Titi Aur, detalii de la fața locului, unde a avut loc accidentul, în Veneția, în urma căruia au murit 21 de persoane: După ce că a fost carnagiu, a mai luat și foc, mai rău de atât nu se putea (VIDEO)
Titi Aur, expert conducere defensivă, a avut o intervenție telefonică în cadrul emisiunii News Pass, prezentată de Laura Chiriac, unde a vorbit despre ipotezele care au dus la acest accident. Titi Aur a declarat că, întâmplător, se află în Veneția și a trecut prin zona unde a avut loc accidentul.
“O să vă surprind puțin, poate. Vă relatez de la fața locului. Eu sunt la Veneția, întâmplător, și am trecut chiar pe la locul pe unde s-a întâmplat accidentul, acum câteva ore.
E drept, după ce s-a întâmplat, eram în zonă și acum sunt tot acolo. Foarte greu de spus. Autoritățile nu au până acum o concluzie. Acest lucru se poate întâmpla în principiu din 3 motive, așa, pur teoretic. Unu, o defecțiune gravă a vehiculului respectiv, adică trage brusc dreapta, foarte puțin probabil să se fi întâmplat așa ceva. A doua variantă este că i-a fost rău șoferului, cel mai probabil că asta s-a întâmplat, i s-a făcut rău, dar rău în sensul de infarct sau de ceva foarte grav, nu doar că a amețit puțin. Și a treia variantă ar fi sinucidere, dar din nou este foarte puțin probabil să fi fost acest lucru, pentru că altă variantă nu mai există, în teorie. Probabil că asta s-a întâmplat, probabil că i s-a făcut rău șoferului și a pierdut controlul autobuzului. Mai mult, în acea zonă, parapetul nu era rezistent, era doar o balustradă pietonală mai mult și o mică bordură, adică nu era un loc care să te protejeze. Dar trebuie să înțeleagă să zic toată lumea că nu există un parapet atât de solid încât dacă vii cu un mastodont, cu un tir sau cu un autobuz cu zeci de tone, cu 20, cu 30, cu 40 de tone cum are un tir, să te țină în orice condiții, ci practic, acel parapet rezistent este făcut ca să te protejeze în cazul în care aluneci puțin pe gheață, în cazul în care pierzi controlul, dar nu intri violent în parapet. În această situație, nici măcar nu era un astfel de parapet foarte, foarte rezistent. Este o adevărată tragedie și ar trebui să tragă concluzia toată lumea și acum mă refer la lumea din România și mă refer la șoferi și la cei care coordonează șoferii, că se poate întâmpla și cât de importantă este vizita medicală, nu doar la șoferii profesioniști, nu doar la cei care fac transport de persoane, ci la toată lumea, la toți șoferii, dar mai ales la cei care transportă multe persoane.
Și dacă ținem cont, de multe ori vizita medicală la noi este făcută superficial, chiar atunci când este făcută. Nu mai vorbim de acele ștampile false sau de acele fișe medicale plătite, ci chiar atunci când se face, se face oarecum superficial. E foarte adevărat că în ultima perioadă sunt din ce în ce mai serios făcute aceste lucruri, vizitele medicale, dar programul de pregătire al șoferilor trebuie îmbunătățit și mai ales acel program de atenționare de protecție a muncii, de cursuri prin care să îi atragă atenția șoferului că ar putea să pățească ceva. Dacă într-o țară, cum este Italia, unde se pune mare accent pe pregătirea șoferilor, mai ales a șoferilor de transport în comun, și ca o paranteză aici, șoferii de transport în comun fac cursuri de conducere defensivă o dată la 6 luni, obligatoriu, adică acei șoferi care merg prin oraș și spui că nu se poate întâmpla nimic. Dar uite că ei fac pregătire, iar în acest caz nu cred că este vorba sau foarte puțin probabil că este vorba de un șofer nepregătit, ci este un șofer care a avut o problemă medicală și care a transformat această problemă medicală într-o tragedie.”, a spus expertul în conducere defensivă.
Titi Aur a fost întrebat dacă are informații despre viteza pe care a avut-o autobuzul în momentul în care autobuzul a căzut de pe pod.
“Nu pot să spun despre asta, pentru că nu am să zic niște informații corecte, să zic oficiale. Ce pot să spun este că și o mașină mică și o mașină mare, atunci când este scăpată de sub control, îți dă senzația că accelerează, că viteza este foarte mare.
Atunci când un vehicul, mașină mica, mare, tir chiar și trenul, și orice și avionul, când merge așa cum suntem noi obișnuiți, adică pe direcția de înainte, normal, senzația noastră e că viteza este corectă, normală și nu se întâmplă nimic deosebit. O mașină scăpată în derapaj, și aici, trebuie să mă credeți, am văzut multe mașini și în poligonul nostrum, și la raliuri și în tot felul de faze, când este scăpată de sub control senzația, ochiometric vorbind, senzația celui care o vede este că accelerează că merge mult mai tare. De ce? Pentru că nu ești obișnuit să vezi o mașină în derapaj sau o mașină care sare peste balustradă sau o mașină care face tot felul de manevre, să zic, atipice. Și atunci senzația este că viteza este foarte mare și că accelerează. Nu accelerează, practic, orice mașină scăpată în derapaj frânează pentru că prin derapare se frânează, iar la raliuri, așa ca o paranteză, derapajul înseamnă frânare, înseamnă încetinire.
Și faci derapajul din alte motive, nu ca să mergi mai tare, ci ca să așezi mașina, să poți să virezi, deci derapajul înseamnă frânare, dar senzația e că pleci mai tare. Deci, ochiometric, te păcălește și imaginea și când vezi atunci, când ești la fața locului și vezi un accident. Deci nu trebuie sau nu e bine să tragem concluzii doar după imagini. Ce e sigur, foarte sigur ,că este impresionant când vezi un mastodont care sare pur și simplu la trambulină, asta este impresionant și este groaznic”, a mai spus Titi Aur.
Aur a vorbit și despre ce tip de autobuz era.
“E, într-adevăr, apocaliptică, pentru că a căzut și cu roțile în sus și s-a dus peste cap, pur și simplu, este impresionant un astfel de vehicul care face așa ceva, te impresionează pur și simplu.
Faptul că a căzut cu roțile în sus, a căzut pe plafon, și din nou trebuie să spunem un lucru, un mijloc de transport, indiferent de care, și un mijloc de transport în comun, în mod special nu este gândit în structura de rezistență, să facă tumbe și să aterizeze pe plafon. Este gândit să amortizeze, să te protejeze, să protejeze pasagerii la lovitură frontal,la laterală, la lovitură din spate, pentru că sunt accidente mult mai probabile. Adică acest lucru, probabil, este, nu știu dacă unicat, dar foarte, foarte rar ca un autobuz să sară și să aterizeze direct cu roțile în sus, direct pe plafon. Și atunci structura lui de rezistență nu este gândită ca să reziste să protejeze pe cei din mașină, cum este de exemplu o mașină de raliu. Mai mult, acest mijloc de transport în comun, având și acumulatori fiind și electric, partea de jos este foarte grea, iar partea de sus este, să zic, negândită sau nestructurate pentru a proteja la un astfel de accident, o astfel de căzătură. Și atunci ce s-a întâmplat acolo a fost groaznic, deci nu vrem și nici nu trebuie să ne să ne gândim, cam cât de greu a fost și pentru echipajele de descarcerare să lucreze în astfel de condiții. Mai mult, a mai luat și foc, adică după ce a fost carnagiu, a mai luat și foc, ceea ce înseamnă groaznic, mai rău de atât nu se putea.