Neagră, căutăm să vedem dacă (transportul – n.r.) poate trece prin rute terestre, în special analizând rutele terestre prin România și Polonia”, a declarat ministrul agriculturii Marc Fesneau pentru Radio RMC.
„Vom continua să lucrăm pentru un sistem care să nu ne pună la mâna și rea-voința lui Vladimir Putin”, a declarat și Fesneau.
Sâmbătă, Moscova a anunțăat că își va suspenda participarea la acordul privind asigurarea exportului cerealelor ucrainene prin Marea Neagră, din cauza atacului cu drone către flota rusească din Crimeea.
Acordul de la Istanbul prevede în special inspectarea navelor comerciale care trec prin Strâmtoarea Bosfor în cele două sensuri, fără şi cu încărcătură, de către cinci echipe compuse din doi inspectori ruşi, doi ucraineni, doi turci şi doi delegaţi ai ONU.
Acesta a intrat în vigoare la data de 1 august și a facilitat exportarea a mai mult de 9 milioane de tone de cereale și produse agricole prin porturile din Ucraina. JCC a numărat zilele acestea peste 170 de nave în largul Instambulului ce așteptau să fie inspectate.
Decizia Rusiei de a se retrage din acordul privind transportul pe Marea Neagă a produs creşterea cotaţiilor la grâu şi porumb, din cauza faptului că a stârnit îngrijorări semnificative cu privire la aprovizionarea mondială cu alimente.