Teroriști, transportați la București de CIA în programul de extrădări extraordinare

Publicat: 01 09. 2011, 14:09
Un avion al companiei Richmor Aviation a efectuat numeroase zboruri în cadrul programului CIA de extrădări extraordinare a arestaților din războiul împotriva terorismului, lansat după atentatele din 11 septembrie...

Un avion al companiei Richmor Aviation a efectuat numeroase zboruri în cadrul programului CIA de extrădări extraordinare a arestaților din războiul împotriva terorismului, lansat după atentatele din 11 septembrie 2001, inclusiv către Bucureşti, relatează The Washington Post.

CIA a încredinţat o parte din operaţiunile sale unor companii de aviaţie mici, ale căror experienţe anterioare au inclus transportarea echipelor sportive în ţară.

Potrivit sursei citate, zborurile din august 2003, precum şi zeci de alte zboruri către Bucureşti, Baku, Cairo, Djibouti, Islamabad sau Tripoli, au fost organizate de compania Sportsflight din Long Island. Aceasta a închiriat un avion de la Richmor Aviation, cu sediul în apropiere de aeroportul Columbia County din Hudson, New York. În cele din urmă, Richmor a dat în judecată Sportsflight pentru încălcarea termenilor contractului. În cadrul procesului, au fost dezvăluite costurile şi rutele a numeroase zboruri CIA, precum și listele de apeluri, în special către oficiali ai CIA sau la sediul agenției de informații, care au fost depuse ca probe în proces.

Facturile prezentate în justitie arată că avionul a aterizat și decolat din București, unde „se știe acum că s-a aflat una dintre închisorile secrete ale CIA”, scrie The Guardian.

Richmor factura utilizarea unui aparat Gulfstream IV, disponibil în 12 ore, cu 4.900 de dolari pe oră, și a câștigat cel puțin 6 milioane de dolari în trei ani din contractul cu Sportsflight, potrivit documentelor prezentate curții.

Avioane Richmor, folosite la transportatrea unor importanți teroriști

Unul din zboruri, început în 12 august 2003 de un Gulfstream IV, a decolat de pe aeroportul Dulles din Washington cu șase pasageri la bord în direcția Bangkok, și a avyut opriri în Afganistan, Sri Lank, Emiratele Arabe Unite și Irlanda.

Avionul l-ar fi transportat pe indonezianul Riduan Isamuddin (Hambali), suspectat că a pus la cale atentatele din Bali din 2002, soldate cu 202 morți. El a fost arestat in 14 august 2003 in Thailanda. Ulterior, a fost detinut timp de trei ani in inchisori secrete ale CIA, inainte de a fi transferat la Guantanamo in septembrie 2006.

Potrivit The Guardian, zborul ar fi fost folosit și la arestarea și transportarea a altor teroriști arabi, implicați în atentatele din 11 septembrie 2001.

Europarlamentarul Norica Nicolai: Noile date sunt ușor confuse și total nerelevante

Europarlamentarul PNL Norica Nicolai, care a coordonat comisia parlamentară privind închisorile CIA, a declarat, la RFI, că noile date privind zborurile CIA sunt „uşor confuze şi total nerelevante”, ea precizând că ancheta Parlamentului a exclus clar posibilitatea existenţei unor închisori, dar nu transferul de deţinuţi.

„Aceste date, care sunt uşor confuze şi total nerelevante în intenţia de a dovedi acest schimb de prizonieri sau existenţa unor închisori pe teritoriul României, nu schimbă cu nimic datele problemei. Pot să accept că în SUA e o anchetă judiciară în legătură cu contractarea de către CIA a unor zboruri private în scopul utilizării pentru transferul de deţinuţi, însă acesta nu dovedeşte nimic în legătură cu România”, spune europarlamentarul liberal.

„Cred că dacă ar fi dorit cineva să afle ceva în legătură cu această poveste, ar fi trebuit să o facă la momentul respectiv, adică 2003, 2004, 2005″, a mai spus Norica Nicolai.